Στιγμές από παλιές δεκαετίες των ελληνικών σιδηροδρόμων έζησαν εκατοντάδες επιβάτες των τρένων μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς ξεκίνησαν το ταξίδι τους το απόγευμα της Πέμπτης και πολλοί έφτασαν στον προορισμό τους το… άλλο πρωί.
Συγκεκριμένα, λίγο μετά τις 5 το απόγευμα της Πέμπτης, το γρήγορο τρένο της Hellenic Train, «Λευκό Βέλος» που έχει έρθει από την Ιταλία και κάνει τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε τέσσερις ώρες, ακινητοποιήθηκε έξω από την πρωτεύουσα κοντά στο σταθμό της Δεκέλειας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας, σημειώθηκε διακοπή ρεύματος στις υποδομές, που είχε ως αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρά προβλήματα στην κυκλοφορία των τρένων που κινούνταν από τον Σταθμό Λαρίσης προς Θεσσαλονίκη και Χαλκίδα.
Τα τρένα ακινητοποιήθηκαν στη γραμμή και πραγματοποιήθηκε μεγάλη επιχείρηση για την επαναφορά των επιβατών στους σταθμούς, όπως ανέφερε το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Σύμφωνα με το ethnos.gr, μέχρι να φτάσουν τα λεωφορεία για να τους παραλάβουν, οι 130 περίπου επιβάτες της αμαξοστοιχίας αναγκάστηκαν να βγουν από το τρένο καθώς δεν δούλευε ο κλιματισμός και να περιμένουν στο πλαϊνό μέρος όπου είχε σκιά.
Στη συνέχεια, το δεύτερο τρένο που έστειλε η εταιρεία για να τους παραλάβει, ακινητοποιήθηκε και αυτό λόγω νέας διακοπής ρεύματος σε όλο το δίκτυο και έτσι, η ταλαιπωρία τους κράτησε μέχρι το πρωί της Παρασκευής.
Η μεταφορά των επιβατών στον τελικό τους προορισμό έγινε με λεωφορεία, όμως το πρωί της Παρασκευής, υπήρχαν ακόμα κάποιοι που δεν είχαν φτάσει εκεί που πήγαιναν το απόγευμα της Πέμπτης.
Οι επιβάτες αποζημιώθηκαν για τα χρήματα του εισιτηρίου που είχαν αγοράσει.
Παράλληλα όμως, ακινητοποιήθηκαν όλα τα δρομολόγια του δικτύου, ανάμεσά τους και του Προαστιακού από και προς το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» και σημειώθηκαν μεγάλες καθυστερήσεις.
Η Hellenic Train με ανακοίνωσή της, ζήτησε «ειλικρινή συγνώμη από τους επιβάτες γι’ αυτό το ατυχές γεγονός, αν και η εταιρεία δεν ευθύνεται για την αξιοπιστία των υποδομών», όπως ανέφερε.
Η κυκλοφορία θα ομαλοποιηθεί σταδιακά, καθώς η ηλεκτροδότηση στο δίκτυο δεν είχε ακόμη αποκατασταθεί, το πρωί της Παρασκευής.
Αυτεπάγγελτη έρευνα
Σε αυτεπάγγελτη έρευνα για τις ακινητοποιήσεις των δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E προκειμένου να διερευνηθούν ενδελεχώς όλες οι καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα προβαίνει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Συγκεκριμένα, μετά τη μεγάλη ταλαιπωρία των επιβατών εξαιτίας της ακινητοποίησης δύο αμαξοστοιχιών της Hellenic Τrain A.E και συνακόλουθα τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο σιδηροδρομικό δίκτυο, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων με ανακοίνωσή της γνωστοποιεί την άμεση έναρξη διεξαγωγής αυτεπάγγελτης έρευνας, κατά την οποία θα διερευνηθούν ενδελεχώς όλες οι καταγγελίες των επιβατών για τα δύο συμβάντα.
Η διεξαγωγή της αυτεπάγγελτης έρευνας θα κινηθεί σε δύο επίπεδα.
Πρώτον: Στη διερεύνηση πιθανολογούμενων παραβάσεων της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και του Διαχειριστή Υποδομής σε ζητήματα ασφάλειας.
Δεύτερον: Στα θέματα που άπτονται της εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών.
