Αυτό είναι το νέο, επικίνδυνο ερώτημα που έχει τεθεί στο τραπέζι. Γιατί όσο η ηλεκτροκίνηση προχωρά (οι πιο αισιόδοξοι θιασώτες της προβλέπουν πως μέχρι το 2035 τέσσερα στα πέντε αυτοκίνητα θα είναι EV) τόσο μεγαλύτερο φορτίο θα έχουν να σηκώσουν οι γέφυρες του πλανήτη. Προφανώς, οι περισσότερες από αυτές έχουν κατασκεταστεί πριν καν τεθεί ο όρος «ηλεκτρικό αυτοκίνητο» και χωρίς, ίσως, να έχει συνυπολογιστεί αθροιστικά το βάρος που κουβαλούν τα τελευταία. Ως γνωστόν, οι μπαταρίες τους ζυγίζουν, χοντρικά μιλώντας, περί τα 500 κιλά, αναλόγως φυσικά κατηγορίας, μεγέθους αμαξώματος και αυτονομίας.
Το ζήτημα ήρθε ως ντόμινο μετά τη διερεύνηση τού κατά πόσον είναι ικανοί οι πολυώροφοι χώροι στάθμευσης να διαχειριστούν το στατικό βάρος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Πόσο μάλλον μαζί με τις όποιες ταλαντώσεις και επιπλέον επιβαρύνσεις που δέχονται οι γέφυρες. Για παράδειγμα, ένας γερασμένος χώρος στάθμευσης κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο στο Μανχάταν της Ν. Υόρκης όπου, πέραν των υλικών ζημιών, ένας άνθρωπος βρήκε το θάνατο και τέσσερις τραυματίστηκαν, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ακόμη η έρευνα για τα αίτια, το εάν υπήρχαν και πόσα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή ό,τι άλλο, καθώς το περιστατικό είναι πολύ πρόσφατο, στις 19 Απριλίου του τρέχοντος έτους.
Σε συνέχεια του παραπάνω, οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και, ενδεικτικά, στη Μ. Βρετανία γίνεται, ένθεν και ένθεν μεταξύ στελεχών των σχετικών υπουργείων και αντιπολίτευσης, διάλογος σχετικά με το πώς μπορεί να διασφαλιστεί η αποφυγή ατυχημάτων και ποιος έχει την ευθύνη για την πιστοποίηση. Εκπρόσωπος του Υπ. Μεταφορών δήλωσε πως αρμόδιες για τη συντήρηση και διαχείριση των δρόμων, μαζί και των γεφυρών, είναι οι τοπικές Αρχές στα όρια των οποίων βρίσκονται οι επίμαχοι χώροι, διευκρινίζοντας πως είναι δικό τους θέμα να προσδιορίσουν το εάν η δομική πληρότητα επιβάλλει να τεθούν νέα όρια βάρους ή να απαγορευθούν βαριά οχήματα.
Όπως τοποθετήθηκε σχετικός εκπρόσωπος, «στα τέλη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, (σ.σ. όταν κατασκευάστηκε μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου) υπήρχαν περίπου 3 εκ. αυτοκίνητα στο Νησί. Σήμερα κυκλοφορούν περίπου 33 εκ. και η προοπτική τού να γίνουν βαρύτερα, σε συνδυασμό με την επιπλέον κίνηση στους δρόμους. Για αυτό απαιτείται να υπογραμμιστεί η αυξανόμενη πίεση που δέχεται το σύστημα και, αν μη τι άλλο, οι γέφυρες», ένα σαφώς πιο ευαίσθητο, κατασκευαστικά, στοιχείο. Το θέμα αποκτά διάσταση καθώς υπάρχουν περισσότερες από 3.000 γέφυρες στη Μ. Βρετανία οι οποίες θεωρείται ότι υπολείπονται των στάνταρτ που πλέον απαιτούνται.
Όλο αυτό, σύμφωνα με το νέο δρόμο της αυτοκίνησης όπως έχει προαποφασιστεί, «δεν πρέπει να σημάνει να τεθεί ένα στοπ στην ηλεκτροκίνηση αλλά στο να εξασφαλιστούν επιπλέον πόροι που θα επαναφέρουν παλιές γέφυρες στις σύγχρονες απαιτήσεις και θα διατηρήσουν τις νεότερες άφοβα».
• «Βαστάτε τις γέφυρες»
Μιας και φτάσατε μέχρι εδώ, δε ρίχνετε και μια ματιά στα πέντε πιο βαριά EV που κυκλοφορούν;
1. GM Hummer, 4.111 κιλά
Tο αμερικανικό μαμούθ, στην ηλεκτρική εκδοχή του, έχει αισίως ξεπεράσει τους τέσσερις τόνους. Σχεδόν το 1/3 του βάρους του οφείλεται στις μπαταρίες του που ζυγίζουν 1.325 κιλά. Όσα, ας πούμε ένα ολόκληρο Honda Civic (Photo: General Motors)
2. Rivian RIT, 3.221 κιλά
Τέσσερις ηλεκτροκινητήρες, ένας για κάθε τροχό, γιγαντιαίες μπαταρίες χωρητικότητας135 kWh και ικανότητα ρυμούλκησης 5.000 κιλών. Ευτυχώς, δεν κυκλοφορεί ανάμεσά μας στην ημεδαπή (Photo: Rivian)
3. Ford F-150 Lightning, 2.975 κιλά
Αυτό είναι το πρώτο pick-up που πωλείται στις ΗΠΑ με δυνατότητα να ηλεκτροδοτήσει ένα σπίτι, σε περίπτωση που πέσει το δίκτυο. Μαζί με το επιπλέον πακέτο Extended Range μπορεί να σύρει, αν όχι καράβι, 4.536 κιλά (Photo: Ford)
4. Rolls-Royce Spectre, 2.975 κιλά
Ηλεκτρική χλιδή, κινητό κοκούνινγκ. Αν ήδη στις Rolls δεν άκουγες τίποτα, σε αυτήν επικρατεί η απόλυτη σιγή. Μέρος του βάρους, πέραν των μπαταριών, αφορά τα πολυτελή υλικά, τις στρώσεις δέρματος και τον πανάκριβο εξοπλισμό (Photo: Rolls-Royce)
5. Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, 2.825 κιλά
Η λιμουζίνα που ευαγγελίζεται την πιο πολυτελή εκδοχή των γερμανικών ηλεκτρικών. Μαζί και με μία γιγαντοθόνη 56, παρακαλώ, ιντσών (Photo: Mercedes-Benz)
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News