Τις πρώτες ημέρες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, οι συγκρούσεις μαίνονταν γύρω από το στρατηγικής σημασίας, αεροδρόμιο Χοστόμελ, λίγα χιλιόμετρα έξω από το Κίεβο.
Μία από τις παράπλευρες απώλειες των σφοδρών μαχών, ήταν η καταστροφή του «γίγαντα των αιθέρων», του μεγαλύτερου αεροσκάφους του κόσμου, του An-225.
Το αεροσκάφος αυτό είχε κατασκευαστεί επί των ημερών της Σοβιετικής Ενωσης και είχε σχεδιαστεί για να μεταφέρει ελικόπτερα… μασίφ, δηλαδή χωρίς να απαιτείται η αποσυναρμολόγησή τους, ακόμη και ολόκληρα διαστημικά σκάφη.
Ηταν μάλιστα ένα και μοναδικό, αφού δεν κατασκευάστηκε ποτέ δεύτερο.
Τώρα όμως, η εταιρεία Antonov έχει αναλάβει το τιτάνιο έργο της ανακατασκευής του, καθώς αποτελεί το καμάρι των Ουκρανών και μάλιστα, φέρει το παρατσούκλι «Το όνειρο». Ο ίδιος ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι είχε ανακοινώσει την κατασκευή ενός νέου «θηρίου», τον περασμένο Μάιο.
Το An-225 είχε μήκος 84 μέτρα και διέθετε έξι κινητήρες και 32 τροχούς. Μπορούσε να διανύει απόσταση 850 χιλιομέτρων ανά ώρα μεταφέροντας 250 τόνους φορτίου.
Το κόστος της ανακατασκευής υπολογίζεται στα 500 εκατ. δολάρια, ποσό που θεωρείται υπέρογκο από τους επικριτές του σχεδίου, για μία χώρα διαλυμένη από τους 13 μήνες πολέμου και βομβαρδισμών σε όλη της την επικράτεια.
Ομως, οι μηχανικοί της εταιρείας λένε ότι η ανακατασκευή του αεροσκάφους έχει μεγάλη συμβολική σημασία για την Ουκρανία και θα ανυψώσει το ηθικό των πολιτών. Για αυτό και έχουν ξεκινήσει αυτές τις ημέρες το πολύ δύσκολο έργο της διάσωσης όσων τμημάτων του An-225 βρίσκονται σε κατάσταση που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν στο καινούργιο αεροπλάνο.
Βέβαια, η καταστροφή είναι πολύ μεγάλη για αυτό και το έργο τους πολύ δύσκολο, όπως γράφουν οι New York Times, που επισκέφθηκαν το αεροδρόμιο, το οποίο τελικά δεν έπεσε ποτέ στα χέρια των Ρώσων, κάτι που όπως τονίζουν οι αναλυτές, έσωσε το Κίεβο.
Ομως, η εταιρεία επιμένει. Αν κάτι τόσο γιγαντιαίο και πολύπλοκο όσο αυτό το αεροπλάνο μπορεί να αποκατασταθεί, λένε, τότε μπορεί να αποκατασταθεί και η υπόλοιπη χώρα.
«Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν ελπίδα», είπε χαρακτηριστικά ο Βλάντισλαβ Βάλσικ, αναπληρωτής διευθυντής και αρχιμηχανικός της Αντόνοφ. «Πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτό το αεροπλάνο δεν έχει εγκαταλειφθεί. Ναι, υπάρχει πολλή δουλειά που πρέπει να γίνει, αλλά το παλεύουμε».
Ωστόσο, οι επικριτές του σχεδίου τονίζουν ότι όλα αυτά τα χρήματα -μέρος τους έχει υποσχεθεί να δώσει ο Ρίτσαρντ Μπράνσον, που επισκέφθηκε το κατεστραμμένο αεροσκάφος και ενθουσιάστηκε από το εγχείρημα- και οι εργατοώρες θα έπρεπε να διοχετευθούν στην κατασκευή drones και άλλου στρατιωτικού εξοπλισμού.
Το αεροσκάφος, έτσι κι αλλιώς, δεν πρόκειται να κατασκευαστεί πριν τελειώσει ο πόλεμος. Σε αυτή τη φάση, το μόνο που μπορούν να κάνουν οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα, είναι να αποσυναρμολογήσουν τα συντρίμμια του.
Εκτός από τη συμβολική σημασία της αναβίωσης του γίγαντα των αιθέρων, οι υπεύθυνοι της Αντόνοφ εκτιμούν ότι μετά τον πόλεμο, η λειτουργία του θα τους αποφέρει κέρδη, καθώς είναι το μόνο που μπορεί να μεταφέρει εξοπλισμό τόσο μεγάλων διαστάσεων.
Η εταιρεία δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με ευρωπαϊκές, αμερικανικές και ασιατικές αεροπορικές εταιρείες, καθώς και με πιθανούς πελάτες για μελλοντικές εμπορευματικές πτήσεις. Η ενοικίασή του υπολογίζεται σε 32.000 δολάρια την ώρα.
Πώς καταστράφηκε
Την ώρα που έχει ξεκινήσει το έργο για την αποσυναρμολόγησή του, η αστυνομία ερευνά τις συνθήκες της καταστροφής του.
Το βράδυ πριν από την εισβολή της Ρωσίας, ένα πλήρωμα είχε προετοιμάσει το αεροπλάνο για να πετάξει σε ασφαλές μέρος εκτός Ουκρανίας. Η απογείωσή του είχε προγραμματιστεί για το απόγευμα της 24ης Φεβρουαρίου.
Ρωσικά στρατεύματα πέρασαν τα σύνορα τα ξημερώματα της 24ης Φεβρουαρίου και οι ειδικές δυνάμεις επιτέθηκαν με ελικόπτερα στο αεροδρόμιο του Χοστόμελ. Στις μάχες που ακολούθησαν γύρω από το αεροδρόμιο, λίγο έξω από το Κίεβο, το αεροπλάνο πήρε φωτιά.
Την περασμένη εβδομάδα, παράλληλα με την ανακοίνωση της εταιρείας για την πρόοδο στην αποκατάσταση του αεροσκάφους, η αστυνομία ανακοίνωσε τη σύλληψη πολλών πρώην στελεχών της Αντόνοφ με την υποψία ότι παρεμπόδιζαν το έργο του στρατού για τη θωράκιση του αεροδρομίου τις ημέρες πριν από την εισβολή.
Σε ανακοίνωσή τους, οι εισαγγελείς ανέφεραν ότι η εταιρεία δεν επέτρεψε στην ουκρανική εθνοφρουρά να κατασκευάσει αμυντικές θέσεις στο αεροδρόμιο, για λόγους που παραμένουν ασαφείς, με αποτέλεσμα την καταστροφή του αεροσκάφους. Οι έρευνες συνεχίζονται.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News