Ο Ντέιβιντ Ζάσλαβ, Διευθύνων Σύμβουλος της Warner Bros. Discovery, μάλλον δεν περίμενε όσα έγιναν κατά τη διάρκεια της ομιλίας του όταν αποδέχτηκε τιμητικό πτυχίο από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης στις 21 Μαΐου. Το κοινό που τον παρακολουθούσε τον γιουχάϊζε επί 20 λεπτά: «Πληρώστε τους συγγραφείς σας», «δεν σας θέλουμε εδώ» και «σκάσε τον Ζάσλαβ», ήταν μερικά απ’ όσα ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της ομιλίας.
Δεν ήταν παράλογο. Ο επικεφαλής ενός στούντιο του Χόλιγουντ, μεσούσης της απεργίας των συγγραφέων, έλεγε στους φοιτητές ότι ήταν αφοσιωμένος στο «πάθος για την τεκμηρίωση και την κοινή χρήση της ανθρώπινης ιστορίας σε παγκόσμια κλίμακα», ενώ θυμήθηκε και εκείνη την περίοδο στην καριέρα του που «έβγαζε καλά χρήματα και ένιωθα πραγματικά υπέροχα». Πήγαινε κυριολεκτικά γυρεύοντας, όπως επισημαίνει η βρετανική Telegraph.
Θα μπορούσε να έχει μιμηθεί τον Τεντ Σαράντος. Παρά το γεγονός ότι ο Ζάσλαβ πληρώνει τον εαυτό του 250 εκατομμύρια δολάρια ετησίως σε σύγκριση με τα 50 εκατομμύρια δολάρια του Τεντ Σαράντος, ο επικεφαλής του Netflix ανησυχεί τόσο πολύ για τη σύγκρουση με τους συγγραφείς, που στις 10 Μαΐου, η εταιρεία ακύρωσε μια έκθεση προεπισκόπησης των προγραμμάτων της για τους διαφημιστές στη Νέα Υόρκη.
Λίγες ώρες νωρίτερα, ο Σαράντος ανακοίνωσε ότι δεν θα είναι παρών στο λογοτεχνικό γκαλά της PEN America στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στις 18 Μαΐου, ένα τεράστιο γεγονός για τον λογοτεχνικό κόσμο, στο οποίο ο Σάλμαν Ρούσντι θα έκανε (και έκανε) την πρώτη του δημόσια εμφάνιση από τότε που του επιτέθηκαν σε εκδήλωση παρουσίασης βιβλίου. Ο Σαράντος επρόκειτο να λάβει το βραβείο Business Visionary μαζί με τον Λορν Μάικλς, ο οποίος δημιούργησε και εξακολουθεί να διευθύνει το Saturday Night Live. Αποσύρθηκε, εξήγησε, για να αποφύγει τις διαδηλώσεις που αναπόφευκτα θα προσέλκυε η εμφάνισή του.
Σε μεγάλο τμήμα του Χόλιγουντ, η απεργία των συγγραφέων είναι γνωστή ως απεργία του Netflix. Σε μια μεγάλη συγκέντρωση της Αμερικανικής Ενωσης Συγγραφέων, μια ημέρα μετά την κήρυξη της απεργίας, ένας δημοσιογράφος ρώτησε την Ελεν Στούτσμαν, την επικεφαλής διαπραγματευτή της Ενωσης (Writers Guild of America-WGA), και τον Ντέιβιντ Γκούντμαν, πρόεδρο της διαπραγματευτικής επιτροπής συγγραφέων, ποιο στούντιο ήταν το χειρότερο. Το «Netflix», απάντησαν ομόφωνα.
Στις 9 Μαΐου, η συγγραφέας του «Abbott Elementary», Μπρίτανι Νίκολς, απηύθυνε έκκληση μέσω Twitter προς τους συναδέλφους της απεργούς της WGA: «Σταματήστε να δίνετε τη δουλειά σας στο Netflix και πηγαίνετε σε ένα στούντιο που χρειάζεται περισσότερες επιλογές».
Εξω από τα γραφεία του Netflix η εικόνα είναι σχεδόν αστεία, περιγράφει η Telegraph. Τεράστες πινακίδες διαφημίζουν τους αστέρες και τα σόου του δικτύου, την ίδια ώρα που διαδηλωτές, με δικές τους πινακίδες, μοιράζουν τους κωδικούς πρόσβασης των οικογενειών τους στο Netflix: «Ο κωδικός της μαμάς μου στο Netflix είναι «Elvis1965». Μια καμπάνια στο Twitter, το #CancelNetflix, κάνει τους αναλυτές της JP Morgan να υποθέσουν ότι η απεργία μπορεί να εμποδίσει τη Netflix να εφαρμόσει την αναστολή της κοινής χρήσης κωδικών πρόσβασης.
