Με το ζήτημα τις επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα καταπιάνονται δύο αρθρογράφοι από τη Βρετανία και τη Γερμανία.
Ο Αντριου Μαρ, ένας από τους σημαντικότερους βρετανούς δημοσιογράφους, μέσω του πολιτικού περιοδικού New Statesman, τάσσεται αναφανδόν υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην χώρα μας με τη φράση «Δώστε τα τους πίσω. Για όνομα του Θεού, απλώς δώστε τα τους πίσω».
Ισχυρίζεται μάλιστα ότι τον Ιούνιο μίλησε με τον πρόεδρο του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Οσμπορν και τον ρώτησε για τα «Μάρμαρα του Παρθενώνα», τα οποία «βρίσκονται σε μια γκρίζα αίθουσα στο Βρετανικό Μουσείο».
Είναι αλήθεια, συνεχίζει ο Μαρ, ότι η παρουσία τους στο Λονδίνο άλλαξε τη βρετανική κουλτούρα, αναζωπυρώνοντας μια τρέλα για τον Ελληνισμό και επηρεάζοντας τους καλλιτέχνες στη σύγχρονη εποχή. «Το θέμα είναι ότι δεν είναι δικά μας, αποτελούν κεντρικό μέρος της ελληνικής κληρονομιάς. Ο Οσμπορν το ξέρει αυτό. Τον Ιούνιο μου είπε ότι έπρεπε να γίνει “μια συμφωνία όπου μπορούμε να πούμε και τις δύο ιστορίες στην Αθήνα και στο Λονδίνο”» σημειώνει.
«Οταν ρώτησα αν θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην Ελλάδα, έστω για λίγο, απάντησε ότι “η διευθέτηση αυτού του είδους μπορεί να είναι η πλέον κατάλληλη”. Η συζήτηση για τον επαναπατρισμό τους έχει ενταθεί έκτοτε. Δεν πρέπει να κοροϊδεύουμε τον εαυτό μας ότι όταν τα Μάρμαρα πάνε σπίτι τους στην Ελλάδα, θα επιστρέφουν τακτικά ξανά μέσω του Χίθροου. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα μουσεία μας θα αδειάσουν από οτιδήποτε δεν είναι φτιαγμένο στο Σρόσφιρ ή στο Εσεξ. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική. Ο Παρθενώνας είναι για την Ελλάδα ό,τι το Στόουνχεντζ για την Αγγλία. Aν το Στόουνχεντζ μεταφερόταν στο Τέξας, θα νιώθαμε το ίδιο. Η αποστολή τους στο σπίτι τους, με ανοιχτή καρδιά και χωρίς όρους, θα διόρθωνε ένα παλιό λάθος και θα συνέβαλε σημαντικά στην κλονισμένη φήμη της Βρετανίας ως αξιόπιστου ευρωπαίου εταίρου. Το μουσείο, με λίγα λόγια, πρέπει να τελειώνει με αυτό το θέμα. Δώστε τα τους πίσω» καταλήγει.
«Η μητέρα όλων των κλοπών τέχνης»
Ο Γερμανός Γιούργκεν Γκότσκλιχ από την άλλη, στο εκτενές του άρθρο υπό τον τίτλο «Λεηλατημένοι θεοί» στην εφημερίδα Tageszeitung, αποφεύγει τις δημόσιες παρακινήσεις προς το Βρετανικό Μουσείο και περιγράφει με πιο γλαφυρό ύφος τα γεγονότα και τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με την πιθανή επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα.
Αναφέρει ωστόσο ότι η κλοπή των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι ουσιαστικά η «μητέρα όλων των κλοπών τέχνης που διαπράχθηκαν από τις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ανατολή κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα».
«Η θέα από τον τελευταίο όροφο του Μουσείου της Ακρόπολης της Αθήνας είναι εντυπωσιακή και όχι μόνο για τους αρχαιολόγους», σημειώνει ο αρθρογράφος παρουσιάζοντας στη συνέχεια τόσο την επιβλητική Ακρόπολη των Αθηνών με τα Προπύλαια και τον Παρθενώνα –με ιδιαίτερη μνεία στη σημασία της ζωφόρου με την αναπαράσταση της πομπής των Παναθηναίων- όσο και τα εκθέματα του Νέου Μουσείου Ακρόπολης. Εκεί, γράφει, οι επισκέπτες ενημερώνονται ρητά για την απουσία των Γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου από τις αρχές του 19ου αιώνα, καθώς από τη σύσταση του νέου ελληνικού κράτους και μετά «οι Έλληνες ήθελαν να πάρουν πίσω από το Λονδίνο αυτά τα σημαντικότατα για την ιστορία τους έργα τέχνης», αλλά προσέκρουσαν στην άρνηση των βρετανικών κυβερνήσεων.
Διευκρινίζοντας ότι τα εν λόγω Γλυπτά του Παρθενώνα εκλάπησαν από τον κόμη του Έλγιν, Τόμας Μπρους, το άρθρο αναφέρεται στις πρόσφατες εξελίξεις με το Βρετανικό Μουσείο να επιβεβαιώνει τις διαπραγματεύσεις με την Αθήνα για μια «νέα συνεργασία» ως προς το θέμα και τα βρετανικά ΜΜΕ να κάνουν λόγο για πολιτιστική ανταλλαγή με τη μορφή οριστικού δανείου με αντάλλαγμα το δανεισμό άλλων έργων τέχνης εκ μέρους της Ελλάδας, σημειώνοντας ότι πρόκειται για το αποτέλεσμα των συνομιλιών που διεξάγονται στο υψηλότερο επίπεδο τον τελευταίο χρόνο, στο πλαίσιο των οποίων ο έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συναντήθηκε επανειλημμένως με τον επικεφαλής του Βρετανικού Μουσείου Τζορτζ Οσμπορν.
Ο αρθρογράφος εξηγεί το κύριο σημείο διαφωνίας μεταξύ Βρετανικού Μουσείου -που δέχεται μόνο τον όρο και την προϋπόθεση του δανεισμού- και ελληνικής πλευράς -που δεν δέχεται να αναγνωριστεί ιδιοκτησία τους εκ μέρους του Βρετανικού Μουσείου- σχολιάζοντας ότι η αξίωση εκ μέρους των Βρετανών για την κατοχύρωση της ιδιοκτησίας τους επί των «Ελγινείων Μαρμάρων» δεν απορρίπτεται μόνο από την Αθήνα αλλά και από πολλούς ειδικούς, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι αυτή η κλοπή των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι ουσιαστικά η «μητέρα όλων των κλοπών τέχνης που διαπράχθηκαν από τις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις στην Ανατολή κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News