Εγκατέλειψε τα εγκόσμια σιωπηλά, τη Δευτέρα 27 Ιουνίου, ο Λεονάρντο Ντελ Βέκιο, αλλά η είδηση του θανάτου έκανε αμέσως τον γύρο του κόσμου. Γιατί μαζί με τον «Italian eyewear billionaire», τον «ιταλό δισεκατομμυριούχο των γυαλιών», όπως τον αποκαλούν τα διεθνή πρακτορεία, που πέθανε σε ηλικία των 87 ετών από πνευμονία στο νοσοκομείο Σαν Ραφαέλε του Μιλάνου, χάθηκε και ο τελευταίος μεγάλος εκπρόσωπος μιας γενιάς επιχειρηματιών οι οποίοι από τα συντρίμμια του B΄ Παγκόσμιου Πολέμου ίδρυσαν επιχειρηματικούς ομίλους παγκόσμιου βεληνεκούς.
Πίσω του αφήνει μια οικονομική αυτοκρατορία και μια περιουσία ύψους τριάντα δισεκατομμυρίων ευρώ, μια διευρυμένη οικογένεια «αλλά κυρίως ένα όραμα όσον αφορά τον ρόλο της Ιταλίας και των επιχειρήσεών της που τον ωθούσε πάντα να αναζητά την τελειότητα και να θεωρεί την ανάπτυξη θεμελιώδη αποστολή», γράφει στη νεκρολογία του επιχειρηματία στην La Repubblica ο Φραντσέσκο Μανακόρντα.
Ορφανός από πατέρα, εισήχθη στα επτά του σε ορφανοτροφείο του Μιλάνου, έπειτα από απόφαση της μητέρας του η οποία ήθελε να τον γλιτώσει από τους δρόμους και τη μιζέρια. Υπήρξε παιδί για θελήματα, μαθητευόμενος, εργάτης, χειροτέχνης και τελικά κορυφαίος επιχειρηματίας που κατάφερε να εισέλθει στη λίστα του Forbes με τους εκατό πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.
Αυτή είναι η ιστορία της ζωής του Λεονάρντο ντελ Βέκιο με λίγα λόγια, όπως την παρουσιάζει ο ιταλός δημοσιογράφος. Εξηγεί, όμως, στο κείμενό του πως «πίσω από την ανεπανάληπτη περιπέτεια του Ντελ Βέκιο, που τον οδηγεί από το Μιλάνο στο Αγκόρντο (κωμόπολη στην περιφέρεια του Βένετο) για να κατασκευάζει γυαλιά με τη Luxottica του, και από εκεί στον κόσμο, υπάρχει μια μοναδική σύνθεση ατομικών φιλοδοξιών και ικανοτήτων, του χαρίσματος να προβλέπει αγορές που άλλοι δεν έχουν φανταστεί ακόμα και της ανεξάντλητης επιθυμίας για ανάπτυξη».
Ο Λεονάρντο ντελ Βέκιο ίδρυσε την Luxottica το 1961 και, χάρη στο ιδιότυπο σύστημα παραγωγής (αποκεντρωμένο και ημιχειρωνακτικό), η εταιρεία κατάφερε μέσα σε μία τριακονταετία να ξεπεράσει την πρόκληση της παγκοσμιοποίησης και να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στη βιομηχανία οπτικών με 180.000 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών άνω των 21 δισεκατομμυρίων.
«Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί, να μην σκεφτόμαστε ποτέ ότι έχουμε ολοκληρώσει την πορεία, να βλέπουμε τον κόσμο ως το μοναδικό σημείο αναφοράς. Πρέπει να μπεις στην αγορά και να ξέρεις πώς να μείνεις εκεί. Αλλάζοντας, καινοτομώντας και βελτιώνοντας διαρκώς, διατηρώντας παράλληλα το DNA μας», είναι η συμβουλή του Ντελ Βέκιο που δεσπόζει στην αρχική σελίδα του ιστοτόπου της εταιρείας του.
Αλλά η ιστορία του Ντελ Βέκιο και της εταιρείας του είναι επίσης η ιστορία της μόδας και των κορυφαίων brands γυαλιών στον κόσμο που απέκτησε η Luxottica ανά τα χρόνια, από τα Ray-Ban των Αμερικανών πιλότων μέχρι τα Persol που φορούσε ο Μαρτσέλο Μαστρογιάνι.