«Το Netflix αντιπροσωπεύει τον μεγάλο κακό λύκο από την πλευρά των συγγραφέων, εν μέρει επειδή ήταν η πρώτη και πιο επιτυχημένη πλατφόρμα και το επιχειρηματικό του μοντέλο δημιουργήθηκε όταν ήταν ακόμη κάποιου είδους start up», εξηγεί ένας δημοσιογράφος του κλάδου με έδρα το Χόλιγουντ που χρησιμοποιεί το όνομα Entertainment Strategy Guy. «Τα στούντιο είπαν στην επιτροπή διαπραγματεύσεων της WGA ότι το streaming είναι μια πολύ κακή επιχείρηση, επομένως δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά να αυξήσουν την αμοιβή των συγγραφέων. Αλλά όλα τα στούντιο -ειδικά το Netflix- καυχώνται στη Wall Street για τεράστια κέρδη από το streaming».
Μερικά από τα προβλήματα του Netflix είναι δομικά. «Με την καλωδιακή τηλεόραση, θα πουλούσατε μια εκπομπή στο NBC και μετά θα την πουλούσατε ξανά σε όλο τον κόσμο», εξηγεί ένας συγγραφέας που έγινε παραγωγός. «Αυτό σημαίνει ότι θα κερδίζατε τα δικαιώματα όταν θα κυκλοφορούσε η εκπομπή στην Αμερική, επιπλέον χρήματα όταν θα πουλάγατε την εκπομπή και επιπλέον δικαιώματα όταν θα μεταδιδόταν η εκπομπή. Το Netflix και άλλοι streamers εξαγοράζουν απευθείας τα παγκόσμια δικαιώματα. Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν το σύνολο των δικαιωμάτων. Αν αυτά τα δικαιώματα ήταν περίπου τα ίδια με τα παλιά χρόνια, εντάξει. Ομως, το Netflix έχει κάνει ακόμη πολύ φθηνές συμφωνίες που έχουν παραμείνει από τις ημέρες που ξεκινούσε και ήταν ακόμη χρεωμένο. Τώρα αυτές οι μέρες έχουν περάσει, αλλά δεν θέλει να πληρώσει».
Η εταιρεία υιοθέτησε επίσης την τακτική του HBO με μικρότερες τηλεοπτικές σεζόν και λιγότερα επεισόδια. Καθώς οι σεναριογράφοι πληρώνονται ανά επεισόδιο, αυτό μειώνει τα κέρδη τους και δεν πληρώνονται μέχρι να ολοκληρωθεί η παγκόσμια μεταγλώττιση, η οποία μπορεί να διαρκέσει έως και τρεις μήνες. Το Netflix επενδύει επίσης πολλά στο εξωτερικό, σε προγράμματα από χώρες όπως η Κορέα, όπου οι ντόπιοι συγγραφείς δεν έχουν τόσες πολλές πιθανότητες να εργαστούν στο Χόλιγουντ, επομένως δεν κινδυνεύουν να αντιμετωπίσουν το κλειστό σύστημα της WGA.
Ο συν-διευθύνων σύμβουλος του Netflix, Τεντ Σαράντος, έχει γίνει ο στόχος της οργής των συγγραφέων, έχοντας περάσει τα τελευταία δέκα χρόνια παρουσιάζοντας τον εαυτό του και την υπηρεσία ροής ως τον καλύτερο φίλο των δημιουργών. Εχει δώσει εκατομμύρια σε ανθρώπους όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Νόα Μπάουμπαχ, ο Ντέιβιντ Φίντσερ και οι Χάρι και Μέγκαν, για να κάνουν ουσιαστικά ό,τι θέλουν. Το Netflix θεωρείται εδώ και καιρό ως ένα φιλόξενο σπίτι για έργα πολλών δημιουργών. Δεν πληρώνονται, όμως, όλοι καλά.
Τον Απρίλιο, ο Σαράντος απαξίωσε την απεργία λέγοντας στους αναλυτές ότι το Netflix ήταν σε θέση να επιβιώσει. «Εχουμε ένα μεγάλο απόθεμα από επερχόμενες εκπομπές και ταινίες από όλο τον κόσμο», είπε. «Μπορούμε άρα να εξυπηρετήσουμε τους συνδρομητές μας καλύτερα από τους περισσότερους». Ο άλλος συν-διευθύνων σύμβουλος της πλατφόρμας, Ριντ Χέιστινγκς, επέλεξε ακριβώς εκείνη την εβδομάδα για να αγοράσει μερίδιο σε ένα χιονοδρομικό κέντρο, προκαλώντας τρομερές αντιδράσεις.
