838
| CreativeProtagon / Shutterstock

Ζωή και θάνατος με πατίνι: πλησιάζει η ώρα της απαγόρευσης;

Στέλιος Σοφιανός Στέλιος Σοφιανός 22 Απριλίου 2023, 20:01
|CreativeProtagon / Shutterstock

Ζωή και θάνατος με πατίνι: πλησιάζει η ώρα της απαγόρευσης;

Στέλιος Σοφιανός Στέλιος Σοφιανός 22 Απριλίου 2023, 20:01

Ο πιο όμορφος αστικός πεζόδρομος του κόσμου, αυτός της Διονυσίου Αρεοπαγίτου, ήταν γεμάτος ανθρώπους που απολάμβαναν τον περίπατό τους κάτω από τον δυνατό ανοιξιάτικο ήλιο. Ενας «αέρας» πέρασε ξαφνικά ανάμεσά μας και αμέσως χάθηκε, κάνοντας σλάλομ μέσα στο πλήθος. Ενας νεαρός με ασύρματα ακουστικά στα αυτιά του και ένα καπέλο τζόκεϊ ανάποδα φορεμένο στο κεφάλι του έτρεχε με ηλεκτρικό πατίνι (e-scooter) πάνω στο πλακόστρωτο.

Με ταχύτητα μεγαλύτερη από όση επιτρεπόταν (6 χλμ./ω στο συγκεκριμένο σημείο). Με κίνδυνο να πέσει πάνω σε πεζό, σε ένα από τα πολλά παιδάκια που τραβούσαν τους γονείς από το χέρι, ή, στην καλύτερη για τους άλλους (αν και όχι για τον ίδιο), σε οποιοδήποτε εμπόδιο έβρισκε (ή τον έβρισκε) στον δρόμο του.

Ευτυχώς για τον ίδιο και τους εποχούμενους δεν είδαμε να συμβαίνει κάτι. Μας έμεινε η τρομάρα από το «αέρινο» πέρασμα του ανάμεσά μας και η απορία αν καταλαβαίνει το ρίσκο που παίρνει. Οχι για το πρόστιμο που θα μπορούσε να «φάει» αν υπήρχε έλεγχος (είναι υποχρεωτικό το κράνος και απαγορεύονται τα ακουστικά, επιπλέον του ορίου ταχύτητας), αλλά για την ίδια του τη ζωή. Και εκείνη των άλλων, βεβαίως. Αυτή που έχασαν μέσα στην περίοδο του Πάσχα δύο άνθρωποι 26 και 42 ετών, στη Μύκονο και την Πάρο, αντίστοιχα. Και ακόμη η σεζόν στα νησιά δεν έχει καλά καλά ξεκινήσει…

Το θεσμικό πλαίσιο για τα ηλεκτρικά πατίνια είναι πολύ πρόσφατο στη χώρα μας (2021). Ορίζει τις προϋποθέσεις και τα όρια με τα οποία μπορεί κάποιος να κινηθεί με αυτά μέσα στην πόλη. Και όχι παντού. Για παράδειγμα, απαγορεύεται εντελώς η χρήση τους σε δρόμους με ταχύτητα άνω των 50 χλμ./ώρα, δηλαδή σε μεγάλες λεωφόρους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας και βεβαίως στις εθνικές οδούς.

«Πειραγμένα» πατίνια

Εχω δει ηλεκτρικό πατίνι να κινείται στη δεξιά λωρίδα της λεωφόρου Συγγρού (απαγορεύεται). Φίλος ανέφερε ότι είδε πατίνι σταθμευμένο στη ΛΕΑ της Αττικής Οδού (απαγορεύεται). Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν αναφορές για πατίνια που τρέχουν με 100 χλμ./ω (απαγορεύεται) στον Περιφερειακό (απαγορεύεται)! Πώς μπορεί ένα ηλεκτρικό πατίνι να «πιάσει» τα 100; «Τα πειράζουν, όπως τα μηχανάκια», λέει expert της μηχανοκίνησης. «Μπορούν να φτάσουν και τους 50 ίππους, να έχουν δηλαδή την ιπποδύναμη ενός βενζινοκίνητου scooter!»…

Εχω δει να φοράνε κράνη. Να μη φοράνε κράνη (απαγορεύεται). Να βγάζουν φλας. Να μην έχουν καν φλας (απαγορεύεται). Με τα τόσα «απαγορεύεται» που καταστρατηγούνται, μήπως η λύση είναι τελικά να απαγορευτεί γενικώς η χρήση τους;

