Έχω ξαναγράψει, δεξιά και αριστερά, για το πόσο εκτιμώ το οδηγικό βιογραφικό αυτής της μάρκας. Αν δεν είσαι στην ηλικία του γιου μου (μια ανάσα πριν τα 17), όπου αναπόφευκτα ήσουν αγέννητος όταν τα Ford τρέλαιναν κόσμο και ειδικές διαδρομές, τότε όλη η γενεαλογία τρομερών αυτοκινήτων της είναι βαθιά χαραγμένη στη μνήμη σου. Τη θυμάσαι, την ξέρεις. Δεν αναφέρομαι μόνο στα ευρωπαϊκά πράγματα, με τις πάσης φύσεως δυνατές κατασκευές που ξέρουμε, αλλά και στην άλλη όχθη του Ατλαντικού. Εκεί, δηλαδή, όπου το όνομα ‘’Mustang’’ είναι συνώνυμο των pony cars και κουβαλάει στις μυώδεις πλάτες του τον τίτλο του σπορ αυτοκινήτου με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο.
Το Mustang ήταν -και συνεχίζει να είναι- η Coca-Cola σε τροχούς: το πιο αναγνωρίσιμο σχήμα για τον μέσο αμερικανό. Είναι βαριά η φανέλα, μεγάλη η κληρονομιά και, αν μη τι άλλο, σοβαρό το ρίσκο. Αναφέρομαι στην απόφαση της εταιρείας να κληροδοτήσει το βαρύ όνομα στο πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Και τι, ε; Σε ένα SUV.
Τι άλλο είναι κοινό πέρα από το βαφτιστικό; Μα, φυσικά, το λογότυπο με το άλογο -σύμβολο της ελευθερίας που εκφράζει εδώ και δεκαετίες-, οι σχεδιαστικές επιρροές στα πίσω φωτιστικά σώματα και μικρές μόνο λεπτομέρειες που παραπέμπουν στο ιστορικό παρελθόν. Κατά τα άλλα, τούτο ‘δω το αυτοκίνητο εκφράζει τη νέα εποχή της Ford στο δρόμο που οδεύει η αυτοκίνηση.
Πληροφοριακά, η Mustang Mach-E είναι διαθέσιμη σε πέντε εκδόσεις. Δύο πισωκίνητες (269 και 294 PS, αντίστοιχα), δύο τετρακίνητες (269 και 351 PS, αντίστοιχα) και το τέρας ολάκερο, την έκδοση GT, με τους 487 ίππους. Η τελευταία θολώνει τα όρια μεταξύ ενός SUV και ενός supercar καθώς στα σωθικά των ηλεκτροκινητήρων κατοικεί η μνημειώδης ροπή των 860 Nm. Χωρίς να μπω σε διαδικασία να συγκρίνω ανόμοια μεγέθη χαρακτήρα, αμαξώματος και φορολογικής δήλωσης, ενδεικτικά, μία Porsche 911 Turbo S αποδίδει μικρότερη ροπή, για την ακρίβεια, 800 Nm. Με το πόδι στο πάτωμα, λοιπόν, η GT κυριολεκτικά σε κολλάει στο κάθισμα με μια γραμμική, αποστομωτική επιτάχυνση που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από ένα υπεραυτοκίνητο. Η δύναμη είναι ακαριαία και συστήνεται, πρώτον, να έχεις στουμπώσει για τα καλά τα μαλακά σου μόρια βαθιά στο κάθισμα και, δεύτερον, έσω έτοιμος να επαναπρογραμματίσεις τον εγκέφαλό σου για την αδρεναλίνη που έπεται.
Η Mustang ντύνει την εμπειρία ως ένα πραγματικό sleeper, με ένα εντυπωσιακό μεν SUV, απρόσμενο δε εκτελεστή. Επί του πρώτου, της εμφάνισης δηλαδή, η θέα αυτής της διαφορετικής Mustang μαγνητίζει τα βλέμματα. Μεγάλο αμάξωμα, επιβλητικές γραμμές, ογκώδες αλλά όχι μενίρ – κάτι γίνεται εδώ. Ο κόσμος την περιεργάζεται, ξαφνιάζεται αν τυχόν την έχεις συνδεδεμένη σε κάποιο δημόσιο ταχυφορτιστή (σημαντικό ατού η εφαρμογή FordPass που «στεγάζει» όλους τους διαθέσιμους παρόχους υπό τη σκέπη της) και, φυσικά, μόλις δει πως πρόκειται για ηλεκτρικό, ρωτάει, μαθαίνει.
