639
Η Κίνα θέλει να κατακτήσει την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρικών | BYD

Κίνα: «Κατατροπώστε τα ηλεκτρικά των Ευρωπαίων»

Η Κίνα θέλει να κατακτήσει την παγκόσμια αγορά των ηλεκτρικών
|BYD

Κίνα: «Κατατροπώστε τα ηλεκτρικά των Ευρωπαίων»

Οπως γράφαμε κάπου στα τέλη Μάη, «καθώς η Κίνα δεν έχει το ιστορικό βάθος των μεγάλων κατασκευαστών, η πλεονεκτική της θέση σε σπάνιες γαίες, η μικρότερη εξάρτησή της από από εξωτερικούς προμηθευτές για μπαταρίες αλλά και η ομογενοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπου δεν παίζει τόσο ρόλο το μηχανολογικό βάθος που έχουν προσθέσει και κατέχουν επί έναν και πλέον αιώνα οι κλασικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σε συνεργασία με φτηνότερο κόστος κατασκευής, της δίνουν ένα ξεκάθαρο συγκριτικό πλεονέκτημα».

Δημοσίευμα της The Telegraph αναζωπυρώνει την κόντρα που έχει ήδη ξεκινήσει μεταξύ της νέας υπερδύναμης και των αυτοκινητοβιομηχανιών της Γηραιάς Ηπείρου καθώς αναφέρεται στον κίνδυνο που διατρέχουν οι δυτικές μάρκες εν μέσω των ευέλικτων και πλούσιων πηγών προμήθειας πρώτων υλών που χρειάζονται τα EV (Εlectric Vehicles). Η πρόσκληση σύμπραξης απέναντι στις κλασικές αυτοκινητοβιομηχανίες δεν είναι μία απλή ρητορική, χάριν εντυπώσεων και επικοινωνιακού ντόρου. Και, αντίστοιχα, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές δεν την εκλαμβάνουν ως τέτοια.

Η πρώτη αντίδραση ήρθε κιόλας από τον CEO της Aston Martin ο οποίος δήλωσε πως ο κίνδυνος είναι «πραγματικός και παρών». Οπως αντιλαμβάνεστε, αν ο πρόεδρος μιας πολύ ακριβής και άκρως πρίμιουμ μάρκας, όπως η Aston, αισθάνεται την καυτή κινέζικη ανάσα να έρχεται σα λίβας που θα κάψει τα σπαρτά, κάτι πιο αγωνιώδες πρέπει να νιώθουν οι κατασκευαστές πιο μαζικών μοντέλων. Στο κάτω-κάτω, υποτίθεται ότι πιο εύκολα ο μέσος ευρωπαίος καταναλωτής θα αγόραζε ένα τέτοιο κινέζικο, δηλαδή ένα σχετικά προσιτό οικογενειακό, παρά ένα σούπερ σπορτ για υψηλά βαλάντια.

Οπως δήλωσε, λοιπόν, ο κινέζος CEO της BYD, «αποτελεί συναισθηματική ανάγκη για 1.4 δισ. κινέζους το να δουν μία κινέζικη μπράντα να αποκτά παγκόσμια ισχύ». Αλλωστε η νέα οικονομική υπερδύναμη του πλανήτη εισήλθε στην αγορά των EV πιο δραστικά και με μεγαλύτερα περιθώρια διαθεσιμότητας από ό,τι η Δύση. Υπάρχει άφθονη κρατική υποστήριξη για εξαγωγές, τα ανταλλακτικά είναι πιο άμεσα διαθέσιμα, η Κίνα κατέχει τις περισσότερες «δεξαμενές» του απαραίτητου λιθίου, έχει εύκολη πρόσβαση σε γραφίτη ενώ στο έδαφός της βρίσκεται ο μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο: έτσι, εγκυκλοπαιδικά, στην πόλη Νίνγκτε, της επαρχίας Φουντσιάν.

Oι Ευρωπαίοι ξέρουν πως με όλη την κινέζικη χλαπαταγή τα περιθώρια κέρδους τους θα πιεστούν ακόμα περισσότερο ενώ, ίσως, καν να μην μπορέσουν κάποιες εταιρείες να αντεπεξέλθουν στο βάρος και τη «στροφή» της ηλεκτροκίνησης. Οσο δε για τους καταναλωτές; Οσο, όπως λέγαμε, τα ηλεκτρικά εκφράζουν μια πιο ομογενοποιημένη αντίληψη της οδήγησης και δεν δίνεται και τόση σημασία στο pedigree εταιρειών χωρίς ιστορικό βάθος ως κατασκευαστές, τόσο θα έλκεται από ποιοτικά προϊόντα που θα τους έρχονται φτηνότερα. Και έτσι, η κινέζικη άλωση θα διεισδύει όλο και βαθύτερα στα μερίδια αγοράς. Ποιος ακριβώς θα νοιάζεται αν ένας εξακύλινδρος εν σειρά έχει πίσω του δεκαετίες εξέλιξης και ραφιναρίσματος; Προφανώς, όλο και λιγότεροι. Σημασία θα έχει το λεγόμενο «premium packaging» και οι δυνατότητες των μπαταριών, αδιαφορώντας για την προέλευσή τους –σάμπως μάς νοιάζει τι γράφει το «made in» μέσα στην μπαταρία του κινητού μας τηλεφώνου;

Οσο δε για τον πρόεδρο της Stellantis, τον αξιόλογο και, μάλλον, θαρραλέο Κάρλος Ταβάρες που έχει επανειλημμένα δηλώσει το σκεπτικισμό του για την αδιάκριτη, οριζοντίως και καθέτως, ηλεκτροκίνηση, μίλησε για ένα «μπρουτάλ σενάριο». Οπως το περιέγραψε ο επικεφαλής του μεγάλου ομίλου 16 εταιρειών (ενδεικτικά, από Alfa Romeo και Citroën μέχρι Fiat, Maserati, Jeep και Opel), αυτή η σκληρή πρόβλεψη λέει ότι οι Ευρωπαίοι πρέπει να ανταγωνιστούν τους Κινέζους κατασκευάζοντας πιο ακριβά, κατά 25%, αυτοκίνητα και, ταυτόχρονα, επενδύοντας δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση. Δύσκολο και αγχωτικό, αν σκεφτεί κανείς ποιο είναι το επίδικο, δηλαδή η κυριαρχία της ευρωπαϊκής αγοράς σε ό,τι έχουμε μάθει εδώ και έναν αιώνα να θεωρούμε «καθημερινό αυτοκίνητο».

Κλείνοντας, σε άλλες ειδήσεις της ημέρας, η κινέζικη BYD ξεπέρασε την Τesla ως τον κορυφαίο κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών οχημάτων το 2022. Πλέον, στόχος της είναι να βγάλει φλας και να προσπεράσει την εταιρεία του Έλον Μασκ σε αμιγώς αυτοκίνητα με μπαταρία μέσα στο 2023. Και μετά σου λέει ότι τον Αύγουστο δεν υπάρχουν ειδήσεις.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...