Ενδεχομένως ένας Ιταλός να μην είναι και το ιδανικότερο πρόσωπο για να περιγράψει τη «βρετανικότητα» των Χριστουγέννων, δηλαδή το καταναλωτικό όργιο, τη μανία διασκέδασης (κυρίως με την έννοια της διασκόρπισης), αλλά και την έκλαμψη φιλανθρωπίας που καταλαμβάνουν σαν δαίμονες του Δεκεμβρίου τους Νησιώτες καθώς τιμάται ο ταπεινός ερχομός του Χριστού στον κόσμο. Ωστόσο, ο ανταποκριτής της Corriere della Sera στο Λονδίνο είδε στην τηλεόραση πολλές γιορταστικές διαφημίσεις ντόπιων εμπορικών κολοσσών και έβγαλε κάποιο συμπέρασμα για το εποχικό κλίμα. Το εξέφρασε με μια ρητορική ερώτηση: «Ποιος έκλεψε τα βρετανικά Χριστούγεννα;».
Κάτι πρέπει να συνέβη, στοχάστηκε. «Ισως τα φώτα αστράφτουν από την Οξφορντ Στριτ μέχρι τη Ρίτζεντ Στριτ, όμως η γενική διάθεση είναι πεσμένη», έγραψε και συνέχισε επικεντρώνοντας στα εποχικά σποτ των βρετανικών εταιρειών, τα οποία κοινοποιούνται στον λαό μέσω TV. Είναι χριστουγεννιάτικες παραγωγές που στοιχίζουν πολύ χρήμα, όμως οι CEO αυτών των μεγάλων επιχειρήσεων τέτοιες ημέρες δεν έχουν καβούρια στις τσέπες τους επειδή θεωρούν σίγουρο τον συνωστισμό στα ταμεία, βέβαιη την απόσβεση και εγγυημένο το κέρδος. Εξάλλου, αυτά τα σποτ είναι έθιμα και «παράδοση» στη Βρετανία, σχολιάζονται από τις εφημερίδες και συζητούνται στις παμπ. «Ομως, εφέτος όλα είναι θλιβερά».
Το τέμπο έδωσαν ξανά τα καταστήματα «John Lewis». Στη διαφήμισή τους μπορεί κανείς να δει έναν άνδρα μέσης ηλικίας να προσπαθεί να μάθει πατίνι τύπου σκέιτμπορντ. Ο παλιμπαιδισμός του είναι αφόρητος (και για τα μέτρα της Μεσογείου ασυγχώρητος): πέφτει, σηκώνεται και ξαναπέφτει, παρασέρνει διαβάτες, χαζολογάει στο γραφείο με ένα πατίνι για υποπόδιο των ποδιών του. Στο τέλος του βίντεο ο θεατής ψυχανεμίζεται την πρεμούρα του για το πατίνι: ένας κοινωνικός λειτουργός τού φέρνει στην εξώπορτα ένα κορίτσι για να το αναλάβει ως ανάδοχος γονεύς, μόνο που η μικρή είναι δεινή σκεϊτμπορντίστρια. Το μήνυμα της εταιρείας περικλείεται το σλόγκαν του σποτ: «Περισσότερα από 108.000 παιδιά στο Ηνωμένο Βασίλειο έχουν δοθεί σε αναδόχους γονείς. Αναλαμβάνουμε τη μακροπρόθεσμη δέσμευση να τα υποστηρίξουμε». Λοιπόν, Χρόνια Πολλά…
Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ γύρισαν και αυτές χριστουγεννιάτικα σποτ. Η Tesco χρησιμοποίησε το μοτίβο των πολιτικών διαφημίσεων για να δηλώσει σοβαροφανώς ότι «η χαρά είναι σπάνια τα εφετινά Χριστούγεννα». Βέβαια, ύστερα από μερικά δευτερόλεπτα τα Χριστούγεννα ανέκτησαν τη λάμψη τους, καθώς ο διαφημιστής… επαναστάτησε κατά του γρουσούζη πολιτικού: «Η Tesco σάς ετοίμασε ένα πρόγραμμα εκπτώσεων και προσφορών, και όλα θα πάνε καλά». Η αλυσίδα Argos έφτιαξε ένα βίντεο που δείχνει ένα ζευγάρι να γιορτάζει Χριστούγεννα μόνο με ένα σακουλάκι τσιπς. Ωστόσο, οι καλοί γείτονες σπεύδουν να επισκεφθούν ξαφνικά τους δύο μπατίρηδες και τους φλομώνουν στα χοιρομέρια, στις τούρτες, στις πουτίγκες και στα δώρα. Σαν να λέμε, δηλαδή, «αλληλεγγύη»…
Επειτα από τις παραπάνω ξεδιάντροπες ρεκλάμες των επιχειρήσεων, που ουδεμία σχέση έχουν με την αληθινή ζωή, ο ανταποκριτής της Corriere έδωσε και το πραγματικό πολιτικό μπακγκράουντ: «Οντως, ελάχιστα πράγματα υπάρχουν για να είμαστε χαρούμενοι. Η επιδημία γρίπης των πτηνών αποδεκάτισε τις βρετανικές γαλοπούλες, και βρετανικά Χριστούγεννα δεν γίνονται χωρίς γαλοπούλα. Και οι περισσότεροι νοιάζονται πώς θα τα βγάλουν πέρα γενικώς. Να, ένας οικογενειάρχης από το Νότιγχαμ σημειώνει μεγάλη επιτυχία στα social media αφού ξεκίνησε έρευνα με στόχο να βρει τις καλύτερες εκπτώσεις στα σουπερμάρκετ, την ίδια ώρα που οι εφημερίδες δημοσιεύουν τις κυβερνητικές εντολές περί ενεργειακής οικονομίας κατ’ οίκον και περί λιτότητας στο γιορτινό τραπέζι».
Ακολούθησε το «διά ταύτα» του ανταποκριτή: «Ο λόγος για τόση λιτότητα είναι ότι η βρετανική οικονομία είναι η μόνη μεταξύ των G7 που δεν έχει επιστρέψει στα προ της πανδημίας επίπεδα, ενώ ο ΟΟΣΑ προβλέπει τα χειρότερα για την επόμενη διετία. Οι αιτίες; Η πανδημία φυσικά, η ενεργειακή κρίση, αλλά και το φάντασμα που πλανάται πάνω από τη Βρετανία και κανείς δεν το βλέπει: το Brexit. Αυτό φρενάρει σαν βαριά αλυσίδα τις επενδύσεις, την παραγωγικότητα, το εμπόριο. Και ο κόσμος δηλώνει τώρα στα γκάλοπ σε ποσοστό 57% ότι ήταν κακή ιδέα η έξοδος από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Το αποτέλεσμα είναι η πλατιά διαδεδομένη κακοκεφιά».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News