Οτι δεν υπάρχει τίποτα το επιπόλαιο ή το ματαιόδοξο, πόσω μάλλον το ανησυχητικό, σε μία γυναίκα που περιποιείται τον εαυτό της, γράφει σε ανταπόκρισή της από το Βερολίνο η Τόνια Μαστρομπουόνι. Μάλιστα η ανταποκρίτρια της La Repubblica στη γερμανική πρωτεύουσα, επικαλείται τον Τζορτζ Κιούκορ και την ταινία του «Γυναίκες» (1939), για την οποία ο εμβληματικός χολιγουντιανός σκηνοθέτης γύρισε ορισμένες εξαιρετικές σκηνές σε σαλόνια ομορφιάς του Μανχάταν, παρουσιάζοντας μέρος της ζωής των κυριών της υψηλής κοινωνίας της Νέας Υόρκης στα τέλη της δεκαετίας του 1930.
Γιατί, όμως, τα γράφει αυτά η ιταλίδα δημοσιογράφος; Επειδή το τελευταίο διάστημα στην περιποίηση και στον καλλωπισμό τους φαίνεται πως έχουν αφοσιωθεί και οι γυναίκες της Γερμανίας, αγοράζοντας σωρηδόν αρώματα, βερνίκια νυχιών, κρέμες, πούδρες και, φυσικά, κραγιόν. Δεδομένου, όμως, ότι και η Γερμανία (όπως και άλλα κράτη της Ευρώπης) περνάει εκ νέου κρίση, το φαινόμενο απασχολεί ή μάλλον ανησυχεί ιδιαίτερα τους οικονομολόγους, οι οποίοι χαρακτηρίζουν το αποκαλούμενο «lipstick effect» ως κακό οιωνό.
Την χρονιά που μόλις ολοκληρώθηκε – «μια χρονιά πολέμου, οικονομικής αβεβαιότητας και διεθνών κρίσεων», συνοψίζει η Μαστρομπουόνι – οι πωλήσεις καλλυντικών στη Γερμανία αυξήθηκαν κατά 16%, όπως ανακοίνωσε εκπρόσωπος του κλάδου. Ειδικά όσον αφορά τα κραγιόν, κατά τη διάρκεια των προηγούμενων δώδεκα μηνών πουλήθηκαν συνολικά οκτώ εκατομμύρια, δύο εκατομμύρια παραπάνω σε σχέση με το 2021. Η ξαφνική αύξηση του ενδιαφέροντος των Γερμανίδων (αλλά και πολλών Γερμανών) για καλλυντικά προκαλεί εντύπωση, κυρίως γιατί οι πωλήσεις τους κατά τα προηγούμενα χρόνια μειώνονταν σταθερά, κατά περίπου 1,5 ποσοστιαία μονάδα τον χρόνο.
Ωστόσο η εξήγηση του φαινομένου είναι απλή, τουλάχιστον σύμφωνα με την Tagesspiegel που επικαλείται στην ανταπόκρισή της η ιταλίδα δημοσιογράφος. «Οποιος δεν μπορεί να αγοράσει ένα αυτοκίνητο ή ένα σπίτι, επιτρέπει στον εαυτό του μια μικρή πολυτέλεια στην καθημερινή ζωή: οι άνδρες αγοράζουν περισσότερο αρώματα, οι γυναίκες πιο συχνά κραγιόν», αναφέρεται στο δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας.
Για αυτό ανησυχούν οι οικονομολόγοι, γιατί η στροφή προς τα καλλυντικά είναι σημάδι κρίσης. Ειδικά λαμβάνοντας υπόψη πως το ίδιο φαινόμενο καταγράφηκε ξανά κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. «Το 2009 η γερμανική οικονομία συρρικνώθηκε κατά 5%, όμως οι πωλήσεις κραγιόν εκτινάχτηκαν», σημειώνει η Μαστρομπουόνι. Οπως επίσης εκτινάχτηκαν οι πωλήσεις καλλυντικών στις ΗΠΑ μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στους Δίδυμους Πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στη Νέα Υόρκη το 2001. Μάλιστα τότε το γεγονός είχε σχολιάσει και ο Λέοναρντ Λόντερ, επίτιμος πρόεδρος του αμερικανικού κολοσσού των καλλυντικών Estée Lauder, υπενθυμίζοντας πως κάτι παρόμοιο είχε συμβεί και κατά τη διάρκεια της «Μεγάλης Υφεσης» στη δεκαετία του 1930.
Αλλά στην αύξηση της ζήτησης για κραγιόν και λοιπά καλλυντικά συνέβαλε σίγουρα και το τέλος μιας εξαιρετικά δύσκολης και επίπονης διετίας, η οποία πέρασε με την ανθρωπότητα να βρίσκεται στον αστερισμό του κορονοϊού. «Οι πωλήσεις ρεκόρ του 2022 οφείλονται εν μέρει και στον τερματισμό των περιορισμών της πανδημίας», ανέφερε σχετικά η Ιβόν Βάτσλερ, επικεφαλής marketing της Cosnova. Και είναι αλήθεια πως, παρότι οι καιροί είναι ιδιαίτερα δύσκολοι, οι άνθρωποι λαχταρούν να ταξιδέψουν, να βγουν, να διασκεδάσουν, όπως επίσης να καλλωπιστούν και να περιποιηθούν τους εαυτούς τους ενώ ειδικά οι γυναίκες έχουν κάθε λόγο να θέλουν να βάφουν τα χείλη τους περισσότερο από κάθε άλλη φορά, δεδομένου ότι επί μία διετία η υποχρεωτική χρήση της μάσκας «είχε καταστήσει την ιεροτελεστία του κραγιόν παντελώς άχρηστη», υπενθυμίζει η ιταλίδα δημοσιογράφος.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News