502
Εργο τέχνης ή όχι, μια μπανάνα στηριγμένη με μονωτική ταινία σε έναν τοίχο είναι πρόκληση για κάθε πεινασμένο... | Getty Images/China News Service

Νοτιοκορεάτης έφαγε μπανάνα-έργο τέχνης αξίας €110.000 σε γκαλερί

Protagon Team Protagon Team 2 Μαΐου 2023, 17:41
Εργο τέχνης ή όχι, μια μπανάνα στηριγμένη με μονωτική ταινία σε έναν τοίχο είναι πρόκληση για κάθε πεινασμένο...
|Getty Images/China News Service

Νοτιοκορεάτης έφαγε μπανάνα-έργο τέχνης αξίας €110.000 σε γκαλερί

Protagon Team Protagon Team 2 Μαΐου 2023, 17:41

Η προηγούμενη φορά που μια μπανάνα στόλιζε γνωστό έργο τέχνης ήταν στο εξώφυλλο του θρυλικού δίσκου των Velvet Underground και της Nico από τον Αντι Γουόρχολ, που κυκλοφόρησε το 1967. Μόνο που, σε αντίθεση με το έργο τέχνης του Μαουρίτσιο Κατελάν, η μπανάνα δεν ήταν πραγματική – και, ως εκ τούτου, φαγώσιμη.

Ο νοτιοκορεάτης φοιτητής τέχνης καταβρόχθισε την μπανάνα, που ήταν το επίκεντρο ενός έργου τέχνης αξίας 110.000 ευρώ, περιγράφοντας την κίνησή του ως μια πράξη εξέγερσης. Ο Νο Χουίν-Σου αφαίρεσε και έφαγε το ώριμο φρούτο, που ήταν κολλημένο με μονωτική ταινία στον τοίχο, σε μια έκθεση του Κατελάν στο Μουσείο Τέχνης Leeum της Σεούλ.

Το έργο, που φέρει τον τίτλο «Κωμικός», είναι ένα από τα πιο εμβληματικά του Κατελάν και πωλήθηκε έναντι εξαψήφιου ποσού όταν πρωτοεμφανίστηκε στην Art Basel Miami Beach, το 2019. Αρχικά, ο Νο είπε στο προσωπικό της γκαλερί ότι είχε παραλείψει το πρωινό του εκείνη την ημέρα και πεινούσε, σύμφωνα με την Telegraph.

Αλλά αργότερα εξήγησε στο τοπικό μέσο ενημέρωσης KBS ότι ενήργησε σύμφωνα με την πεποίθησή του ότι το έργο του Κατελάν ήταν μια εξέγερση εναντίον μιας συγκεκριμένης αρχής. «Θα μπορούσε να υπάρξει άλλη μια εξέγερση ενάντια στην εξέγερση» είπε. «Η καταστροφή ενός έργου τέχνης θα μπορούσε επίσης να θεωρηθεί έργο τέχνης. Σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον. Δεν είναι κολλημένο εκεί για να το φάμε;».

Ο Νο τοποθέτησε την άδεια μπανανόφλουδα πίσω από την κολλητική ταινία, ενώ αργότερα το προσωπικό του μουσείου την αντικατέστησε με μια φρέσκια μπανάνα. Ο ιταλός καλλιτέχνης είπε ότι δεν βλέπει «κανένα πρόβλημα» με τις ενέργειες του μαθητή.

Οταν ο Κατελάν έδειξε για πρώτη φορά την κολλημένη με ταινία μπανάνα, πριν από τέσσερα χρόνια, δημιούργησε μια από τις πιο viral στιγμές στον κόσμο της τέχνης, πυροδοτώντας συζητήσεις σχετικά με το τι αντιπροσώπευε. Ο ιταλός δημιουργός είναι γνωστός ως σουρεαλιστής καλλιτέχνης και διάσημος για τη σατιρική, εννοιολογική τέχνη του, που αμφισβητεί τη λαϊκή κουλτούρα.

Το έργο τέχνης είχε τρεις αγοραστές, οι οποίοι πλήρωσαν συνολικά 110.000 ευρώ για την ιδέα – και όχι για το αντικείμενο, αφού η μπανάνα, ως γνωστόν, σαπίζει γρήγορα. Σύμφωνα με μια ανακοίνωση Τύπου του 2019 από την Γκαλερί Perrotin, που βρίσκεται πίσω από την πώληση του «Κωμικού», ο καλλιτέχνης είχε την ιδέα έναν χρόνο νωρίτερα.

«Κάθε φορά που ταξίδευε, έφερνε μαζί του μια μπανάνα και την κρεμούσε στο δωμάτιο του ξενοδοχείου του για να βρει έμπνευση. Εφτιαξε πολλά μοντέλα: πρώτα με ρητίνη, μετά με μπρούντζο και με βαμμένο μπρούντζο, πριν επιτέλους επιστρέψει στην αρχική ιδέα μιας πραγματικής μπανάνας» αναφέρθηκε στη δήλωση, σύμφωνα με το CNN.

Ο Κατελάν απέκτησε διεθνή φήμη όταν αντικατέστησε μια τουαλέτα στο Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης με μια αντίστοιχη, πλήρως λειτουργική χρυσή, το 2016. Ονόμασε το έργο «Αμερική», εμπνευσμένος από τα χρυσά έπιπλα στο ιδιωτικό διαμέρισμα του Ντόναλντ Τραμπ, που εκείνη τη χρονιά εξελέγη πρόεδρος της χώρας.

Ο 62χρονος Μαουρίτσιο Κατελάν είναι ιταλός εικαστικός καλλιτέχνης, γνωστός κυρίως για τα υπερρεαλιστικά γλυπτά και τις εγκαταστάσεις του. Η πρακτική του περιλαμβάνει επίσης την επιμέλεια και τις εκδόσεις. Η σατιρική προσέγγισή του έχει ως αποτέλεσμα να χαρακτηρίζεται συχνά ως ο πλακατζής ή φαρσέρ του κόσμου της τέχνης.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...