1339
Η δουλειά της Χρυσάνθης Λυκούση είναι να μεταφράζει το σχέδιο ενός χαρακτήρα σε τρεις διαστάσεις, σύμφωνα με το κόνσεπτ που της έχει ανατεθεί |

Χρυσάνθη, τι είναι ένας δημιουργός 3D χαρακτήρων;

Η δουλειά της Χρυσάνθης Λυκούση είναι να μεταφράζει το σχέδιο ενός χαρακτήρα σε τρεις διαστάσεις, σύμφωνα με το κόνσεπτ που της έχει ανατεθεί
|

Χρυσάνθη, τι είναι ένας δημιουργός 3D χαρακτήρων;

«Είμαι 3d character artist», φαντάζομαι τη Χρυσάνθη να λέει και να την κοιτούν με απορία. «Τι είπες ότι είσαι;», είμαι σίγουρη ότι θα την ρωτούν. «Δημιουργός τρισδιάστατων χαρακτήρων» θα εξηγεί, αλλά ας το παραδεχτούμε, ποιος γνωρίζει τι ακριβώς είναι αυτό στην Ελλάδα; Ισως οι νεότερες γενιές μόνο να καταλαβαίνουν. Οι μεγαλύτερες δυσκολεύονται, τέτοια επαγγέλματα τούς είναι ανοίκεια, σχεδόν εξωγήινα. «Καμιά φορά λέω ότι κάνω κάτι σχετικό με γραφιστικά, για να μη χρειάζεται να εξηγώ πολλά» επιβεβαιώνει η Χρυσάνθη στη συνομιλία μας.

Ούτε, βέβαια, το εκπαιδευτικό σύστημα και η ελληνική οικογένεια βοηθούν ανθρώπους με κλίση στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα, πόσο μάλλον στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα του μέλλοντος, να βρούν τον δρόμο τους. Τα στερεότυπα σε σπρώχνουν σε πιο παραδοσιακά μονοπάτια. Η Χρυσάνθη Λυκούση, ευτυχώς, ανήκει στα τυχερά παιδιά που η οικογένειά τους τα υποστήριξε να κάνουν αυτό που θέλουν: «Με γιαγιά ζωγράφο και φιλότεχνους γονείς, σχεδίαζα από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Αν δεν είχα την υποστήριξη της οικογένειάς μου δεν είμαι σίγουρη αν θα είχα φτάσει μέχρι εδώ και γι’ αυτό θα τους είμαι για πάντα ευγνώμων».

Η Χρυσάνθη σπούδασε στο ΤΕΙ Αθήνα φωτογραφία και οπτικοακουστικές τέχνες, αλλά η αγάπη της για το βίντεο, τη σκηνοθεσία και το animation την οδήγησε σε μια σχολή δημιουργικών μέσων. Εκεί εξειδικεύθηκε στον τρισδιάστατο σχεδιασμό ενός ολοκληρωμένου χαρακτήρα: «Από μικρή, που έπαιζα με τον αδερφό μου video game, ή όταν έβλεπα κινούμενα σχέδια, ταυτιζόμουν με κάποιους χαρακτήρες. Δενόμουν συναισθηματικά με την ιστορία και με ευαισθητοποιούσε με πολλούς τρόπους. Κάπως έτσι σκέφτηκα πόσο θα μου άρεσε να είμαι μέρος της δημιουργίας νέων χαρακτήρων που ίσως να ευαισθητοποιήσουν κάποιο άτομο εκεί έξω. Νιώθω ότι είναι κάτι που μου έδωσε πολλά και ίσως με αυτόν τον τρόπο δίνω και εγώ κάτι πίσω. Αυτό είναι ίσως πολύ ρομαντικό για την πραγματικότητα που ζούμε, αλλά είναι ένα μεγάλο κομμάτι της επιλογής μου αυτής, όπως και να έχει».

Τι ακριβώς κάνει ένας δημιουργός τρισδιάστατου;

Η δουλειά της Χρυσάνθης είναι να μεταφράζει το σχέδιο ενός χαρακτήρα σε τρεις διαστάσεις, σύμφωνα με το κόνσεπτ που της έχει ανατεθεί. Πρέπει να μεταφέρει αυτό που βλέπει σε 3D και να προσαρμόσει οποιονδήποτε χαρακτηριστικό χρειάζεται. Η ίδια εξειδικεύεται σε μη ρεαλιστικούς, στυλιζαρισμένους χαρακτήρες: «H αισθητική αυτή επικεντρώνεται στην υπερβολή κάποιων χαρακτηριστικών και στα έντονα σχήματα στη σιλουέτα του χαρακτήρα. Επίσης, ένα στοιχείο που λατρεύω σε αυτή την αισθητική είναι τα έντονα χρώματα και ο συνδυασμός τους. Ψάχνω πάντα τρόπους να κάνω τον χαρακτήρα όσο πιο ελκυστικό στο μάτι γίνεται – δεν εννοώ απαραίτητα να είναι επηρεασμένος από τα πρότυπα της ομορφιάς με τα οποία έχουμε μεγαλώσει, αλλά να έχω παραμορφώσει με σωστό τρόπο τα χαρακτηριστικά του. Το στιλιζάρισμα κάνει έναν χαρακτήρα να τείνει στην καρικατούρα ή, στην υπερβολή του, μπορεί να είναι και εντελώς σαν καρτούν».