Η κίνηση της Ford τη μεταθέτει σε ένα νέο επίπεδο. Καλείται να μεταγγίσει όλη τη γνώση από αυτή τη βαθιά μηχανολογική δεξαμενή που διαθέτει, από όλες τις δεκαετίες και την εμπλοκή του οδηγού στα δρώμενα, σε ένα τελείως νέο κόνσπετ. Μπαίνοντας στη Mustang Mach-E αντιλαμβάνεσαι το μέγεθος του εγχειρήματος. Πρωτόγνωρο περιβάλλον, μεγάλη οθόνη-τάμπλετ με περισσότερες από 80 παραμετροποιήσεις, λειτουργία One Pedal Drive, κορυφαίο και εύκολο στο χειρισμό του infotainment σύστημα SYNC, απουσία θορύβων, μονωμένο τεχνολογικό κουκούλι. Μέσα της ο μέσος κάτοχος αφήνει έξω από το μασίφ θύλακα, τις έγνοιες μιας πολυάσχολης μέρας, τη χλαπαταγή της πόλης και ηρεμεί το πνεύμα του. Σημαντικό εν μέσω μια ντίτζιταλ εποχής όπου βομβαρδίζεσαι από πληροφορία και ατέλειωτες ώρες στο κινητό.
Το κάθισμα είναι αναπαυτικό και φαρδύ. Ιδανικά θα ήθελα κατά τι περισσότερη πλευρική στήριξη – στοιχείο, ωστόσο, που υπάρχει στο κτήνος, την έκδοση GT. Η θέα είναι εποπτική, με άνετους χώρους για μέχρι πέντε επιβάτες. Στα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι πως η σύνδεση με τα ζωτικά στοιχεία της οδήγησης είναι εδώ. Αναλογικά, ως ηλεκτρικό SUV, η Mustang Mach-E είναι η χρυσή τομή μεταξύ φιλικότητας και σπορ μετάβασης.
Παραμένει υποδειγματική ως σπορτίφ κύλιση, πάντα με μια σχετικά σφιχτή απόσβεση που υπενθυμίζει τις καταβολές της μάρκας και δεν γίνεται ποτέ πλαδαρή. Οι 18άρηδες τροχοί με το γενναίο 60άρι πέλμα απορροφούν κακοτεχνίες και κρατούν έξω από το μινιμαλιστικό εσωτερικό τις εργολαβικές αμαρτίες. Θυμίζει ακριβή κατασκευή, ανεβάζει ένα επίπεδο επάνω την εμπειρία συμβίωσης και, ούσα πισωκίνητη, σε βάζει σε μια νέα λογική εξερεύνησης. Τι θέλω να πω; Ότι εθισμένοι, εδώ και πολλά χρόνια με, κυρίως προσθιοκίνητα SUV, το να έχεις 294 ίππους στον πίσω άξονα σε ένα ψηλό όχημα ελευθέρου χρόνου αποτελεί μια νέα, ενδιαφέρουσα διάσταση.
Η Mustang Mach-E, ακόμα και στη βασική της έκδοση, εμπλουτίζει την προσέγγισή σου με ένα νέο τρόπο οδήγησης, μακράν πιο ενδιαφέροντα από τον μονοδιάστατο προσθιοκίνητο κανόνα που επικρατεί επί χρόνια. Έχοντας 430 Nm on demand και κουβαλώντας 97 κιλά βάρους λιγότερα από τις τετρακίνητες εκδόσεις, με έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα, μπορείς να μπεις στη διαδικασία να «παίξεις» σε έναν ήπιο βαθμό, ειδικά όσο επιτρέπουν τα ηλεκτρονικά σε ολισιθηρή άσφαλτο.
Η τελευταία μάλλον είναι και ο κανόνας στην ελληνική επικράτεια…
Σαφώς στη γκάμα υπάρχει επιπλέον εύρος για περισσότερη ισχύ και δυνατότητες πρόσφυσης. Οι τετρακίνητες περνούν περισσότερη δύναμη στην άσφαλτο ενώ η κορυφαία GT των 487 PS και €81.220 απαιτεί να πατήσεις Alt+Control+Delete σε ό,τι ξέρεις και να ξαναδείς αλλιώς την οδηγική σου προσέγγιση.