Τα δικαιώματα των επιβατών
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1371/0, οι Σιδηροδρομικές Επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν τα παρακάτω:
Αρθρο 8 Ταξιδιωτικές πληροφορίες: Η εταιρεία οφείλει να παράσχει έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, για οποιαδήποτε δραστηριότητα ή έκτακτο συμβάν το οποίο είναι δυνατόν να διακόψει ή να καθυστερήσει την υπηρεσία μεταφοράς στην οποία είναι υπόχρεη έναντι του εκάστοτε επιβάτη.
Αρθρο 16 Επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση: Εφόσον η καθυστέρηση άφιξης στον τελικό προορισμό υπερβεί τα 60 λεπτά, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα:
*Επιστροφής του κομίστρου στο ακέραιο για το μέρος ή τα μέρη του ταξιδιού που δεν πραγματοποιήθηκαν.
*Συνέχισης του ταξιδιού ή επαναδρομολόγησης, υπό συγκρίσιμες συνθήκες μεταφοράς, προς τον τελικό προορισμό και με την πρώτη ευκαιρία ή σε ύστερη ημερομηνία κατά την προαίρεση του επιβάτη.
Αρθρο 17 Αποζημίωση κομίστρου: ο επιβάτης μπορεί να αιτηθεί αποζημίωσης για καθυστερήσεις .
Ειδικότερα: 25% του κομίστρου για καθυστέρηση 60 έως 119 λεπτών ή 50% του κομίστρου για καθυστέρηση 120 λεπτών και άνω.
Αρθρο 18 Συνδρομή: Σε περίπτωση καθυστέρησης στην άφιξη ή στην αναχώρηση, οι επιβάτες πρέπει να είναι ενήμεροι σχετικά με την κατάσταση, όπως επίσης να γνωστοποιείται από τη Σιδηροδρομική επιχείρηση, τόσο η εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης όσο και η εκτιμώμενη ώρα άφιξης.
Επίσης, στην περίπτωση καθυστέρησης που υπερβαίνει τα 60 λεπτά, η εκάστοτε εταιρεία οφείλει να προσφέρει δωρεάν:
*Γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα με το χρόνο αναμονής
*Ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα και μεταφορά μεταξύ του σιδηροδρομικού σταθμού και του τόπου καταλύματος
*Εφόσον η αμαξοστοιχία είναι ακινητοποιημένη εκτός σταθμού, η σιδηροδρομική επιχείρηση φροντίζει για την έγκαιρη και ασφαλή μεταφορά των επιβατών από την αμαξοστοιχία στο σιδηροδρομικό σταθμό.
*Οφείλει επίσης, να λάβει μέριμνα και να αντιμετωπίσει τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των ατόμων με μειωμένη κινητικότητα όπως και τα πρόσωπα που τους συνοδεύουν.
Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, σε δήλωσή της επισημαίνει ότι, «οποιαδήποτε ενέργεια ή συμβάν που θίγει το δικαίωμα των επιβατών στην απρόσκοπτη μετακίνησή του, θα αντιμετωπιστεί έγκαιρα, αποτελεσματικά και χωρίς καμία ανοχή. Οι επιβάτες δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις, έχουν σαφή και ξεκάθαρα δικαιώματα, η καταπάτηση των οποίων επισείει κυρώσεις και πρόστιμα, τα οποία ανάλογα με τη φύση, τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης, μπορούν να ανέλθουν στο 1 εκατομμύριο ευρώ, για κάθε παράβαση που διαπιστώνεται. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καταγράφει στη σημερινή ανακοίνωση τις υποχρεώσεις της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης έναντι των επιβατών στις περιπτώσεις συμβάντων όπως το χθεσινό και θα προχωρήσει άμεσα στη διευρεύνησή τους, μέσω της αυτεπάγγελτης έρευνας, προκειμένου να διαπιστώσει αν όλες οι προαναφερθείσες υποχρεώσεις, εφαρμόστηκαν ορθώς από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, καθώς αποτελούν θεσμοθετημένα δικαιώματα των επιβατών. Στην περίπτωση αποδεδειγμένης μη συμμόρφωσης προς αυτά, η Αρχή οφείλει να προχωρήσει στις κυρώσεις που προαναφέρθηκαν».