Ο Σαράντος, γιος ελληνοαμερικανού ηλεκτρολόγου από το Φοίνιξ της Αριζόνας, ασπάστηκε επίσης τον τρόπο ζωής ενός αφεντικού στούντιο, αγοράζοντας ένα κλασικό μεσογειακό αρχοντικό, ένα πραγματικό θερινό ανάκτορο, στο Χάνκοκ Παρκ.
Ο Σαράντος και η δεύτερη σύζυγός του, Νικόλ Αβαντ, σκηνοθέτις και πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στις Μπαχάμες, αγόρασαν το σπίτι από τον Αντόνιο Μπαντέρας και τη Μέλανι Γκρίφιθ το 2015 και διακόσμησαν τους τοίχους με τη συλλογή σύγχρονης τέχνης τους. Οι δύο τους είχαν γνωριστεί σε έναν έρανο όταν εκείνη εργαζόταν ως υπεύθυνη των οικονομικών της εκστρατείας του Ομπάμα στη Νότια Καλιφόρνια. Σήμερα, το ζευγάρι χρησιμοποιεί τη μεγάλη τραπεζαρία του σπιτιού του για να φιλοξενήσει εράνους για διάφορους σκοπούς.
Σύμφωνα με την Telegraph, οι καλεσμένοι στα δείπνα τους περιλαμβάνουν αστέρες όπως η Λόρα Ντερν, ο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο και το ζεύγος Ομπάμα, ο Κρις Ροκ, η Τζέιν Φόντα, η Ρίτα Ουίλσον με τον Τομ Χανκς και ο Ανταμ Σάντλερ.
«Νομίζω ότι η WGA θα προτιμούσε να έχει απέναντί της έναν ξεκάθαρο καπιταλιστή, παρά έναν φίλο του Τομ Χανκς που είναι στο διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου Κινηματογράφου της Ακαδημίας και έχει φίλους όπως η Ντερν που λένε ότι αυτός και η Αβαντ προσπαθούν να βοηθήσουν τον κόσμο να γίνει καλύτερος», λέει ειρωνικά ένας παραγωγός.
Σύμφωνα με την WGA, η μέση εβδομαδιαία αμοιβή για τους συγγραφείς έχει μειωθεί κατά 23% τα τελευταία 10 χρόνια. Την ίδια στιγμή, το εκτιμώμενο πρόσθετο κόστος για την κάλυψη των απαιτήσεων της WGA για το Netflix είναι 68 εκατομμύρια δολάρια, έναντι ετήσιων ακαθάριστων εσόδων 31,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την Disney είναι 75 εκατομμύρια δολάρια, έναντι εσόδων 82,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων και για την Apple είναι 17 εκατομμύρια δολάρια, έναντι εσόδων 393,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
«Εν τω μεταξύ, δεν μπορούμε να βγάλουμε τα προς το ζην», λέει στην Telegraph η Γκίτινα Λιζάρντι, η οποία εργάζεται στην τρίτη σεζόν του Bridgerton που δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη, υπό την επίβλεψη της Σόντα Ράιμς, της οποίας η τρέχουσα συμφωνία με την πλατφόρμα ανέρχεται στα 300 εκατομμύρια δολάρια. «Είναι αρκετά δύσκολο να βρεις μια δουλειά. Και χρειάζεσαι περισσότερες από δύο ή τρεις για να επιβιώσεις».
Ο Αλεξ Ο’ Κίφι, σεναριογράφος στο επιτυχημένο δράμα του FX, The Bear, πέρασε εννέα εβδομάδες δουλεύοντας για την εκπομπή μέσω Zoom, ζώντας σε ένα μικροσκοπικό διαμέρισμα στο Μπρούκλιν χωρίς θέρμανση, ενώ ήταν αναγκασμένος να εργάζεται σε μια δημόσια βιβλιοθήκη μερικές φορές την εβδομάδα για να ζεσταθεί. Οταν η σειρά κέρδισε το βραβείο κωμικής σειράς του WGA, ο Ο’ Κίφι χρειάστηκε να δανειστεί χρήματα για να πάρει παπιγιόν και να ταξιδέψει.
Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things έπρεπε να ξεκινήσει γυρίσματα τον Μάιο. Τα σενάρια έχουν ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά οι δημιουργοί της σειράς σταμάτησαν την παραγωγή σε ένδειξη αλληλεγγύης με τους συγγραφείς. Το Stranger Things δεν έχει τα περιθώρια να σταματήσει για καιρό: τα πρώην παιδιά σταρ δεν γίνονται νεότερα. Ο Νόα Σναπ, ο οποίος υποδύεται τον Γουίλ Μπάιερς, είναι πλέον στο κολέγιο και είχε προγραμματίσει τα γυρίσματα για τις διακοπές του.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News