Τόση ροπή από το ρελαντί, σε συνδυασμό με ένα βάρος που σχεδόν φτάνει τα 2.300 κιλά, προϋπουθέτουν να εξιχνιάσεις τα όρια της αδράνειας και, συνεπακόλουθα, της πρόσφυσης από την αρχή. Αν μου επιτρέπετε, θεωρώ πως η τελευταία, τουλάχιστον για τον μέσο οδηγό που δεν θα μπει σε ψυχαναλυτικές διαδικασίες, αποτελεί περισσότερο ένα υπερυψωμένο σπορ αυτοκίνητο και λιγότερο «απλώς άλλο ένα γρήγορο ηλεκτρικό». Και μπορεί να ακούγεται παράδοξο, αλλά οδηγώντας την, αν τη σέβεσαι ως όγκο, δεν φορτίζεις πλευρικά τα «μάγουλα» των ελαστικών και φροντίζεις να την κατευθύνεις με μικρές γωνίες τιμονιού, μπορείς να κινηθείς ταχύτατα και σε στροφοδιαδρομές – κατά την αργκό του βενζινοαίματου.
Βάλτε στην εξίσωση και το ότι δεν ακούς κάποιον αυξανόμενο θόρυβο από κινητήρα που να σου μεταδίδει την έννοια της ταχύτητας, και έχετε ένα σύνολο όπου τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν πολύ γρήγορα και, κυρίως, σε πολύ μικρές αποστάσεις. Η Mustang Mach-E βρίσκεται στο στοιχείο της σε ανοιχτές διαδρομές, εκεί όπου το μεγάλο μεταξόνιο (2,984 μέτρα) λάμπει, καθώς και στις καθημερινές μετακινήσεις. Εκεί, δηλαδή, όπου χρησιμοποιούμε οι περισσότεροι τα αυτοκίνητά μας. Η αυτονομία της έκδοσης των 294 PS είναι θεωρητικά 610 χιλιόμετρα, τιμή που φτάνει και περισσεύει για πολλές μετακινήσεις χωρίς το γνωστό άγχος που συνοδεύει την κεντρική ιδέα των EV.
Η χωρητικότητα των μπαταρίων λιθίου είναι 88 kWh και με χρήση του Ford Connected Wallbox μπορεί να επαναφορτίσει αυτονομία άνω των 32 χιλιομέτρων ανά ώρα και να ολοκληρώσει μια πλήρη φόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αντίστοιχα, σε δημόσιους φορτιστές συνεχούς ρεύματος υψηλής ταχύτητας (150 kW), μπορείς να έχεις έως και 117 χιλιόμετρα οδήγησης σε μόλις 10 λεπτά. Εννοείται οι όποιοι χρόνοι δεν είναι απόλυτοι. Έχουν, γενικά, να κάνουν και με άλλες παραμέτρους, τον καιρό, το πώς οδηγείς (το ηλεκτρικό γκάζι είναι γλυκό…), την ηλικία των μπαταριών και ούτω καθ΄εξής. Εδώ μιλάμε, λοιπόν, για την πισωκίνητη Mach-E με την μπαταρία εκτεταμένης αυτονομίας και εννοείται καινούργια. Σαν αυτήν που μπορείς να παραγγείλεις από το αξιόπιστο δίκτυο της Ford Motor Ελλάς.
Ποιο είναι το συμπέρασμα; Ότι έχουμε να κάνουμε με ένα νέο, ιδιαίτερο και χαρισματικό SUV. Ποιοτικό, άψογα μονωμένο, ενδιαφέρον οδηγικά, καθηλωτικά γρήγορο όσο ανεβαίνουν ιπποδύναμη και ροπή. Στην κορυφαία έκδοση, ψελλίζεις «μαμά μου». Στη «βασική» έχεις τα 0-100 σε ένα ζωηρό 6,1’’ που ανταγωνίζεται αρκετά hot hatch, μαζί με ένα εντυπωσιακό αμάξωμα πακτωμένο τεχνολογίες.
Κοντολογίς, η Mustang Mach-E είναι τόσο-όσο ενδιαφέρουσα θα περίμενε κανείς από όλο το pedigree μιας μάρκας που διαθέτει καντάρια γνώσεων και εμπειρίας. Η Ford πήρε το βαφτιστικό, δεν το βυσσοδώμησε μετατρέποντάς το σε διακοσμητικό, και περνά στη νέα εποχή προσφέροντας το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό SUV με ένα αυτοκίνητο ικανό να ελκύσει και να αρέσει. Ακόμα κι αυτούς που δεν έχουν ιδέα από το παρελθόν της και παίρνουν δίπλωμα οσονούπω. Κλείστε οnline το δικό σας test drive.
*Η Mustang Mach-E είναι διαθέσιμη για περιορισμένο αριθμό ετοιμοπαράδοτων αυτοκινήτων σε επιχειρήσεις με μηνιαίο μίσθωμα Ford Lease 529€ και σε ιδιώτες με ετήσιο ονομαστικό επιτόκιο 2,99% (πλέον εισφοράς 0,6%) και παροχή εγγύησης, service, επισκευών λόγω φθοράς και οδικής βοήθειας για 8 χρόνια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News