Η ολοένα εντονότερη αντιπαράθεση μεταξύ των μεγάλων δυνάμεων, ειδικά μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, θα δημιουργήσει πρόβλημα στα μεγαλύτερα εμπορευματικά λιμάνια του κόσμου, ειδικά στα ασιατικά και πρωτίστως στα κινεζικά.
Οι διαπιστώσεις αυτές έγιναν σε συνέδριο που διοργάνωσε το αμερικανικό think tank Center for Strategic and International Studies (CSIS). Συμπεραίνεται, λοιπόν, ότι η γεωπολιτική κρίση στην οποία βυθίζεται ο κόσμος προκαλεί και δεκάδες άλλα προβλήματα, καθόλου αφηρημένα, ούτε καν πολιτικά ή στρατιωτικά.
Οι αμερικανοί αναλυτές της γεωπολιτικής και των κραδασμών της παρατήρησαν ότι τυχόν πολεμική κρίση στα στενά της Ταϊβάν θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα το κλείσιμο τουλάχιστον έξι μεγάλων λιμένων της Κίνας, φυσικά και όλων των σχετικών εγκαταστάσεων στο ίδιο το «εθνικιστικό νησί».
Αλλά και πόλεμος να μη γίνει, η εφοδιαστική αλυσίδα θα διαταραχθεί με τρόπο ανάλογο της εποχής των κορονοϊκών lockdown, αφού η μετακίνηση της παραγωγής από την Κίνα σε άλλες ασιατικές χώρες προσκρούει σε ένα σοβαρό ζήτημα: στην έλλειψη καταλλήλων λιμένων.
Φυσικά, στην περιοχή της Ασίας υπάρχουν εκατοντάδες αξιόλογοι λιμένες, ωστόσο δεν μπορούν να συγκριθούν σε μέγεθος και σε αποτελεσματικότητας με τους κινεζικούς – είναι, δε, μόνο δύο οι εξαιρέσεις αυτού του κανόνα: οι υποδομές της Σιγκαπούρης και της Νότιας Κορέας.
Στο φόρουμ του CSIS ελέχθη ότι σε περίπτωση εισβολής της Κίνας στην Ταϊβάν ή ακόμη και σε περίπτωση «απλού» αεροπορικού και ναυτικού αποκλεισμού της, η δραστηριότητα τουλάχιστον έξι μεγάλων κινεζικών λιμανιών θα σταματούσε αυτομάτως.
Θα έκλεινε η Σαγκάη (το μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο), η Τιαντζίν (το τρίτο παγκοσμίως), το Νίνγκμπο (το πέμπτο), το Κινγκντάο (το όγδοο), το Νταλιάν (το ένατο) και το Ξιανμέν (το δέκατο τρίτο). Ισως έκλεινε και το νοτιοκορεατικό λιμάνι Μπουσάν (το δέκατο έβδομο παγκοσμίως). Εξυπακούεται ότι όλες οι λιμενικές υποδομές θα έκλειναν στην ίδια την Ταϊβάν.
Ετσι, η κρίση θα ελάμβανε παγκόσμια διάσταση, αφού η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός και η κύρια συνιστώσα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού. Ταυτόχρονα, τα υπόλοιπα ασιατικά λιμάνια δεν θα ήταν σε θέση να σηκώσουν το βάρος φόρτωσης και εκφόρτωσης και, τελικά, του εφοδιασμού.
Η Κίνα διαθέτει 76 τερματικούς σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, η νότια και η νοτιοανατολική Ασία έχουν συνολικά 31. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Κατά κύριο λόγο, συμφόρηση θα προκληθεί στην Ινδία, στο Βιετνάμ, στην Ινδονησία και στις Φιλιππίνες.
Χρειάζονται τουλάχιστον πέντε χρόνια για να κατασκευαστεί ένα σύγχρονο λιμάνι και οι απαραίτητοι προς τούτο πόροι είναι σημαντικοί, ιδίως για την κατασκευή τερματικών σταθμών ικανών να διεκπεραιώσουν εργασίες στα τεράστια πλοία μεταφοράς κοντέινερ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News