Ενα κυνήγι για τα λείψανα ενός από τους μεγαλύτερους δραματουργούς της Χρυσής Εποχής της Ισπανίας έληξε άδοξα. Πρόκειται για ένα μυστήριο αντάξιο του θέματος ενός από τα έργα του, καθώς, μετά από έρευνα για τα οστά του Πέδρο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα διαπιστώθηκε ότι αυτά είχαν μετακινηθεί έξι φορές μετά τον θάνατό του το 1681, σε ηλικία 81 ετών.
Σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου, κάποια εξ αυτών είχαν φυλαχτεί κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου μέσα στα τείχη μιας εκκλησίας στη Μαδρίτη, στην οποία είχαν μεταφερθεί τον 19ο αιώνα, ενώ ένα άλλο τμήμα των λειψάνων του είχε παραμείνει στην εκκλησία όπου είχε αρχικά ταφεί, στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, τον 17ο αιώνα.
Το μαρμάρινο μνήμα με το όνομα του Καλντερόν καταστράφηκε το 1936, όταν οι δημοκρατικοί πυρπόλησαν την εκκλησία Νουέστρα Σενιόρα ντε λος Ντολόρες, στη Μαδρίτη. Ωστόσο, από την έρευνα προέκυψε ότι στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ένας ηλικιωμένος ιερέας είχε πει σε έναν ανώτερο εφημέριο πως είχε μετακινήσει τα λείψανα του συγγραφέα από το φέρετρο και τα είχε κρύψει στους τοίχους του κτιρίου για να τα σώσει.
Ο Πάμπλο Σάντσεθ, καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Σαν Πάμπλο, στη Μαδρίτη, ο οποίος ξεκίνησε την έρευνα το 2019, αποκαλύπτει: «Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε καταφέρει να εντοπίσουμε τα οστά, αλλά τεκμηριωμένα στοιχεία που ανακαλύφθηκαν δείχνουν ότι αυτά βρίσκονται εν μέρει στους τοίχους της εκκλησίας και εν μέρει κάτω από τον δρόμο όπου βρισκόταν κάποτε η εκκλησία του Σαν Σαλβαδόρ – του αρχικού τόπου ταφής του».
Ο Σάντσεθ λέει ότι η έρευνα δεν ήταν μάταιη, καθώς αποκάλυψε την ιστορία των λειψάνων και αναζωογόνησε τη μνήμη του συγγραφέα, του οποίου το πιο γνωστό θεατρικό είναι το «Η Ζωή Είναι Ενα Ονειρο». Τα αποκαλυπτήρια μιας πλάκας αφιερωμένης στον Καλντερόν έγιναν την Πέμπτη 29 Ιουνίου στην πρώην τοποθεσία της εκκλησίας του Σαν Σαλβαδόρ, κοντά στην κεντρική Πλάθα Μαγιόρ.
«Αυτή η πράξη θα βοηθήσει να αποκατασταθεί το μεγαλείο ενός συγγραφέα που στην Ισπανία δεν είναι τόσο σεβαστός όσο θα έπρεπε, και που αξίζει να έχει τη φήμη που έχει ο Σαίξπηρ στην Αγγλία» λέει ο Σάντσεθ. «Πιθανώς δεν υπάρχει άλλος συγγραφέας της Χρυσής Εποχής που να έχει αναφερθεί τόσο πολύ όσο ο Καλντερόν – ούτε καν ο Θερβάντες. Διάσημες λογοτεχνικές φιγούρες του διαμετρήματος του Βύρωνα και του Σέλεϊ τον λάτρευαν» εξηγεί.
Η έρευνα αποκάλυψε επίσης ένα σπάνιο, άγνωστο μέχρι σήμερα πορτρέτο του Καλντερόν, που βρισκόταν στα χέρια των απογόνων του, οι οποίοι είχαν κρατήσει και το κλειδί του χαμένου φερέτρου που περιείχε τα οστά του. Ως μέρος της προσπάθειας να αναβιώσει τη μνήμη του, φέτος ο Σάντσεθ βοήθησε να ανεβεί το πρώτο έργο του Καλντερόν, «Ερωτας, Τιμή και Εξουσία», στην 400ή επέτειο από την πρεμιέρα του.
Ο βρετανός ισπανιστής Τζέραλντ Μπρέναν έγραψε ότι «ο Καλντερόν θα μπορούσε να θεωρηθεί το τέλειο παράδειγμα ποιητή του μπαρόκ». Ο συγγραφέας γεννήθηκε όταν το ισπανικό θέατρο της Χρυσής Εποχής βρισκόταν στο απόγειο της δημοφιλίας του, και το ανέπτυξε, φέρνοντας την περίοδο στο αποκορύφωμά της.
Ιερέας κατά τη μετέπειτα ζωή του, ο Καλντερόν συνέθεσε και θρησκευτικά θεατρικά, αλλά τα περισσότερα ήταν δράματα με μανδύες και ξίφη, αναγνωρισμένα για το φιλοσοφικό και ποιητικό τους βάθος. Σύμφωνα με την καταμέτρηση του ίδιου του Καλντερόν, έγραψε συνολικά 110 δράματα και 80 άλλα έργα, συμπεριλαμβανομένων θρησκευτικών θεατρικών έργων.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News