«Πόσο γρήγορα φορτίζει; Πόσα χιλιόμετρα βγάζει; Πόσο ζυγίζει; Και πόσο κοστίζει;». Μέχρι στιγμής σε αυτά τα κρίσιμα ερωτήματα τα EV δεν έχουν συχνά και τόσο πειστική απάντηση. Πρέπει να βάλεις πολύ βαθιά το χέρι στο πορτοφόλι. Και πάλι, αν αντέχεις οικονομικά, το βάρος των μπαταριών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, δεν αποφεύγεται.
Τις κρίσιμες απαντήσεις, σύμφωνα με την Toyota, θα τις δώσει η νέα γενιά μπαταριών που είναι ήδη εν εξελίξει, οι λεγόμενες «μπαταρίες στερεάς κατάστασης». Η ιαπωνική εταιρεία τις χαιρέτισε ως ένα τεχνολογικό επίτευγμα που θα μειώσει στο μισό το κόστος, το μέγεθος, το βάρος αλλά και θα βελτιώσει την απόδοσή τους. Ο Κείτσι Κεΐτα, ο επικεφαλής του τμήματος Έρευνας & Εξέλιξης (R&D) της Toyota, δήλωσε ότι «έχουμε στόχο να μειώσουμε δραστικά τη σημερινή κατάσταση όπου οι μπαταρίες είναι πολύ μεγάλες, πολύ βαριές και ακριβές». Επίσης, είπε πως οι η νέα τεχνολογία θα βελτιώσει κατά 20% την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και θα φορτίζει τα EV σε λιγότερο από 10 λεπτά της ώρας.
Προφανώς η Toyota δεν είναι η μόνη που δουλεύει προς αυτήν την κατεύθυνση. Η Nissan, για παράδειγμα, έχει εδώ και καιρό προχωρήσει στην εξέλιξη των μπαταριών στερεάς κατάστασης και φιλοδοξεί να είναι η πρώτη εταιρεία που θα παρουσιάσει ένα μοντέλο μαζικής παραγωγής εφοδιασμένο με solid state batteries από το 2028.
Προφανώς και είναι ένας νέος αγώνας δρόμου για τους μεγάλους κατασκευααστές. Όποιος προλάβει να ρίξει πρώτος στην αγορά ένα τέτοιο προϊόν θα έχει ένα σημαντικό προβάδισμα. Τόσο εμπορικά όσο και επικοινωνιακά, όπως ακριβώς συνέβη με την Toyota και το υβριδικό Prius που είχε κάνει κάποτε μαζική επιτυχία στις ΗΠΑ όσο και με την Nissan με το αμιγώς ηλεκτρικό Leaf που έχει κάνει τα δικά του ρεκόρ πωλήσεων. Η πρώτη από τις δύο θέλει να κατεβάσει τις ημερομηνίες κατά ένα χρόνο και, σύμφωνα με τη Telegraph τοποθετεί το στόχο της για το 2027.
Οι σημερινές μπαταρίες λιθίου χρησιμοποιούν υγρούς ηλεκτρολύτες για την αποθήκευση και απελευθέρωση της ενέργειας που συγκεντρώνουν. Ταυτόχρονα, ωστόσο, σε περίπτωση ατυχήματος ή σύγκρουσης, τις κάνει πιο επίφοβες αν οι κυψέλες υποστούν ζημιά και διαρεύσουν οι υγροί ηλεκτρολύτες.
Την ίδια στιγμή, όπως έχουμε ξαναγράψει, παίζεται και το πιο σκληρό σκάκι -κάτι σαν το βραβευμένο ‘’The Queen’s Gambit’’ στο Netflix- σε γεωπολιτικό επίπεδο. Με την τρέχουσα κατάσταση περίπου τα 3/4 της παγκόσμιας παραγωγής λιθίου και κοβαλτίου, απαραίτητων υλικών για τις μπαταρίες, προέρχονται από το Κογκό. Εκεί, δηλαδή, όπου τα περισσότερα ορυχεία είναι κινέζικης ιδιοκτησίας ή ελέγχου. Η Κίνα διαθέτει σπάνιες γαίες, κάνει τη μεγαλύτερη επίθεση με EV αυτοκίνητα και έχει μικρότερες εξαρτήσεις από άλλους κατασκευαστές. Με την ευκαιρία, ήδη η MG, αν θυμάστε εκείνη η άλλοτε βρετανική εταιρεία με τα όμορφα roadsters, πλέον με ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζει η κινέζικη Saic Motor, ετοιμάζεται για την επίσημη παρουσίασή της στην ελληνική αγορά μέσω του ομίλου Συγγελίδη.
Το παιχνίδι είναι σε πολλά ταμπλό, ο ανταγωνισμός για το προβάδισμα στην αγορά θα κορυφωθεί, όλοι τρέχουν να προλάβουν ποιος θα βγάλει το πρώτο EV με μπαταρίες στερεάς κατάστασης και ποιος θα καρπωθεί το μεγαλύτερο μερίδιο από μια πίτα που δείχνει να ανεβαίνει σταθερά. Όσο σταθερά καταποντίζεται το κάποτε πανίσχυρο ντίζελ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News