Τη δεκαετία του 1980 ο Ντελ Βέκιο αποφάσισε να ενώσει τις δυνάμεις του με έναν άλλον επιφανή και λαμπρό Ιταλό, τον κορυφαίο μόδιστρο Τζόρτζο Αρμάνι, με τους δύο οραματιστές επιχειρηματίες να καταφέρνουν να μετατρέψουν τα γυαλιά σε βασικό αξεσουάρ μόδας ενώ, σαράντα χρόνια μετά, στον γηραιό Ντελ Βέκιο απευθύνθηκε ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ για τα γυαλιά μέσω των οποίων θα εισερχόμαστε στο Metaverse του.
Ονειρο του ιταλού επιχειρηματία, ενός εκ των κορυφαίων εκπροσώπων του Made in Italy ανά την υφήλιο, ήταν να δημιουργήσει τον μεγαλύτερο όμιλο οπτικών στον κόσμο, «ενώνοντας τους σκελετούς της Luxottica με τους φακούς της γαλλικής Essilor». Μετά τη συγχώνευση των δύο εταιρειών πριν από μία τετραετία και τη δημιουργία της Essilux οι Γάλλοι απαιτούσαν να έχουν εκείνοι τον πρώτο λόγο στη διοίκηση. Ωστόσο ο Ντελ Βέκιο, ο οποίος ήταν ήδη άνω των ογδόντα ετών, δεν πτοήθηκε και άφησε τον παράγοντα χρόνο να τον αναδείξει τελικά νικητή στην εν λόγω εσωτερική διαμάχη όσον αφορά το ποιος θα κρατάει τα ηνία του μεγαλύτερου ομίλου οπτικών στον κόσμο.
Ο αποχαιρετισμός του Αρμάνι
«Πληροφορήθηκα τον θάνατο του Λεονάρντο Ντελ Βέκιο με εξαιρετικό πόνο. Χάνω έναν φίλο, καταρχάς, με τον οποίο έχω μοιραστεί μια μακρά και πρωτοποριακή επαγγελματική περιπέτεια. Μαζί εφεύραμε ένα φαινόμενο που δεν υπήρχε: όταν γνωριστήκαμε, καταλάβαμε αμέσως ότι τα γυαλιά, από απλά λειτουργικά αντικείμενα, θα γίνονταν απαραίτητα αξεσουάρ μόδας. Οπως και συνέβη».
Αυτά δήλωσε ο 87χρονος Τζόρτζο Αρμάνι την ημέρα του θανάτου του μεγάλου αφεντικού της Essilux. Ο μιλανέζος μετρ της υψηλής ραπτικής είχε πολυετή και στενή συνεργασία με τον Ντελ Βέκιο. «Ταιριάξαμε με την πρώτη ματιά, οι χαρακτήρες μας ήταν παρόμοιοι και είχαμε και παρόμοιες εμπειρίες», πρόσθεσε ο Αρμάνι, ένας από τους πρώτους που απευθύνθηκαν στην Luxottica για τη δημιουργία νέων σειρών γυαλιών για τα brands του Maison Armani.
«Η γενιά μας βίωσε δύσκολες περιόδους που την καθόρισαν: τα χρόνια του πολέμου και της ανοικοδόμησης. Κάποια στιγμή δεν υπήρχε τίποτα και έπρεπε να ξεκινήσουμε εκ νέου από το μηδέν και αυτό το σενάριο προσέφερε πολλές δυνατότητες, τις οποίες, αμφότεροι, ο καθένας με τον τρόπο του, τις εκμεταλλευτήκαμε. Είχαμε μεγάλα όνειρα και τα πραγματοποιήσαμε. Από τον Λεονάρντο θα θυμάμαι πάντα τον άμεσο τρόπο επικοινωνίας του, την πρακτικότητα, την πίστη. Θα μου λείψει πολύ», κατέληξε ο Αρμάνι, μιλώντας για τον φίλο του, με τον οποίο ανέλαβαν από κοινού και πολλές φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες.
Ο κορυφαίος ιταλός μόδιστρος υπήρξε επίσης μέτοχος της Luxottica με ποσοστό (4,64%), πριν ο Ντελ Βέκιο αποφασίσει να συγχωνεύσει την εταιρεία του με τη γαλλική Essilux.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News