Στο Παρίσι ετοιμάζονται να το κάνουν. Σε ένα αμφιλεγόμενο δημοψήφισμα που πριν από δύο εβδομάδες διενήργησε ο Δήμος μέσα από τον λογαριασμό του στο Twitter, το 89% των συμμετεχόντων έκανε «τικ» στο κουτάκι της πλήρους απαγόρευσης, απαυδισμένοι από την αναρχία στη χρήση και σοκαρισμένοι ίσως από τα 459 ατυχήματα και δυστυχήματα μέσα στο 2022 – τα τρία θανατηφόρα. Εντυπωσιακό το ποσοστό, αντίθετα με τη συμμετοχή των δημοτών, που έφτασε στο 7,46% των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων. Η δήμαρχος, πάντως, παρά τις αντιδράσεις από εταιρείες ενοικίασης πατινιών και από πολίτες που τα χρησιμοποιούν, είπε πως το αποτέλεσμα «μετράει» και από τον Σεπτέμβριο δεν θα μπορείτε να κάνετε τις βόλτες σας στο Μαρέ με e-scooter.

Ο Σπίρτζης και οι «γουρούνες»

Το ίδιο αρνητικό προς τα ηλεκτρικά πατίνια κλίμα επικρατεί και στα νησιά μας, εκεί όπου η χρήση τους αυξάνεται κάθε καλοκαίρι. Το βασικό επιχείρημα είναι ότι τα οδηγούν συνήθως πιτσιρικάδες χωρίς γνώση του ΚΟΚ, δίπλωμα και πείρα. Οι οποίοι θα πιουν και κάτι παραπάνω, διακοπές κάνουν, και θα βάλουν σε κίνδυνο πρώτα την ίδια τη ζωή τους. Από εκεί και πέρα υπάρχουν και άλλα ζητήματα, όπως η έλλειψη ασφάλισης και κάλυψης αστικής ευθύνης, που μπορεί να σε κάνει να «τρέχεις» αν –χτύπα ξύλο– «μπλέξεις» σε ατύχημα.

Στον αντίποδα υπάρχουν η λογική και η κοινωνική διάσταση του θέματος. «Ενα όχημα δεν είναι από μόνο του επικίνδυνο. Ενας οδηγός που κρατάει το τιμόνι μεθυσμένος ή παραβαίνει τον ΚΟΚ, αγνοώντας τον κίνδυνο, είναι επικίνδυνος. Ο,τι όχημα και αν οδηγεί», μας λέει ο Γιώργος Παπουτσάς, ιδιοκτήτης εταιρείας ενοικιαζόμενων οχημάτων στη Μύκονο. Η αλήθεια είναι ότι το ηλεκτρικό πατίνι δεν βρίσκεται σίγουρα στην κορυφή της λίστας με τα πιο επικίνδυνα, τουλάχιστον για τους τρίτους. Στα νησιά, άλλωστε, ο «εφιάλτης» παλαιότερα ήταν τα μηχανάκια. Εγιναν υποχρεωτικά τα κράνη και ουδείς πια μιλάει για την κατάργησή τους.

Επειτα ήταν οι «γουρούνες», τις οποίες είχε βαλθεί να απαγορέψει ο Χρήστος Σπίρτζης καταμεσής της τουριστικής σεζόν (και ενώ πλήθος επαγγελματιών του τουρισμού είχαν επενδύσει σε αγορές). Ο Σπίρτζης έφυγε, οι «γουρούνες» έμειναν, σήμερα ελάχιστα μας απασχολούν.

Εχουμε άλλωστε τα πατίνια. Που εκτός από τη Μύκονο και την Πάρο, κυκλοφορούν πια στις περισσότερες πόλεις της χώρας (είτε ως ιδιόκτητα είτε ως ενοικιαζόμενα από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο). Και η χρήση τους αυξάνεται, κυρίως από νέες και νέους, καθώς αποτελούν έναν εύκολο, οικονομικό και οικολογικό τρόπο μετακίνησης. Επικίνδυνο; Εξαρτάται από το ποιος και πώς τα οδηγεί.

Αν η κίνησή τους γίνεται με στοιχειώδη σεβασμό στους κανόνες κυκλοφορίας και την απλή λογική, κανένα πρόβλημα. Αν η ανοχή των Αρχών, οι μαγκιές των χρηστών και τα δυστυχήματα επικρατήσουν, τότε πολύ φοβάμαι ότι η Πόλη του Φωτός μόλις μας έδειξε τον δρόμο. Και δεν θα είναι πλακόστρωτος…

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...