Ως παιδί, ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα μαγευόταν από τους πλανόδιους κουκλοπαίκτες που περνούσαν από το σπίτι του στη Γρανάδα. Ο πιο διάσημος ισπανός ποιητής του 20ού αιώνα επέστρεφε συχνά σε αυτές τις παιδικές αναμνήσεις, αναζητώντας έμπνευση για το έργο του.
Αυτήν την εποχή παίζεται στο Φεστιβάλ της Γρανάδας, στην Αλάμπρα, μια παράσταση με 40 μεγάλου μεγέθους κούκλες, μερικές με ύψος 8 μ., βασισμένη στα σχέδια, το κείμενο και τη μουσική μιας παράστασης που είχαν δώσει ο Λόρκα, ο συνθέτης Μανουέλ ντε Φάγια και ο καλλιτέχνης Ερμενεχίλντο Λανθ, τρεις από τους μεγάλους της ισπανικής τέχνης. Ο Ενρίκε Λανθ, εγγονός του καλλιτέχνη, έχει αναδημιουργήσει τις μαριονέτες σε μια μοντέρνα εκδοχή, «ακούγοντας τις οδηγίες που έδωσε ο Ντε Φάγια στον παππού μου», σύμφωνα με τους Times.
Οι κούκλες κινούνται με τη βοήθεια 60 τροχαλιών και σχοινιών συνολικού μήκους ενός χιλιομέτρου και ανεβαίνουν στη σκηνή, στην Αλάμπρα, για να επαναλάβουν το έργο «Ο βωμός του δασκάλου Πέδρο», το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Παρίσι το 1923 και βασίζεται σε ένα απόσπασμα από τον «Δον Κιχώτη» του Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Το έργο παρουσιάζεται με τη μορφή όπερας σε τρία μέρη.
Ο Φάγια ολοκλήρωσε τη συγγραφή του κειμένου σε συνεργασία με τον Λόρκα, προκειμένου να ανεβάσουν μια χριστουγεννιάτικη παράσταση κουκλοθέατρου στο σπίτι της οικογένειας του ποιητή. Η παράσταση έτυχε τόσο καλής υποδοχής, που οι τρεις φίλοι θέλησαν να συνεχίσουν να εργάζονται πάνω στο συγκεκριμένο είδος.
Ο Λανθ έγραψε στην οικογένειά του: «Ο μεγάλος δάσκαλος Φάγια, ο ποιητής Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα και εγώ δημιουργήσαμε το κουκλοθέατρο της Ανδαλουσίας με σκοπό να το τελειοποιήσουμε και να το μεταφέρουμε στο εξωτερικό, δεδομένης της τεράστιας επιτυχίας που είχε στην πρεμιέρα του».
Οι επιστολές του Λόρκα μαρτυρούν επίσης την πεποίθησή του ότι αυτός και οι φίλοι του θα συνέχιζαν τις προσπάθειές τους για το κουκλοθέατρο, σκιαγραφώντας ακόμη και σχέδια για την ίδρυση ενός μόνιμου κουκλοθέατρου στη Γρανάδα. Αλλά ενώ οι φίλοι συνεργάζονταν σε άλλα μουσικά έργα, οι μαριονέτες χάθηκαν και το 1936 ο Λόρκα δολοφονήθηκε από τις εθνικιστικές δυνάμεις του Φράνκο, καθώς ξεκίνησε ο εμφύλιος πόλεμος.
Η παράσταση τελειώνει με έναν γιγαντιαίο Δον Κιχώτη να κραδαίνει το σπαθί του, μια σκοτεινή ηχώ της μοίρας του ποιητή.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News