Οικιακοί καταναλωτές, νοσοκομεία, σχολεία, αεροδρόμια και πρατήρια εφοδιασμού εντάσσονται στην κατηγορία των «προστατευόμενων καταναλωτών φυσικού αερίου», και είναι τελευταίοι στη σειρά διακοπής εφοδιασμού που καθορίζει η ΡΑΕ με το Σχέδιο Εκτακτης Ανάγκης για τη διασφάλιση εφοδιασμού με φυσικό αέριο σε περίπτωση κρίσης. Ωστόσο και αυτοί οι «προστατευόμενοι καταναλωτές» ενδέχεται να επηρεαστούν με διακοπές, αν η κατάσταση με την προμήθεια του φυσικού αερίου ξεφύγει από κάποια όρια ή υπάρξουν εξαιρετικά δυσμενείς καιρικές συνθήκες!
Το σχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση και προβλέπει ότι στην ίδια κατηγορία (των προστατευόμενων καταναλωτών) εντάσσονται επίσης ορισμένα κτίρια του Δημοσίου όπως η Βουλή, η Προεδρία της Δημοκρατίας, Δήμοι και Ανεξάρτητες Αρχές, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με ετήσια κατανάλωση μικρότερη από 10.000 μεγαβατώρες καθώς και οι εγκαταστάσεις τηλεθέρμανσης.
Σύμφωνα με το σχέδιο σε περίπτωση κρίσης η τροφοδοσία θα κόβεται κατά σειρά σε μεγάλες βιομηχανίες (διακόψιμοι καταναλωτές), εξαγωγές, μονάδες ηλεκτροπαραγωγής εφόσον δεν είναι απαραίτητες, βιομηχανίες που χρησιμοποιούν φυσικό αέριο για συμπαραγωγή ή κλιβάνους, μικρές βιομηχανίες και εμπορικές επιχειρήσεις που δεν ανήκουν στους προστατευόμενους καταναλωτές.
Πριν εφαρμοστεί το σχέδιο περικοπών προβλέπονται ωστόσο σειρά μέτρων που κλιμακώνονται ανάλογα με το μέγεθος του προβλήματος. Ξεκινούν από συστάσεις για εθελοντικό περιορισμό της κατανάλωσης φυσικού αερίου και την αναζήτηση έκτακτων φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι την χρήση εναλλακτικού καυσίμου (ντίζελ) από τις μονάδες φυσικού αερίου διπλού καυσίμου, την αύξηση της ηλεκτροπαραγωγής από τις λιγνιτικές μονάδες και τα υδροηλεκτρικά, έκτακτες εισαγωγές ρεύματος, κ.α.
Το σχέδιο ορίζει τρία επίπεδα συναγερμού, ως εξής:
1ο. Όταν υπάρχουν αξιόπιστες ενδείξεις για γεγονός που πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο.
2ο. Όταν εμφανίζεται διαταραχή του εφοδιασμού ή εξαιρετικά υψηλή ζήτηση Φυσικού Αερίου, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού, αλλά η αγορά είναι ακόμα ικανή να διαχειριστεί αυτήν τη διαταραχή ή ζήτηση.
3ο. Περίπτωση εξαιρετικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, σημαντικής διαταραχής του εφοδιασμού και σε περίπτωση που τα μέτρα αγοράς δεν είναι επαρκή για την κάλυψη της εναπομένουσας ζήτησης Φυσικού Αερίου, με συνέπεια την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά. Η κατάσταση εξελίσσεται δυσμενώς και ενδέχεται να διαταραχθεί η ομαλή τροφοδοσία των Προστατευόμενων Καταναλωτών σε περίπτωση που δεν ληφθούν μέτρα που δεν στηρίζονται στην αγορά.
Εκτός από το ενδεχόμενο περικοπής του εφοδιασμού, κρίση μπορεί να προκύψει και από τεχνικά προβλήματα ή από εξαιρετικά υψηλή ζήτηση π.χ. λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Οπως ανέφεραν «Τα Νέα», κατά την κήρυξη της «Κατάστασης Συναγερμού 3 – Εκτακτη Ανάγκη», προβλέπονται μέτρα ενίσχυσης εναλλακτικού καυσίμου σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που καίνε φυσικό αέριο και έχουν τέτοια δυνατότητα αλλά και επιβεβλημένη διακοπή ή περιορισμό ζήτησης σε καταναλωτές με την ακόλουθη σειρά προτεραιότητας:
–Διακόψιμοι καταναλωτές (οι μεγάλοι πελάτες που χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο πλην των ηλεκτροπαραγωγών).
–Περιορισμός ή διακοπή παροχής φυσικού αερίου σε ανάντη Διασυνδεδεμένα Συστήματα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (εξαγωγές).
–Κάτοχοι άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύσιμο φυσικό αέριο.
–Μικροί και μεγάλοι βιομηχανικοί καταναλωτές.
– Εμπορικοί καταναλωτές.
–Προστατευόμενοι καταναλωτές (οικιακοί πελάτες που είναι συνδεδεμένοι με δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, νοσοκομεία, μονάδες Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, σχολικά συγκροτήματα, παιδικοί σταθμοί, νηπιαγωγεία, σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης, αεροδρόμια, σταθμοί πλήρωσης καυσίμου οχημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς και αποκομιδής απορριμμάτων και κτίρια όπου στεγάζονται υπηρεσίες του δημόσιου τομέα).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News