764
O Μακρόν επισκέφθηκε την Δευτέρα το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού και έβγαλε φλας για τη στήριξη των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων | REUTERS

Μακρόν εναντίον Μπάιντεν: μετά το ακριβό LNG για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 18 Οκτωβρίου 2022, 17:03
O Μακρόν επισκέφθηκε την Δευτέρα το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού και έβγαλε φλας για τη στήριξη των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων
|REUTERS

Μακρόν εναντίον Μπάιντεν: μετά το ακριβό LNG για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 18 Οκτωβρίου 2022, 17:03

Μετά την αντίδραση για το πανάκριβο LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) που πωλούν οι ΗΠΑ στην Ευρώπη και την αινιγματική διατύπωση για το τι θα κάνει η Γαλλία αν ο Πούτιν χρησιμοποιήσει πυρηνικά, ο γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν άνοιξε μέτωπο με τις ΗΠΑ για τις επιδοτήσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Καθώς εγκαινίαζε την Δευτέρα το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού, που επιστρέφει μετά από τέσσερα χρόνια απουσίας, ο Μακρόν δήλωνε στη γαλλική εφημερίδα Les Echos:

«Οι Αμερικανοί αγοράζουν αμερικανικά (αυτοκίνητα) και ακολουθούν μια πολύ επιθετική στρατηγική κρατικών επιδοτήσεων. Οι Κινέζοι κλείνουν την αγορά τους. Δεν μπορούμε (ως ΕΕ) να είμαστε η μοναδική περιοχή, και η πιο ενάρετη ως προς το επενδυτικό κλίμα, που να θεωρεί ότι δεν πρέπει να υπάρχει ευρωπαϊκή προτίμηση».

Ο παραπάνω «χρησμός» δεν είναι και τόσο δυσανάγνωστος. Ολοι κατάλαβαν ότι ο Μακρόν εννοούσε τον νόμο Μπάιντεν για τη μείωση του πληθωρισμού (Inflation Reduction Act), ο οποίος δίνει κίνητρα στους αμερικανούς καταναλωτές να επιλέγουν αμερικανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ο Μακρόν εξέφρασε με τα σχόλιά του και τις ανησυχίες των Γερμανών για το γεγονός ότι το καθεστώς των επιδοτήσεων που προβλέπει ο νέος νόμος στις ΗΠΑ σημαίνει ότι το αυτοκίνητο πρέπει να έχει συναρμολογηθεί στη Βόρεια Αμερική ενώ ακόμη και η μπαταρία του θα πρέπει να είναι κατά ένα ποσοστό αμερικανικής κατασκευής. 

«Παρότι μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι ΗΠΑ και η Ευρώπη έπρεπε να παρουσιάσουν ένα ενιαίο μέτωπο, τουλάχιστον πολιτικά, οι ρωγμές άρχισαν τώρα να επανεμφανίζονται, καθώς η ΕΕ είναι εξαγριωμένη από το γεγονός ότι οι ΗΠΑ επιδοτούν την εγχώρια βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κατηγορώντας την Ουάσιγκτον για προστατευτισμό, η Ευρώπη απειλεί τώρα να οικοδομήσει τη δική της άμυνα» σχολίασε σε εκτενές του δημοσίευμα το Politico. 

Και η απάντηση του Μακρόν ήταν ξεκάθαρη με δύο κινήσεις. Πρώτον, συνέχισε την πίεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να στηρίξει μεροληπτικά τους ευρωπαίους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις για την αγορά ευρωπαϊκής κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Δεύτερον, ανακοίνωσε γενναιόδωρες επιδοτήσεις έως 7.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών (plug-in hybrid) αυτοκινήτων και τη στήριξη της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας με 4 δισ. ευρώ ώστε να αυξηθεί η παραγωγή εντός Γαλλίας σε 2 εκατομμύρια αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας ετησίως ως το 2030. 

Η κίνηση αυτή εκτιμάται ότι θα ωφελήσει την Renault (στην οποία το γαλλικό κράτος κατέχει ποσοστό 15%) και τον γαλλο-ιταλικό όμιλο Stellantis (με μάρκες όπως η Peugeot και η Fiat) να ανταγωνιστούν τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και κυρίως να αποκρούσουν στο μέτρο του δυνατού την Tesla του Ελον Μασκ και την ταχύτατη διείσδυση των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, «η επιχειρούμενη επαναβιομηχάνιση της Ευρώπης είναι τελείως ασύμβατη με το άνοιγμα της ευρωπαϊκής αγοράς δίχως περιορισμούς στις εισαγωγές κυρίως από την Κίνα». 

Οπως σημειώνει ωστόσο η Monde, το εγχείρημα δεν θα είναι εύκολο. Η Γαλλία παρήγε 4 εκατ. αυτοκίνητα το χρόνο πριν από 20 χρόνια και σήμερα μόλις 1,5 εκατ.  ετησίως. Και δύσκολα οι αριθμοί θα σκαρφαλώσουν ακόμη και στα 2 εκατ. αυτοκίνητα που είναι ο στόχος του Μακρόν. 

Ο λόγος σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα είναι ο εξής: «Τον Ιούνιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε τη διακοπή της πώλησης αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ μετά το 2035. Εκτοτε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ήρθαν αντιμέτωπες με ένα παράδοξο: Πρέπει να δείξουν ενθουσιασμό για την “ηλεκτρική” επανάσταση και να πείσουν τους πελάτες τους να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ωστόσο, από στρατηγική άποψη, αυτά τα αυτοκίνητα τους δημιουργούν δυσκολίες. Είναι πιο ακριβά στην κατασκευή τους –καθιστώντας τα απρόσιτα για τους περισσότερους καταναλωτές– και αποτελεί μια πραγματική πρόκληση η εξασφάλιση των σπάνιων και ακριβών πρώτων υλών (όπως το λίθιο και το κοβάλτιο) καθώς η Κίνα έχει δεσμεύσει την προμήθεια και την επεξεργασία τους. Και πάνω απ’ όλα, τα νέας τεχνολογίας οχήματα θα μπορούσαν να θέσουν εκτός παιχνιδιού ένα ολόκληρο δίκτυο προμηθευτών και υπεργολάβων που είναι απαραίτητοι για τον γαλλικό οικονομικό και κοινωνικό ιστό».

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο με 100 ευρώ το μήνα 

Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιπροσωπεύει το 45% της γαλλικής βιομηχανίας κι έτσι ο Μακρόν δεν θα παρατήσει εύκολα αυτή την υπόθεση. Ο γάλλος πρόεδρος τόνισε ότι ο μακροπρόθεσμος στόχος της Γαλλίας είναι να αναπτύξει μια αλυσίδα παραγωγής όλων των εξαρτημάτων για τα οχήματα νέας τεχνολογίας εξ ολοκλήρου μέσα στη χώρα. Παράλληλα, η Γαλλία θα ξεκινήσει από το 2024 ένα πειραματικό, επιδοτούμενο πρόγραμμα leasing για καταναλωτές χαμηλού εισοδήματος ώστε να μπορούν να αποκτήσουν ηλεκτρικά οχήματα με 100 ευρώ το μήνα και το πρόγραμμα «θα ευνοήσει όσο το δυνατόν περισσότερο» κατά τον Μακρόν την επιλογή γαλλικών και ευρωπαϊκών αυτοκινήτων.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...