Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) έχει ξεκινήσει έρευνες σε σχεδόν 5.000 πιλότους για τους οποίους υποπτεύεται ότι κατέφυγαν σε πλαστογράφηση του ιατρικού ιστορικού τους, ώστε να παραμένουν… εν πτήσει. Πρόκειται για μέγα αναδυόμενο σκάνδαλο στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Washington Post.
Οι υπό έλεγχο πιλότοι είναι βετεράνοι στρατιωτικοί που κατέθεσαν στην FAA πως ήταν υγιείς για να πετάξουν, αλλά παρέλειψαν να αναφέρουν –όπως απαιτεί ο νόμος– ότι εισέπρατταν ταυτόχρονα επιδόματα βετεράνων για αναπηρίες, τα οποία θα μπορούσαν να τους αποκλείσουν από το πιλοτήριο.
Οι ερευνητές υποθέσεων βετεράνων ανακάλυψαν τις ασυνέπειες στα ιατρικά ιστορικά των κατηγορούμενων πιλότων πριν από περισσότερα από δύο χρόνια, ελέγχοντας τις ομοσπονδιακές βάσεις δεδομένων, αλλά η FAA έχει κρατήσει πολλές λεπτομέρειες της υπόθεσης μυστικές από το κοινό.
Περίπου 600 από τους υπό έρευνα πιλότους έχουν άδεια να πετούν για επιβατικές αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με ανώτερο αξιωματούχο των ΗΠΑ που γνωρίζει το θέμα, και μίλησε στην Washington Post υπό τον όρο της ανωνυμίας. Οι περισσότεροι από τους υπόλοιπους κατέχουν εμπορικές άδειες που τους επιτρέπουν να πετούν προς ενοικίαση, μεταξύ άλλων για εταιρείες εμπορευμάτων, εταιρικούς πελάτες ή τουριστικές αερογραμμές.
Οι ειδικοί ισχυρίζονται ότι η έρευνα έχει αποκαλύψει μακροχρόνιες παθογένειες στο ιατρικό σύστημα της FAA για τον έλεγχο των πιλότων και ότι ο τεράστιος αριθμός προβλημάτων υγείας που δεν έχουν αναφερθεί αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.
Παρότι οι πιλότοι είναι υποχρεωμένοι να περνούν τακτικές εξετάσεις υγείας υπό κρατική σύμβαση, οι δοκιμές είναι συχνά πρόχειρες και η FAA βασίζεται στους ίδιους τους αεροπόρους για να αναφέρουν καταστάσεις που διαφορετικά ίσως να ήταν δύσκολο να εντοπιστούν –όπως η κατάθλιψη ή το μετατραυματικό στρες–, σύμφωνα με γιατρούς που διεξάγουν τις εξετάσεις.
Πολλοί βετεράνοι πιλότοι ελαχιστοποιούν τα υγειονομικά τους προβλήματα στην FAA, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν να πετούν, αλλά τα «φουσκώνουν» στην Ενωση Βετεράνων (VA), ώστε να μεγιστοποιήσουν τα επιδόματα αναπηρίας τους, αποκαλύπτουν στην αμερικανική εφημερίδα γιατροί και πρώην αξιωματούχοι της ομοσπονδιακής αεροπορικής υπηρεσίας.
Τα ομοσπονδιακά αρχεία συμβάσεων που έλαβε η Washington Post δείχνουν ότι το Γραφείο Αεροδιαστημικής Ιατρικής της FAA έχει χορηγήσει ποσό ύψους 3,6 εκατ. δολαρίων (3,32 εκατ. ευρώ) από πέρυσι, ώστε να προσλάβει ιατρικούς εμπειρογνώμονες και άλλα μέλη του προσωπικού για να επανεξετάσουν τα αρχεία πιστοποίησης 5.000 πιλότων που αποτελούν «δυνητικούς κινδύνους για το ιπτάμενο κοινό».
Σε πολλές από τις περίπου 60 περιπτώσεις που έχει ήδη κλείσει η FAA, οι πιλότοι έχουν διαταχθεί να διορθώσουν τα αρχεία τους και να κάνουν νέες εξετάσεις υγείας. Κάποιοι έχουν τεθεί προσωρινά σε διαθεσιμότητα, όσο τα αποτελέσματα της έρευνας εξετάζονται.
Οι αεροπορικές αρχές ανακάλυψαν επίσης ότι ορισμένοι πιλότοι δεν αποκάλυψαν τα αναπηρικά τους επιδόματά από την Ενωση Βετεράνων, επειδή γιατροί που έχουν σύμβαση με την FAA τους συμβούλεψαν να αποκρύψουν τις πληροφορίες, ανέφεραν στην Washington Post αξιωματούχοι.
Το γραφείο του γενικού επιθεωρητή της VA ερευνά επίσης πολλούς από τους 4.800 βετεράνους πιλότους για να καθορίσει εάν κάποιοι θα πρέπει να παραπεμφθούν στο υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ και να αντιμετωπίσουν κατηγορίες για απάτη του συστήματος παροχών, σύμφωνα με δύο ανώτερους αξιωματούχους που γνωρίζουν το θέμα και μίλησαν στην εφημερίδα υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Δικαστικά αρχεία δείχνουν ότι τουλάχιστον 10 πιλότοι έχουν εκδιωχθεί από το 2018, με την κατηγορία ότι είπαν ψέματα στην FAA μέσω απόκρυψης των επιδομάτων αναπηρίας τους ως βετεράνοι, και για συσκότιση του ιστορικού υγείας τους. Ανάμεσά τους και δύο των οποίων οι περιπτώσεις αποκαλύφθηκαν μόνο μετά τη συντριβή του αεροσκάφους τους.
Η FAA γνωρίζει εδώ και δύο δεκαετίες, βάσει προηγούμενων ερευνών και ελέγχων αλλά και μέσω εμπειρογνωμόνων που έχουν καταθέσει ενώπιον του Κογκρέσου, ότι δεκάδες χιλιάδες πιλότοι πιθανώς πετούν παρότι πάσχουν από σοβαρές, άγνωστες ιατρικές παθήσεις.
Ωστόσο, οι υπάλληλοι των υπηρεσιών μεταφορών αντιστέκονται εδώ και πολύ καιρό στην πίεση δικηγόρων και ομάδων παρακολούθησης να επεκτείνουν τους ελέγχους ιστορικού στους πιλότους, ελέγχοντας τα ονόματά τους σε βάσεις δεδομένων ιατρικής αναπηρίας που διατηρούνται από άλλες ομοσπονδιακές και κρατικές υπηρεσίες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News