Η Μαντόνα, το περασμένο Σάββατο, κατάφερε να επισκιάσει μουσική και μουσικούς στα βραβεία Grammy απλώς με την εμφάνισή της.
Οι φωτογραφίες της από την τελετή κυκλοφόρησαν στα social media προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις, με βασικότερη τη χλεύη. «Πώς είναι έτσι;» και «Τι έκανε στον εαυτό της;», είναι οι δύο φράσεις που συνοψίζουν το γενικό συναίσθημα.
Ο παρουσιαστής Πιρς Μόργκαν έδειξε στην εκπομπή του, Chart Show, μια φωτογραφία της με τη λεζάντα «νόμιζα ότι το Χαλοουίν είναι τον Οκτώβριο».
Η ίδια η Μαντόνα δεν άφησε αναπάντητα τα σχόλια και με μια ανάρτησή της στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram την Τρίτη έκανε λόγο για ηλικιακό ρατσισμό και μισογυνισμό. Είπε ότι ο θόρυβος για την εμφάνισή της επισκίασε μια κατά τα άλλα πολύ σημαντική στιγμή των Grammys, τη βράβευση της πρώτης τρανς γυναίκας στην ιστορία του θεσμού, της Κιμ Πέτρας.
«Ηθελα να δώσω το τελευταίο βραβείο, αυτό του καλύτερου άλμπουμ της χρονιάς, αλλά σκέφτηκα ότι ήταν πιο σημαντικό να παρουσιάσω την πρώτη τρανς γυναίκα που τραγούδησε στα Grammys και κέρδισε και βραβείο, μια ιστορική στιγμή».
Ομως, αντί για την ομιλία της, «η οποία ήταν μια ευχαριστία σε ατρόμητους καλλιτέχνες όπως η Κιμ, πολλοί άνθρωποι επέλεξαν να μιλήσουν για τις κοντινές φωτογραφίες του προσώπου μου που τραβήχτηκαν με φακούς που θα μπορούσαν να παραμορφώσουν οποιονδήποτε», έγραψε η Μαντόνα.
Η 64χρονη τραγουδίστρια αποκήρυξε τη βιομηχανία της διασκέδασης για την προκατάληψή της εναντίον των γυναικών που συνεχίζουν να εργάζονται ύστερα από μια μακρά καριέρα.
«Είναι ένας κόσμος που αρνείται να αποδεχθεί τις γυναίκες πέρα από την ηλικία των 45 και νιώθει την ανάγκη να τις τιμωρήσει αν αυτές συνεχίσουν να είναι δυνατές, σκληρά εργαζόμενες και περιπετειώδεις».
«Δεν έχω απολογηθεί ποτέ για τις δημιουργικές επιλογές που έχω κάνει ή για τον τρόπο με τον οποίο ντύνομαι και δεν θα αρχίσω να το κάνω τώρα», συνέχισε.
«Εχω υποτιμηθεί από τα ΜΜΕ από την αρχή της καριέρας μου και καταλαβαίνω ότι αυτό είναι μια δοκιμασία και χαίρομαι που είμαι πρωτοπόρος και όλες οι γυναίκες που με ακολουθούν μπορούν να το κάνουν πιο εύκολα στα επόμενα χρόνια».
«Δεν θα τσακίσετε την ψυχή μου», κατέληξε.
View this post on Instagram
Με ξανθά κοτσιδάκια γύρω από τα αυτιά της, φορώντας μια μακριά μαύρη φούστα και μαύρο σακάκι, η Μαντόνα ανέβηκε στη σκηνή των βραβείων Grammy και ήταν δύσκολο να μην παρατηρήσει κανείς ότι όλα της τα χαρακτηριστικά ήταν υπερβολικά: Το μέτωπό της λείο σαν πορσελάνη, τα φρύδια της σχεδόν ανύπαρκτα, τα ζυγωματικά της πολύ ψηλά, με βαθιές κοιλότητες από κάτω τους.
Ολοι το παρατήρησαν.
«Η Μαντόνα μπερδεύει τους θαυμαστές της με τη νέα της εμφάνιση», έγραψε η New York Post και δεκάδες πλαστικοί χειρουργοί έσπευσαν να «εξηγήσουν», χωρίς να ξέρουν στην πραγματικότητα τι είχε κάνει στον εαυτό της.
Πέρα από το τι είχε κάνει, όμως, βρίσκεται μια πολύ πιο ενδιαφέρουσα ερώτηση: Γιατί το έκανε; Απορροφήθηκε τόσο πολύ από την κουλτούρα της ομορφιάς που πέρασε στο αντίθετο άκρο, αναρωτιέται η Τζένιφερ Βάινερ στους New York Times.