Cute elf wireframe

Η κατασκευή ενός τρισδιάστατου χαρακτήρα εξαρτάται από το πού θα χρησιμοποιηθεί. Θα μπει σε κινούμενα σχέδια, σε video games, θα γίνει μινιατούρα και συλλεκτική φιγούρα ή θα χρησιμοποιηθεί ως εικόνα αναφοράς για κάποιο πρότζεκτ; Υπάρχει μια αλυσίδα επαγγελματιών που φτιάχνουν κρίκο-κρίκο το τελικό αποτέλεσμα. Ο concept artist θα κάνει τον πρώτο σχεδιασμό, βάσει του οποίου ο 3D Character artist θα δώσει στη συνέχεια μορφή στο χαρακτήρα.

Η ψηφιακή γλυπτική απαιτεί γνώσεις ανατομίας, ενώ όταν ο χαρακτήρας κινείται (όπως στα κινούμενα σχέδια), πρέπει να εξοπλιστεί τεχνικά με σκελετό. Προφανώς, απαιτούνται περίπλοκες διαδικασίες, που γίνονται με τη βοήθεια εξειδικευμένων προγραμμάτων. Εξίσου απαραίτητες, βέβαια, είναι και οι καλλιτεχνικές γνώσεις, γιατί ο συνδυασμός είναι εκείνος που θα καθορίσει την αισθητική του τελικού αποτελέσματος.

Ως προς τις μινιατούρες και τις συλλεκτικές φιγούρες, μια κατηγορία που βρίσκει όλο και περισσότερους λάτρεις παγκοσμίως, ο καλλιτέχνης πρέπει να δημιουργήσει με το σκεπτικό ότι θα προκύψει κάτι χειροπιαστό. Οπως μου εξηγεί η Χρυσάνθη, εκεί τα πάντα είναι απλοποιημένα και πιο χοντροκομμένα, έτσι ώστε ακόμα και στη μικρή αυτή κλίμακα να διακρίνονται τα στοιχεία του χαρακτήρα.

Μια τέχνη του μέλλοντος

Τα τελευταία χρόνια η τρισδιάστατη δημιουργία γνωρίζει φοβερή άνθηση: «Ο κόσμος πλέον έχει πολύ εύκολη πρόσβαση στην εκμάθηση προγραμμάτων και σε όποια πληροφορία χρειάζεται. Αντίστοιχα, έχει ανθίσει πολύ και η αγορά μέσα σε όλο αυτό. Κάτι που έχει πολύ ενδιαφέρον είναι οι ανεξάρτητοι καλλιτέχνες που πουλάνε μινιατούρες διαδικτυακά. Επειδή πολύς κόσμος ασχολείται με την τρισδιάστατη εκτύπωση και το βάψιμο μινιατούρας, μπορεί να αγοράσει τα ψηφιακά αρχεία και να τα τυπώσει. Οπότε, λίγο πολύ, στη συγκεκριμένη συνθήκη η επαφή του κόσμου με την τεχνολογία συνδέεται άμεσα με τους αυτόνομους δημιουργούς που πουλάνε τη δουλειά τους».

Shizuko. Η πρώτη προσπάθεια της Χρυσάνθης να φτιάξει τρισδιάστατο χαρακτήρα

Ενας από τους πρώτους χαρακτήρες που έφτιαξε η Χρυσάνθη λεγόταν Shizuko. Ηταν η πρώτη προσπάθεια που έκανε μόνη της, για να εξασκηθεί στις τεχνικές και να δημιουργήσει κάτι ολοκληρωμένο από το μηδέν: «Μου πήρε περίπου δέκα μήνες να την ολοκληρώσω, αλλά μπορώ να πω ότι ακόμα τη βλέπω και μου αρέσει πολύ. Δεν είναι τέλεια, αλλά θυμάμαι πόσα πράγματα έμαθα και πόση συναισθηματική επένδυση είχε όλο αυτό».

