Το μεγαλύτερο πολύνεκρο σιδηροδρομικό ατύχημα στην Βρετανία μέχρι σήμερα έγινε στις 22 Μαΐου 1915. Έγινε στην Σκωτία στην περιοχή Dumfries, στην θέση Quintinshill, σε διπλή σιδηροδρομική γραμμή που συνέδεε, και συνδέει, την Γλασκόβη με την πόλη Carlisle στην Αγγλία. Το ατύχημα μπορεί συνοπτικά να περιγραφεί ως διπλή σύγκρουση και πυρκαγιά. Είχαν εμπλακεί πέντε τρένα, είχαν χάσει την ζωή τους 226 άνθρωποι και είχαν τραυματισθεί 246 άνθρωποι, κυρίως νέοι στρατιώτες.
Αναλυτικά, η καταστροφή έγινε σε ένα σημείο της σιδηροδρομικής γραμμής που υπήρχε επανδρωμένο σιδηροδρομικό φυλάκιο που λειτουργούσε σε 24ωρη βάση. Στην θέση εκείνη ο σχεδιασμός και συνήθης λειτουργία του δικτύου και του φυλακίου σηματοδότησης ήταν να αξιοποιεί δύο πρόσθετες βοηθητικές γραμμές παράλληλες σε εκείνες του κυρίως δικτύου ώστε να σταθμεύουν τρένα και να επιτρέπουν προτεραιότητα σε άλλα τρένα να προσπερνούν. Στην Σκωτία, αλλά στο οδικό και όχι στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ακόμη και σήμερα είναι σύνηθες μέτρο σχεδιασμού της οδικής κυκλοφορίας σε νησιά και απόμακρες περιοχές να υπάρχουν δρόμοι με μονές λωρίδες κίνησης αλλά με τακτικά σημεία παράπλευρης στάθμευσης (passing places).
Το πρωινό που συνέβη το πολύνεκρο και εξαιρετικά τραγικό ατύχημα στο φυλάκιο σηματοδότησης του Quintinshill έτυχε να βρίσκονται δύο φύλακες σηματοδότησης, τόσο ο βραδινός όσο και ο πρωινός φύλακας. Στο σημείο αυτό της σιδηροδρομικής γραμμής έτυχε να είναι σταθμευμένα επίσης εκείνο το πρωινό δύο εμπορικά τρένα. Πρόσθετα ένα τοπικό τρένο ήταν στην γραμμή από το Carlisle προς την Σκωτία και σύμφωνα με την πρακτική που ακολουθούσαν θα έπρεπε να σταθμεύσει σε μία από τις δύο παράλληλες θέσεις παράκαμψης, ώστε να περάσουν με προτεραιότητα δύο τακτικά αναμενόμενα εξπρές επιβατηγά τρένα από την Αγγλία με κατεύθυνση βόρεια, δηλαδή προς την Σκωτία . Τα δύο πρωινά τρένα από την Αγγλία προς την Γλασκόβη και το Εδιμβούργο αναμένονταν σύντομα και εκείνο το πρωινό.
Ένα έκτακτο επιβατηγό τρένο από το Εδιμβούργο για το Carlisle με πεντακόσιους περίπου στρατιώτες και αξιωματικούς επίσης είχε δρομολογηθεί, με κατεύθυνση προς το Carlisle. Ο πρωινός φύλακας σηματοδότησης παραβλέποντας το ότι η γραμμή προς το Carlisle ήταν κατειλημμένη από το τοπικό επιβατηγό τρένο, που κι ίδιος είχε χρησιμοποιήσει για να έλθει στο φυλάκιο σήμανσης έδωσε σήμα ακώλυτης πρόσβασης στο τρένο από το Εδιμβούργο να χρησιμοποιήσει την γραμμή πρόσβασης προς το Carlisle. Το τρένο από το Εδιμβούργο αποτελείτο από είκοσι ένα ξύλινα βαγόνια και ήταν υπερπλήρες με εθελοντές στρατιώτες (Territorial Army) και αξιωματικούς που κατευθύνονταν προς το λιμάνι του Λίβερπουλ με προορισμό το μέτωπο στην Καλλίπολη της Τουρκίας. Ήδη από το 1914 ήταν σε εξέλιξη ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.
Το τρένο με τους στρατευμένους νέους προσέκρουσε στο τοπικό τρένο που βρισκόταν ακίνητο και σταθμευμένο μπροστά στο φυλάκιο σήμανσης στο Quintinshill. Δυστυχώς ένα ή δύο λεπτά αργότερα το εξπρές τρένο από το Carlisle προς την Σκωτία έφτασε στο ίδιο σημείο και, αν και στην παράλληλη δεύτερη κύρια γραμμή του δικτύου, έπεσε πάνω στα συντρίμμια από την σύγκρουση των δύο πρώτων τρένων. Η έκρηξη έφτασε στα τρία τρένα που είχαν συγκρουσθεί αλλά η φωτιά επεκτάθηκε και στα δύο παράπλευρα σταθμευμένα εμπορικά τρένα.
Η πυρκαγιά υπήρξε το κυριότερο αίτιο της απώλειας 226 ανθρώπων και του τραυματισμού 246. Το τρένο με τους στρατευμένους νέους από το Εδιμβούργο αποτελείτο από 21 βαγόνια. Τα έξι από αυτά διασώθηκαν από την πυρκαγιά γιατί ήσαν στο τέλος του συρμού και αποκόπηκαν από τον κυρίως συρμό κατά την πρώτη σύγκρουση. Από την στρατιωτική δύναμη που επέβαινε στο τρένο από το Εδιμβούργο, όταν ανασυντάχθηκε στο τόπο του ατυχήματος βρέθηκαν μόνο 58 στρατιώτες και επτά αξιωματικοί σώοι και σωματικά αβλαβείς.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News