Μήπως η πίεση να δείχνει νεότερη την έκανε τελικά να πιστεύει ότι πρέπει να είναι σαν κάποιου είδους υπερφυσικό μωρό;
Ισως ναι. Ισως, πάλι, ο μεγαλύτερος χαμαιλέων της εποχής μας να έκανε ό,τι έκανε επίτηδες για να ασκήσει μια έμπρακτη κριτική στον τρόπο που ο κόσμος αντιμετωπίζει την ομορφιά, τη γήρανση και τις παγίδες στις οποίες βρίσκονται οι διάσημες γυναίκες που μεγαλώνουν.
Οι προσπάθειες των γυναικών να παραμείνουν νέες δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Η Κλεοπάτρα έκανε μπάνιο με γάλα γαϊδάρας, η βασίλισσα Ελισάβετ Α άλειφε το πρόσωπό της με ένα μείγμα από ξίδι και μόλυβδο και οι γυναίκες τη δεκαετία του ’50 άρχισαν διακριτικά να βάφουν τα λευκά μαλλιά τους.
Πέρα από τα προφανή, οι γυναίκες είχαν στη διάθεσή τους ένα ολόκληρο αόρατο οπλοστάσιο για να δείχνουν πιο νέες και πιο όμορφες. Κορσέδες και υποστηρίγματα, καλλυντικά για να κρύβουν τις ατέλειες και, βέβαια, αισθητικές επεμβάσεις που σε κάνουν να δείχνεις σαν να έχεις τα τέλεια γονίδια.
Κάποιες γυναίκες το έκαναν και το κάνουν σε τέτοιο βαθμό, που είναι δύσκολο να μην το καταλάβεις, ακόμη και αν προσπαθήσεις. Για τις περισσότερες, όμως, στα βάθη της Ιστορίας, όλα αυτά γίνονταν κρυφά, με μεγάλες δόσεις ντροπής.
Η Μαντόνα είχε πάντα μια σύνθετη προσέγγιση στο θέμα. Εχει επανεφεύρει τον εαυτό της ξανά και ξανά. Εχουμε δει την ανδρόγυνη Μαντόνα, την dominatrix Μαντόνα, τη Μαντόνα της Καμπάλα, τη σικάτη Μαντόνα, τη ντίσκο Μαντόνα και φυσικά τη νοικοκυρά Μαντόνα που μεγάλωνε τα παιδιά της στην αγγλική εξοχή.
Οι άνθρωποι παραπονούνται ότι η Μαντόνα δεν μοιάζει πια με τη Μαντόνα, αλλά ποια Μαντόνα εννοούν; Εχει υπάρξει ξανθιά και καστανή, έχει ντυθεί με ρούχα σχεδιαστών και κουρέλια, κάποτε μιλούσε με αγγλική προφορά, μετά όχι. Καθεμία από τις εκδοχές της ήταν μια δήλωση και ταυτόχρονα η ξεκάθαρη επιθυμία της να δείχνει όπως εκείνη θέλει.
Η προχθεσινή της εμφάνιση δεν είναι εντελώς νέα. Το 2008, το περιοδικό New York έγραφε: «Τέλος η αδυναμία, ώρα για ζουμερές γυναίκες. Υπάρχει ένα νέο πρόσωπο στην πόλη και είναι ένα μωρό». Το παράδειγμα του άρθρου ήταν η ίδια η Μαντόνα, με το πρόσφατα «ανακαινισμένο» πρόσωπό της. Αλλά η μόδα είναι άστατη. Το 2019, το Elle ανέφερε ότι «τα στρογγυλά μάγουλα και τα ακίνητα μέτωπα» είχαν «επισήμως τελειώσει». Την περασμένη εβδομάδα, το «The Cut» το επανέλαβε, γράφοντας ότι τα «σέξι μωρά» πέθαναν.
Υπάρχει πράγματι περίπτωση η Μαντόνα να τυφλώθηκε τόσο πολύ από τη φήμη και τον πλούτο της που να έχει χάσει την ικανότητα να βλέπει τον εαυτό της αντικειμενικά, όπως ακριβώς έπαθε και ο Μάικλ Τζάκσον; Ναι, αλλά όποιες και αν είναι οι προθέσεις της, η ίδια μας έκανε τελικά να μιλάμε για το πόσο υποκειμενική είναι η ωραία εμφάνιση και πόσο ρευστό το θέμα της εμφάνισης σε σχέση με την ηλικία.
Τελικά, αν αυτό που ήθελε είναι να κάνει μια δήλωση ή απλώς να δείχνει νεότερη, καλύτερη, «ανανεωμένη», σχεδόν δεν έχει σημασία. Αν η ομορφιά είναι κατασκεύασμα, η Μαντόνα είναι αυτή που έβγαλε τις σκαλωσιές του δικού της κατασκευάσματος σε κοινή θέα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News