Η παγκόσμια βιτρίνα τρισδιάστατων μη ρεαλιστικών χαρακτήρων περιλαμβάνει, βέβαια, τα πάντα. Από φιγούρες που μοιάζουν ανθρώπινες μέχρι άλλες, εντελώς εξωπραγματικές. Εχει ξωτικά, έχει τέρατα, και είναι βέβαιο ότι έχει και πάρα πολύ περίεργα πλάσματα, αποκρουστικά.  Ολα αυτά καλείται να τα δημιουργήσει ένας καλλιτέχνης σαν τη Χρυσάνθη: «Θυμάμαι, μου είχε ζητηθεί να φτιάξω μια μινιατούρα ενός σαμάνου που θυσίαζε ένα κουνελάκι. Ηταν αρκετά θλιβερό. Σε κάποιους αρέσουν αυτά τα κόνσεπτ, εμένα δεν είναι καθόλου του στυλ μου. Ευτυχώς, δεν μου έχουν ζητήσει πολύ περίεργα πράγματα, μέχρι στιγμής τουλάχιστον».

Υπάρχει χώρος γι’ αυτό το επάγγελμα στην Ελλάδα;

Στο παραπάνω ερώτημα η απάντηση, προς το παρόν, είναι δυστυχώς μία. Δουλειές για επαγγελματίες αυτού του είδους δεν υπάρχουν πολλές στη χώρα. Η Χρυσάνθη αναφέρει ότι συνήθως εδώ, το να δουλέψεις με διαφημιστικές εταιρείες είναι μάλλον ο μόνος δρόμος, αλλά δεν φτάνει για να επιβιώσεις. Στο εξωτερικό οι ευκαιρίες είναι απείρως περισσότερες. Οχι βέβαια ότι είναι εύκολο να σου ανοίξουν πόρτες. Χρειάζεται να έχεις φτάσει ήδη σε ένα καλό επίπεδο μόνος σου και θέλει πολύ κυνήγι και διαδικτυακή παρουσία. Το καλό, όμως, είναι ότι μπορείς να δουλέψεις για την παγκόσμια αγορά από όπου και αν βρίσκεσαι.

Λεπτομέρειες σχεδιασμού τρισδιάστατης γυναικείας φιγούρας

Η ίδια ξεκίνησε να εργάζεται με την εταιρεία Para Bellum Wargames, όπου δημιουργούσε μινιατούρες για παραγωγή σε πλαστικό, και εκεί ουσιαστικά άρχισε η ανοδική καμπύλη στην επαγγελματική της εξέλιξη. Επειτα εργάστηκε σε μια καλή εταιρεία για κινούμενα σχέδια και βρέθηκε δίπλα σε μια εξαιρετική δημιουργική ομάδα, όπου της δόθηκε η ευκαιρία να δουλέψει για διαφορετικά πράγματα και σε διαφορετικά προγράμματα, αποκτώντας εμπειρίες και ικανότητες: «Το να γίνω ελεύθερος επαγγελματίας το ήθελα από καιρό, όσο ανέβαζα δουλειές διαδικτυακά άρχισα να έχω κάποιες ενδιαφέρουσες προτάσεις για εξωτερική συνεργασία. Οπότε, μια μέρα το πήρα απόφαση και ξεκίνησα να δουλεύω από το σπίτι. Πλέον, οι πελάτες μου είναι μόνο από το εξωτερικό, γιατί δυστυχώς στην Ελλάδα δεν υπάρχει πολλή ζήτηση».

Το μεγάλο της όνειρο είναι να πάρει μέρος σε ένα πρότζεκτ κάποιας μεγάλης εταιρείας, με απήχηση στον κόσμο: «Αυτό το επάγγελμα το επέλεξα επειδή μου αρέσει η ταύτιση και η επιρροή που μπορεί να έχει ένας χαρακτήρας στο κοινό, οπότε μια τέτοια δουλειά είναι ακριβώς αυτό που ονειρεύομαι».

Μινιατούρα συλλεκτική

Οσο μιλώ με τη Χρυσάνθη σκέφτομαι πώς θα είναι η ανθρωπότητα σε 20-30 χρόνια από τώρα. Είναι σίγουρο ότι τότε δεν θα γουρλώνουν μάτια ακούγοντας όρους όπως «3d character artist». Αντιθέτως, ίσως μάλιστα επαγγελματίες τέτοιου είδους να είναι διαδεδομένοι όσο οι λογιστές. Οπως ζητάς από τους τελευταίους να σου κάνουν τη φορολογική δήλωση, έτσι μπορεί να ζητάς από τη Χρυσάνθη να φτιάξει μια τρισδιάστατη, μη ρεαλιστική εκδοχή σου. Εναν παράλληλο εαυτό, ένα φανταστικό alter ego σου που θα ζει.. πού αλλού, μέσα σε οθόνες.

ΥΓ: Μπορείτε να δείτε τους 3d χαρακτήρες της Χρυσάνθης Λυκούση εδώ, καθώς και στον λογαριασμό της στο Instagram: @chrysanthi_lykousi.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...