Το μεγαλύτερο καραβάνι πλοίων, από τα τέλη Φεβρουαρίου, απέπλευσε από τα λιμάνια της Ουκρανίας την Κυριακή, μεταφέροντας σιτηρά και άλλα προϊόντα καλαμποκιού, με προορισμό την Ευρώπη, την Ασία και τη Μέση Ανατολή μέσω των ναρκοθετημένων υδάτων της Μαύρης Θάλασσας.
Αλλα δύο πλοία αναχώρησαν το πρωί της Δευτέρας.
Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Εθνη, την Κυριακή, τα τέσσερα πλοία μετέφεραν περισσότερους από 160.000 τόνους γεωργικών προϊόντων: 6.000 τόνους ηλιέλαιο με προορισμό την Ιταλία, 45.000 τόνους άλευρα με προορισμό την Κίνα, 66.000 τόνους ηλιέλαιο με προορισμό το Ιράν και 44.000 τόνους καλαμποκιού με προορισμό την τουρκική πόλη Ισκεντερούν (Αλεξανδρέττα).
Οπως προβλέπει η συμφωνία Ουκρανίας, Ρωσίας και Τουρκίας, τα πλοία θα αγκυροβοληθούν βόρεια της Κωνσταντινούπολης και θα επιθεωρηθούν από το Κοινό Κέντρο Συντονισμού, ένα γραφείο όπου εκπρόσωποι από την Ουκρανία, τη Ρωσία, την Τουρκία και τα Ηνωμένα Εθνη συνεργάζονται για να επιτρέψουν την ασφαλή μεταφορά σιτηρών, τροφίμων και λιπασμάτων.
Σύμφωνα με το τουρκικό υπουργείο Αμυνας, ένα πλοίο αναχώρησε από την Οδησσό και τρία από το ουκρανικό λιμάνι Τσορνομόρσκ.
Επίσης, ένα άδειο πλοίο, το «Fulmar S.», εισήλθε στα ουκρανικά χωρικά ύδατα το Σάββατο, το πρώτο σκάφος που έφτασε στην Ουκρανία για φόρτωση. Ενα δεύτερο πλοίο που ταξιδεύει προς την Ουκρανία, το «Osprey S.», επιθεωρήθηκε την Κυριακή στην Κωνσταντινούπολη και τη Δευτέρα θα έφτανε στην Ουκρανία.
Τη Δευτέρα, αναχώρησε από το Γιούζνι το «Sacura», με 11.000 τόνους σόγιας για την Ιταλία,, ενώ το «Arizona», που έφυγε από το Τσερνομόρσκ, μεταφέρει 48.458 τόνους καλαμποκιού στο Ισκεντερούν, στη νότια Τουρκία.
Τέσσερα άλλα πλοία είχαν ήδη αναχωρήσει την περασμένη εβδομάδα, μεταφέροντας περισσότερους από 80.000 τόνους προϊόντων που θα παραδοθούν στη Βρετανία, την Ιρλανδία, την Τουρκία και τον Λίβανο.
Μέχρι στιγμής, συνολικά 10 πλοία έχουν αναχωρήσει από την Ουκρανία από την περασμένη εβδομάδα, όταν απέπλευσε το πρώτο πλοίο έπειτα από τη συμφωνία με τη Ρωσία για την επανάληψη των εξαγωγών δημητριακών.
Την Κυριακή, η πρεσβεία της Ουκρανίας στον Λίβανο, όπου αναμενόταν να φτάσει το πρώτο πλοίο, το «Razoni», είπε στο Reuters ότι το πλοίο είχε καθυστερήσει. Τη Δευτέρα, παρέμενε αγκυροβολημένο στα ανοικτά της νότιας ακτής της Τουρκίας, σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Refinitiv.
Ο υπουργός Υποδομών της Ουκρανίας είπε ότι η ουκρανική κυβέρνηση προχωρά σταδιακά, για να επιτρέψει στα λιμάνια να χειριστούν μεγαλύτερο όγκο εργασίας, με στόχο τουλάχιστον 100 πλοία το μήνα στο εγγύς μέλλον.
Ο Ολεξάντρ Κουμπράκοφ δήλωσε πως η Ουκρανία θα αρχίσει επίσης σύντομα να εξάγει σιτηρά από το λιμάνι Πιβντένι στη Μαύρη Θάλασσα, κάτι που θα της επιτρέψει να εξάγει συνολικά τουλάχιστον τρία εκατ. τόνους προϊόντων το μήνα.
Σε καιρό ειρήνης, η Ουκρανία εξήγε μέχρι έξι εκατ. τόνους σιτηρά το μήνα από τα λιμάνια της στη Μαύρη Θάλασσα και τη Θάλασσα του Αζόφ.
Ειδικοί τόνισαν ότι τα ζητήματα που επηρεάζουν τις αγορές τροφίμων απέχουν πολύ από το να λυθούν, με μια επισιτιστική κρίση που έχει ήδη πάρει τέτοιες διαστάσεις, που καμία μεμονωμένη παρέμβαση δεν μπορεί να τη λύσει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News