632
Tα τελευταία χρόνια, και ιδίως μετά την πανδημία, οι ζάπλουτοι του πλανήτη εμφανίζουν μια διάθεση να ξοδέψουν δεκάδες εκατομμύρια για ένα έργο τέχνης | Jeffrey Greenberg/Universal Images Group via Getty Images

«Art Basel»: Οι μάσκες βγήκαν, τα (παχυλά) πορτοφόλια άνοιξαν

Protagon Team Protagon Team 18 Δεκεμβρίου 2022, 16:41
Tα τελευταία χρόνια, και ιδίως μετά την πανδημία, οι ζάπλουτοι του πλανήτη εμφανίζουν μια διάθεση να ξοδέψουν δεκάδες εκατομμύρια για ένα έργο τέχνης
|Jeffrey Greenberg/Universal Images Group via Getty Images

«Art Basel»: Οι μάσκες βγήκαν, τα (παχυλά) πορτοφόλια άνοιξαν

Protagon Team Protagon Team 18 Δεκεμβρίου 2022, 16:41

Για ακόμα μία χρονιά, η «Art Basel Miami Beach», η διάσημη έκθεση σύγχρονης τέχνης του Μαϊάμι που προσελκύει πλήθος διασημοτήτων από τον χώρο της τέχνης, της μόδας και του επιχειρηματικού και εφοπλιστικού κόσμου, άνοιξε τις πύλες της. Ολόκληρη η πόλη μεταμορφώθηκε σε γκαλερί, καθώς αυτή ήταν η πρώτη «κανονική» χρονιά μετά την πανδημία του Covid, με πλήθος σούπερσταρ, διασήμων (ανάμεσά τους εφέτος ο Λεονάρντο ντι Κάπριο και ο Φάρελ Γούιλιαμς) και βαθύπλουτων ανθρώπων από όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης να επισκέπτονται το Μαϊάμι, έτοιμοι να ξοδέψουν αμύθητα ποσά για ένα έργο τέχνης. Εφέτος, όμως, η προσέλευση του κόσμου ξεπέρασε κάθε προηγούμενο.

Τι είναι η «Art Basel Miami»;

Η Art Basel αποτελεί μια διεθνή έκθεση τέχνης που έκανε το ντεμπούτο της το 1970 στην Ελβετία. Από τότε άρχισε να εξαπλώνεται και σήμερα έχει φτάσει να διοργανώνεται κάθε χρόνο στο Μαϊάμι Μπιτς, στο Χονγκ Κονγκ και από εφέτος και στο Παρίσι.

Tο Μαϊάμι άρχισε σταδιακά να γίνεται αγαπημένος προορισμός της παγκόσμιας ελίτ, προσελκύοντας «φιλότεχνους» κροίσους από Ρωσία, Κίνα και Τουρκία (Jeffrey Greenberg/Universal Images Group via Getty Images)

Η έκθεση χαρακτηρίζεται για την τεράστια γκάμα καλλιτεχνών και γκαλερί που έχει να προσφέρει στους θεατές. Συγκεκριμένα, εφέτος, στο Miami Beach της Φλόριντα, όπου γιορτάστηκε και η 20ή επέτειός της, παρουσιάστηκαν 282 γκαλερί από 38 χώρες και σε διάστημα λίγων ημερών η έκθεση προσέλκυσε πολλές χιλιάδες επισκέπτες. Γι’ αυτούς τους λόγους, εν μέρει και λόγω της έκθεσης, το Μαϊάμι άρχισε σταδιακά να γίνεται αγαπημένος προορισμός της παγκόσμιας ελίτ, με «φιλοτέχνους» κροίσους από τη Ρωσία, την Κίνα και την Τουρκία να αγοράζουν υπερπολυτέλη διαμερίσματα και να εντάσσονται στην κοινότητα των ζάπλουτων Ευρωπαίων που ζούσαν ήδη εκεί.

Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια, και ιδίως μετά την πανδημία, οι κροίσοι του πλανήτη εμφανίζουν διάθεση να ξοδέψουν εκατοντάδες εκατομμύρια, πιο εύκολα, σύμφωνα με τους Times της Νέας Υόρκης. Επίσης, οι δημοπρασίες έργων τέχνης σημειώνουν εφέτος ρεκόρ πωλήσεων. Δεν είναι λίγες, μάλιστα, οι φορές που πάμπλουτοι επιχειρηματίες και εραστές της τέχνης βρέθηκαν να κονταροχτυπιούνται στο Μαϊάμι προκειμένου να αποκτήσουν έναν πίνακα με την υπογραφή ενός εκ των πιο διάσημων καλλιτεχνών. Αγοράζουν, ωστόσο, και έργα τέχνης με αντισυμβατικό χαρακτήρα. Ενα παράδειγμα από το εφετινό «Αrt Basel» ήταν ένα ΑΤΜ που δείχνει στο κοινό τα τραπεζικά υπόλοιπα των ανθρώπων που το χρησιμοποιούν, το οποίο πωλήθηκε έναντι 75,000ς δολαρίων.

H εγκατάσταση του Perrotin με το ΑΤΜ (Sean Drakes/Getty Images)

Η τέχνη, όσο αντισυμβατική κι αν είναι, μπορεί να γοητεύει και να κεντρίζει το ενδιαφέρον και τον θαυμασμό. Ωστόσο, η Covid έχει αναμφισβήτητα πολλαπλασιάσει την ανάγκη απόκτησής της, όπως φανερώνει η «εκτόξευση» της αξίας κάποιων έργων στο «χρηματιστήριο της τέχνης». Για παράδειγμα, στην «Art Basel», θραύση έκανε το «Μπωλ με τα Αβγά», ένα γλυπτό του Τζεφ Κουνς από ρητίνη, αξίας 7,5 εκατ. δολαρίων. Παράλληλα, ξεχώρισε και το έργο «Οι Ρουφιάνοι», του αείμνηστου Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, αξίας 20 εκατ. δολαρίων.

Γιατί, όμως η πανδημία, τα lockdown και ο εγκλεισμός, ο φόβος για τη ζωή και το αύριο, η ιδέα της ανατροπής των πάντων, βοήθησαν στην ανάδειξη της αξίας της τέχνης ακόμα περισσότερο και ώθησαν τους κροίσους αυτού του πλανήτη να βάλουν ακόμη πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη; Η αλήθεια είναι ότι ο κορωνοϊός ανέδειξε βίαια πόσο τρωτά μπορεί να γίνουν άλλα είδη στα οποία κάποιος βαθύπλουτος ίσως να είχε επενδύσει τα χρήματά του, καθώς ο κόσμος και οι ανάγκες του άλλαξαν από τη μια μέρα στην άλλη.

Στον αντίποδα βρισκόταν πάντα η τέχνη. Μόνο που τώρα έγινε αντιληπτή η ικανότητά της, όχι μόνο να αντιστέκεται στον χρόνο, αλλά και να αντέχει όλα τα δεινά που αυτός κουβαλά. Γιατί η τέχνη μπορεί να είναι σύμβολο δύναμης και πλούτου, αλλά και μια επένδυση που δεν χάνει την αξία της, όσες πανδημίες, πόλεμοι, καταστροφές κι αν βρουν την ανθρωπότητα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...