Σε διάφορες Πολιτείες των ΗΠΑ, οι επικεφαλής των γραφείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν απαγορεύσει τη χρήση ευφυών προγραμμάτων τύπου ChatGPT σε γυμνάσια και λύκεια, επειδή είναι σε θέση να ανταποκριθούν «αστραπιαία» στα διαγωνίσματα που βάζουν οι εκπαιδευτικοί. Οι μαθητές χρησιμοποιούν αυτά τα προγράμματα και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό: δεν καταλαβαίνεις τη διαφορά, αν δηλαδή έγραψε το θέμα άνθρωπος ή «ρομπότ».
Οι επικριτές του ChatGPT λένε ότι τα παιδιά έχουν αναθέσει στην Τεχνητή Νοημοσύνη τις εργασίες τους και ότι τα ίδια τεμπελιάζουν, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γράψουν κάποιο κείμενο με αρχή, μέση και τέλος, σταδιακά μάλιστα χάνουν την ικανότητα να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, αφού αυτή σχετίζεται ακριβώς με την άσκηση της γραφής. Στα πανεπιστήμια, ωστόσο, δεν έχουν θεσπιστεί ανάλογες των σχολείων απαγορεύσεις. Ο λόγος, προσχηματικός ή μη, είναι ο φόβος των πρυτάνεων μήπως κατηγορηθούν για παραβίαση των «ιερών αρχών» της ακαδημαϊκής ελευθερίας.
Φυσικά, το ακαδημαϊκό προσωπικό θεωρεί επίσης ότι πλέον είναι αδύνατον να περισταλούν οι ταχέως εξελισσόμενες τεχνολογίες με τέτοιου είδους μέτρα. Το ίδιο πιστεύουν και ορισμένοι δάσκαλοι δημοτικών σχολείων, καλλιεργώντας στους εαυτούς τους την ιδέα ότι μελλοντικώς μπορούν να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες, και ειδικώς την Τεχνητή Νοημοσύνη, με εποικοδομητικό τρόπο.
Το Open AI είναι πιθανότατα το πιο προηγμένο ερευνητικό κέντρο παγκοσμίως στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης. Διέθεσε στο κοινό το ChatGPT τον περασμένο Νοέμβριο και έκτοτε έχει σημάνει συναγερμός σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα κάθε βαθμίδας. Μάλιστα, πολλά από αυτά έχουν δημιουργήσει εσωτερικές ομάδες εργασίας για μελέτη αντμέτρων.
Αυτά τα αντίμετρα ξεκινούν από την εκ νέου εισαγωγή της γραφής με στυλό στην κόλλα, αντί για τα εκτυπούμενα κείμενα του πληκτρολογίου, και φθάνουν μέχρι την επαλήθευση γραπτών κειμένων με προφορικά τεστ και μέχρι τη χρήση άλλου λογισμικού, ικανού να αναγνωρίζει αν ένα κείμενο δημιουργείται από ευφυή μηχανή ή από σπουδαστή – τέτοιο πρόγραμμα ήδη υπάρχει εν χρήσει και λέγεται GPTZero, μάλιστα δημιουργήθηκε από φοιτητή του Πανεπιστημίου Πρίνστον.
Ετσι, το τεχνολογικό σπιράλ που δημιουργείται με τα έξυπνα προγράμματα και με τα έτι εξυπνότερα αντιπρογράμματα φαντάζει ο κολοφών της ματαιότητας.
Το τέλος του νοήμονος ανθρώπου;
Με την πρόοδο της Τεχνητής Νοημοσύνης, που έχει αποκτήσει «γεννητικές» δυνατότητες, πολύ πέραν της ανάλυσης δεδομένων, όπως είναι η δημιουργία νέων κειμένων, εικόνων, βίντεο και κωδικών υπολογιστών, τίθενται ακόμη και ζητήματα βάσης της καπιταλιστικής παραγωγής, δηλαδή μεταβολής του κόσμου όπως τον γνωρίζουμε. Είναι δυνατόν, δηλαδή, τα νέα εργαλεία της επιστήμης να αντικαταστήσουν ολόκληρους κλάδους πνευματικώς εργαζομένων ανθρώπων, να εξαφανίσουν, λόγου χάρη, τους δικηγόρους, τους δημοσιογράφους, τους εικαστικούς καλλιτέχνες, τους συνθέτες μουσικής κ.λπ.
Ολοι αναγνωρίζουν, πάντως, ότι η απόφαση του OpenAI να προσφέρει στο κοινό το νέο του chatbot απελευθέρωσε δυνάμεις που όχι μόνο ναρκοθετούν την εκπαίδευση και τη νοητική λειτουργία εν γένει, αλλά μπορούν να τις καταστρέψουν μέσα σε λίγες ημέρες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News