602
Ο καλωδιωμένος μπόμπιρας το διασκεδάζει: είναι ένα από τα 26 μωρά που συμμετείχαν στη μελέτη | NeuroKidsLab/Twitter

Τα βρέφη αναγνωρίζουν αριθμούς, ακόμα και όταν κοιμούνται

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2023, 17:32
Ο καλωδιωμένος μπόμπιρας το διασκεδάζει: είναι ένα από τα 26 μωρά που συμμετείχαν στη μελέτη
|NeuroKidsLab/Twitter

Τα βρέφη αναγνωρίζουν αριθμούς, ακόμα και όταν κοιμούνται

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2023, 17:32

Ενα μωρό ηλικίας μόλις λίγων μηνών σίγουρα δεν γνωρίζει αν έχει κλίση στα μαθηματικά. Ωστόσο, ενδέχεται να το γνωρίζει ο εγκέφαλός του. «Ανακαλύψαμε ότι ήδη από την ηλικία των τριών μηνών τα μωρά διακρίνουν τους αριθμούς. Εχουν μια πραγματική έκτη αίσθηση. Τους αναγνωρίζουν αφηρημένα. Μπορείτε να δείξετε στα μωρά 12 μπαλόνια ή να παίξετε σε αυτά 12 μελωδίες. Μπορείτε να τα υποβάλετε σε δοκιμασία ενώ είναι ξύπνια ή ενώ κοιμούνται. Στον εγκέφαλό τους ενεργοποιείται πάντα η ίδια ομάδα νευρώνων» ανέφερε σχετικά, μιλώντας στη La Repubblica, η Τζούλια Τζενάρι, μια ιταλίδα νευροεπιστήμονας, ερευνήτρια στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη.

Μέχρι και στα μυρμήγκια, στα ψάρια και στους νεοσσούς έχει αναγνωριστεί μια κάποια ικανότητα να μετρούν, ενώ όσον αφορά τα μωρά, το ερώτημα ήταν πάντα αν η εν λόγω ικανότητά τους είναι έμφυτη ή επίκτητη. Μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση Current Biology και της οποίας η κύρια συντάκτρια είναι η ιταλίδα επιστήμονας, ενισχύει σημαντικά την πρώτη υπόθεση.

Η έρευνα κατέστη δυνατή χάρη σε 26 μωρά ηλικίας 13 εβδομάδων τα οποία έφεραν οι γονείς τους στο περίφημο ερευνητικό κέντρο NeuroSpin του Πανεπιστημίου Paris-Saclay, όπου εργάζονται δύο κορυφαίοι ειδικοί στη γνωσιακή νευροεπιστήμη, το ζεύγος Ζισλέν Ντοέν-Λαμπέρτ και Στανισλάς Ντοέν.

«Τα πειράματα είχαν αρκετά μεγάλη διάρκεια και για να αναλύσουμε την ενεργοποίηση των νευρώνων έπρεπε να εφαρμόσουμε στα κεφάλια των μωρών ένα σκουφάκι για ηλεκτροεγκεφαλογράφημα με 256 ηλεκτρόδια», είπε η Τζούλια Τζενάρι, σημειώνοντας πως το βασικό πρόβλημα που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν κατά την έρευνά τους ήταν η αντίσταση που προέβαλαν οι μικροί εθελοντές: «Συχνά περιμέναμε να αποκοιμηθούν πρώτα. Τα ακουστικά ερεθίσματα δίνονταν κατά τη διάρκεια του ύπνου και αυτό προσέθεσε μια σημαντική λεπτομέρεια στην ανακάλυψη: οι νευρώνες των αριθμών ενεργοποιούνται ακόμη και αν δεν έχουμε τις αισθήσεις μας».

Οσον αφορά το πείραμα αυτό καθαυτό, στα μωρά που συμμετείχαν παρουσιάστηκαν δύο αριθμοί: το 4 και το 12. Μπορούσαν να ακούσουν 4 ή 12 ήχους (ενώ κοιμόντουσαν) ή να δουν 4 ή 12 εικόνες μικρών ζώων. Οι ήχοι είχαν διαφορετική διάρκεια και οι εικόνες διαφορετικά μεγέθη, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο συσχέτισης του τέσσερα με τον πιο σύντομο ήχο και το μικρότερο σχέδιο ή το αντίστροφο. «Χρειαζόμασταν δύο διαχειρίσιμους αλλά διακριτούς αριθμούς. Σε αυτή την ηλικία είναι δύσκολη η διάκριση μεγεθών που γειτνιάζουν, όπως το 4 και το 5. Η αντίληψη των αριθμών υφίσταται, αλλά χρειάζεται ακόμα να τελειοποιηθεί» εξήγησε η ιταλίδα ειδικός.

Τελικά, ανεξάρτητα από την ιδιαίτερη μορφή με την οποία παρουσιαζόταν το τέσσερα στα μωρά, στους εγκεφάλους τους ενεργοποιούνταν οι ίδιοι νευρώνες, ενώ το ίδιο συνέβη και με το 12. Για την ανάλυση των σημάτων από τα ηλεκτρόδια ζητήθηκε η συνδρομή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ωστόσο, στο προοίμιο της μελέτης εξηγείται γιατί ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ξεχωριστός: «Τα νεογέννητα ζώα, περιλαμβανομένων των μωρών, εκτίθενται σε έναν περίπλοκο κόσμο. Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ικανή να εξάγει πληροφορίες από ακατέργαστα δεδομένα, αλλά χρειάζεται χρόνο, μνήμη και εκπαίδευση. Αντίθετα, η εξέλιξη είχε ευνοήσει τον σχηματισμό σε έναν νεαρό εγκέφαλο a priori δομικών στοιχείων που μοιράζονται πολλά είδη».

Εν ολίγοις, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να μάθει τι είναι το 4 και το 12. Αλλά δεν έχει την έκτη αίσθηση των αριθμών από τη γέννησή της. Οι αριθμοί είναι όμως τα μόνα έμφυτα δομικά στοιχεία της ανθρώπινης γνώσης: «Τα πολύ μικρά παιδιά ήδη αναγνωρίζουν τη γλώσσα. Ο εγκέφαλός τους ενεργοποιείται διαφορετικά εάν ένας ενήλικας μιλάει ή παράγει άλλους ήχους με το στόμα του. Διακρίνουν το ανθρώπινο πρόσωπο από άλλες μορφές. Αν δουν κάτι να κινείται, γνωρίζουν αν είναι ζωντανό ή όχι. Κάποτε πίστευαν ότι ο εγκέφαλος ενός νεογέννητου ήταν ένας άγραφος πίνακας που έπρεπε να γεμίσει με περιεχόμενα μέσω της εκπαίδευσης. Σήμερα μάθαμε ότι αυτό δεν ισχύει» κατέληξε η Τζούλια Τζενάρι.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...