Τις καθυστερήσεις και παρατάσεις που παρατηρούνται στην εκτέλεση των δημοσίων έργων, οι οποίες φτάνουν «κατά μέσο όρο 2,5 φορές περισσότερο από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί», επεσήμανε το Ελεγκτικό Συνέδριο στην τελευταία έκθεσή του, στην γίνεται μνεία και σε δύο περιπτώσεις καθυστερήσεων της εταιρείας ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.. Οι παρατάσεις αφορούν περίπου τα 2/3 των συνολικών έργων που ελέγχθηκαν.
Οπως μετέδωσε το ΑΠΕ ΜΠΕ, ο έλεγχος του ανωτάτου δικστηρίου διενεργήθηκε σε 24 φορείς και διεξήχθη από 1.1.2017 εως 31.3.2021. Ετυχαν επεξεργασίας 1.162 δημόσια έργα. Ολα τα έργα είχαν ανατεθεί κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού.
Μεταξύ των 24 φορέων που ελέχθησαν ήταν το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οι εταιρείες ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε., ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε., ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., οι Περιφέρειες Αττικής, Θεσσαλίας και Πελοποννήσου καθώς και δήμοι.
Σύμφωνα με το πόρισμα ελέγχου, «διαπιστώθηκαν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις κατά την εκτέλεση των δημοσίων έργων. Χορηγήθηκαν παρατάσεις στα 2/3 του συνόλου των έργων (σε 779 από τα 1.162 έργα), ενώ η εκτέλεση των έργων αυτών διήρκησε κατά μέσο όρο 2,5 φορές περισσότερο από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί».
Κατά την έκθεση πάντα, «οι φορείς κατά κανόνα αποδέχονται τα αιτήματα παράτασης των αναδόχων και δεν αναζητούν την τυχόν ευθύνη τους για την επέλευση των καθυστερήσεων και δεν προκύπτει ότι η επίβλεψη των έργων ασκείται με την ενδεδειγμένη επιμέλεια», ενώ «η χορήγηση των παρατάσεων δεν αιτιολογείται με επάρκεια αλλά στερεοτυπικά».
Παράλληλα, από το Ελεγκτικό Συνέδριο, διαπιστώθηκε σε ορισμένες περιπτώσεις ότι δεν είχαν εκπονηθεί πριν από τη δημοπράτηση του έργου κάποιες από τις απαιτούμενες μελέτες.
Εν παραδείγματι, το ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο ανέφερε ότι «σε έργο αναβάθμισης σιδηροδρομικής γραμμής, η μη εκπόνηση πριν από τη δημοπράτηση, μελέτης πυροπροστασίας και μελέτης εφαρμογής κυκλοφοριακής εξασφάλισης ασφαλούς κυκλοφορίας συρμών, προκάλεσε καθυστέρηση 5 μηνών».
Ακόμη, η έκθεση αναφέρθηκε σε καθυστερήσεις, καθώς «δεν είχαν εκτελεσθεί οι απαιτούμενες προκαταρκτικές εργασίες πριν από τη δημοπράτηση του έργου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις, τα έργα δημοπρατήθηκαν χωρίς να έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις».
Ενδεικτικά αναφέρεται έργο αναβάθμισης σιδηροδρομικής γραμμής, «το οποίο εκτελέστηκε σε συνέχεια διαλυθείσας εργολαβίας και σημειώθηκε σημαντική καθυστέρηση μέχρι να ολοκληρωθεί η καταγραφή των εκτελεσθεισών, με τη διαλυθείσα σύμβαση, εργασιών, ενώ παρουσιάστηκαν προβλήματα και κατά τη διαδικασία ανάληψης και αξιοποίησης των υλικών της υπηρεσίας που θα ενσωματώνονταν στο έργο».
«Παρά τις καθυστερήσεις στα έργα συνεχιζόντουσαν οι χρηματοδοτήσεις, ανεξάρτητα αν προϋπόθεση της χρηματοδότησης ήταν η ολοκλήρωση του έργου», σημείωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News