Σοβαρά προβλήματα στα δρομολόγια εδώ και μήνες
Το πρόβλημα στα τρένα δεν είναι καινούργιο. Υπενθυμίζεται ότι πριν λίγες ημέρες, παρέμβαση προς την HELLENIC TRAIN A.E πραγματοποίησε με σχετική επιστολή της η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, για τις ακυρώσεις και τις καθυστερήσεις δρομολογίων του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης «που τείνουν να λάβουν μόνιμο χαρακτήρα».
Η συγκεκριμένη παρέμβαση συμπεριλαμβάνεται σε σειρά ανάλογων ενεργειών που πραγματοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων τους τελευταίους μήνες, για το ίδιο ζήτημα, στο πλαίσιο της διασφάλισης των δικαιωμάτων των επιβατών.
Ωστόσο, παρά τις έγγραφες διαβεβαιώσεις της Εταιρείας προς την Αρχή για άμεσες βελτιωτικές ενέργειες, η ΡΑΣ συνεχίζει να γίνεται αποδέκτης πλήθος παραπόνων επιβατών του Προαστιακού Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Στην επιστολή καταγράφεται ότι τα αιτήματα/παράπονα επιβατών επικεντρώνονται στις επανειλημμένες και συστηματικές ακυρώσεις αλλά και καθυστερήσεις δρομολογίων, ιδιαίτερα μάλιστα κατά τις ώρες αιχμής, όταν δηλαδή πρέπει να εξυπηρετηθεί η ανάγκη μετακίνησης των πολιτών από και προς τον τόπο εργασίας τους.
Επιφορτισμένη με την αρμοδιότητα προστασίας των δικαιωμάτων των επιβατών, (υπεύθυνος Φορέας Επιβολής του ΕΚ 1371/2007), η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, καλεί την εταιρεία άμεσα να αναφέρει:
♦Τους λόγους για τους οποίους ακυρώνονται καθημερινά δρομολόγια στον Προαστιακό Αθηνών και Θεσσαλονίκης,
♦Το χρονικό διάστημα κατά το οποίο εκτιμάται ότι οι ακυρώσεις/καθυστερήσεις αυτές θα συνεχιστούν και
♦Να κοινοποιήσει άμεσα προς την Αρχή το σχέδιο δράσης της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των Προαστιακών δρομολογίων Αθήνας και Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, υπενθυμίζει προς την εταιρεία, ότι υπάρχουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις έναντι των επιβατών όταν παρουσιάζονται δυσλειτουργίες στο επιβατικό έργο με υπαιτιότητα της εταιρείας.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κανονισμό ΕΚ 1371/2007 και ειδικότερα από τα άρθρα 8 «ταξιδιωτικές πληροφορίες», 16 «επιστροφή χρημάτων και επαναδρομολόγηση», 17 «αποζημίωση κομίστρου», 18 «συνδρομή» και 28 «πρότυπα ποιότητας των υπηρεσιών».
Για το ζήτημα, η κυρία Τσιαπαρίκου αναφέρει τα εξής: «Ο συνεχώς διογκούμενος όγκος παραπόνων από τους επιβάτες των συγκεκριμένων δρομολογίων, έχει κινητοποιήσει την Αρχή εδώ και αρκετούς μήνες. Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ως Υπεύθυνος Φορέας Επιβολής του ΕΚ 1371/2007, θεωρεί, απαράβατο το δικαίωμα των επιβατών να μπορούν να προγραμματίζουν την καθημερινή τους μετακίνηση, η οποία αποτελεί κοινωνικό αγαθό, χωρίς εμπόδια και καθυστερήσεις. Ο σεβασμός των δικαιωμάτων των επιβατών , είναι κέρδος για τον Σιδηρόδρομο, τις Μεταφορές και τη Χώρα. Αντίθετα η συσσωρευμένη δυσαρέσκεια ενδέχεται να αποθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν το τρένο ως μέσο μετακίνησης τους, σε μία κρίσιμη μάλιστα χρονική συγκυρία, όπου οι στόχοι της Πράσινης Συμφωνίας και η Κλιματική Κρίση, θέτουν την αύξηση του επιβατικού σιδηροδρομικού έργου στην κορυφή των προτεραιοτήτων για τη σχεδιαζόμενη απανθρακοποίηση των Μεταφορών».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News