Εάν η προμήθεια φυσικού αερίου από τη Ρωσία παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, η Γερμανία οδεύει προς έλλειψη, η οποία συνεπάγεται ότι κάποιες βιομηχανίες θα έπρεπε να σταματήσουν την παραγωγή και να απολύσουν εργαζόμενους, κάποιες περιοχές θα έχαναν ολόκληρα βιομηχανικά συγκροτήματα, οι αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσαν να καταρρεύσουν, οι άνθρωποι θα χρεώνονταν για να πληρώσουν τους λογαριασμούς θέρμανσης, θα γίνονταν φτωχότεροι. Αυτή την εφιαλτική προειδοποίηση έκανε την Παρασκευή ο υπουργός Οικονομίας και Προστασίας του Κλίματος Ρόμπερτ Χάμπεκ, κάνοντας λόγο για «σχέδιο του Πούτιν, με στόχο να διαλύσει τη χώρα μας».
«Αυτό που βιώνουμε αυτή τη στιγμή είναι πιο σημαντικό από την κρίση του 1973 και πηγαίνει πιο βαθιά. Η διακοπή φυσικού αερίου σήμερα θα έπληττε την οικονομία μας σφοδρότερα και εκτενέστερα (…) Και δεν μιλάμε μόνο για μέρες ή εβδομάδες, αλλά για πολύ καιρό», τόνισε ο Ρόμπερτ Χάμπεκ, αντικαγκελάριος της Γερμανίας, σε συνέντευξή του στο περιοδικό Der Spiegel, μία μέρα μετά την ενεργοποίηση της φάσης «συναγερμού» του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για το φυσικό αέριο και εξέφρασε παράλληλα τον θαυμασμό του για την ομοψυχία με την οποία αντιμετωπίζει το πρόβλημα η γερμανική κοινωνία.
«Ξέρω πολλούς πολίτες που τα χρήματά τους δεν φθάνουν έως το τέλος του μήνα ή δεν ζέσταναν όλα τα δωμάτια του σπιτιού τους τον περασμένο χειμώνα. Για να είμαι ειλικρινής, δεν τελειώνει ακόμη αυτό. Θα πληγούν ακόμη περισσότεροι. Και γι’ αυτό είναι αξιοθαύμαστο το γεγονός ότι η κοινωνία παραμένει τόσο ενωμένη. Ο κόσμος έχει συναίσθηση του τι διακυβεύεται. Το να ζεις με ασφάλεια και ελευθερία δεν είναι πλέον αυτονόητο και βλέπω μεγάλη αποφασιστικότητα να μην αφήσουμε τον Πούτιν να ξεφύγει από αυτόν τον πόλεμο, ακόμη και αν μας κοστίσει», δήλωσε ο υπουργός των Πρασίνων και προσέθεσε ότι πρόκειται για «μια ισχυρή απάντηση στα σχέδια» του Βλαντίμιρ Πούτιν να μας διχάσει με τις υψηλές τιμές.
«Ο Πούτιν θέλει τη διάλυση της χώρας μας, αλλά δεν θα διαλυθούμε», σημείωσε.
Ερωτώμενος σχετικά με το τι μπορεί να κάνει ο καταναλωτής προκειμένου να εξοικονομήσει ενέργεια, ο Ρόμπερτ Χάμπεκ ανέφερε ότι π.χ. ο ίδιος έχει μειώσει τη διάρκεια του ντους του. «Είμαι όμως κακό παράδειγμα. Ως υπουργός έχω έναν μισθό που άλλοι μόνο ονειρεύονται. Επίσης λείπω πολλές ώρες από το σπίτι», παραδέχτηκε και σημείωσε ότι η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική για όσους εργάζονται από το σπίτι ή είναι συνταξιούχοι.
Παραδέχτηκε επίσης ότι ως υπουργός Οικονομίας αναγκάζεται να λάβει «πολύ πικρές» αποφάσεις σε ό,τι αφορά την κλιματική πολιτική και προτείνει σε όποιον μπορεί να αποφεύγει τα αεροπορικά ταξίδια και τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, προκειμένου να μην επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο το περιβάλλον, «τώρα που αυξάνουμε και πάλι θλιβερά τη χρήση άνθρακα», ενώ ζήτησε από τους καταναλωτές να μειώσουν τον χειμώνα τη θερμοκρασία της θέρμανσης κατά έναν βαθμό, κάτι που οδηγεί σε συνολική εξοικονόμηση της τάξης του 6%. Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο εισαγωγής ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητοδρόμους, ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι αυτό θα οδηγούσε σε οικονομία καυσίμων και μείωση των ρύπων, ενώ θα μειώνονταν και τα σοβαρά ατυχήματα, αλλά επεσήμανε ότι για το συγκεκριμένο θέμα δεν υπάρχει συμφωνία μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων.
«Δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα τέλεια»
«Δεν μπορούμε να τα κάνουμε όλα τέλεια. Κάποιες φορές τα παιδιά χρειάζονται απλώς να παίξουν με το νερό. Ας τα αφήσουμε να διασκεδάσουν. Ας μην τιμωρούμε τόσο τον εαυτό μας (…) Και ας μην αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους με (…) ηθική αυθάδεια. Αλλά ας μην πιστεύουμε και ότι όλα είναι εύκολα (…) Υπάρχει πάντα η δυνατότητα να εξοικονομήσουμε ένα 10% της ενέργειας. Και πάλι όμως, κάποιοι έχουν προ πολλού περικόψει ό,τι μπορούσαν. Το να τους το λέμε λοιπόν συνεχώς μπορεί να ακούγεται κυνικό», επισημαίνει.
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πώς θα πειστούν οι πολίτες να συνεισφέρουν στην προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας, ο Ρόμπερτ Χάμπεκ δήλωσε: «Ποντάρω σε κάτι τόσο παλιομοδίτικο, όπως το αίσθημα ευθύνης. Μπορεί να το βρίσκετε ανόητο, αλλά έχω πίστη στους ανθρώπους».
Αναφερόμενος σε ενδεχόμενες οικονομικές ελαφρύνσεις ενόψει του χειμώνα, ο υπουργός Οικονομίας και αντικαγκελάριος διευκρινίζει ότι «δεν θα μπορέσουμε να απορροφήσουμε τα πάντα, αλλά θα παρέχουμε στήριξη εκεί όπου τα χρήματα είναι πραγματικά λίγα».
«Αυξάνουμε τη χρήση άνθρακα, κάτι το οποίο πραγματικά με θλίβει»
Ο Ρόμπερτ Χάμπεκ εξήγησε ακόμη την προσπάθεια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης να εξασφαλίσει εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου, π.χ. από το Κατάρ. Στην κριτική που ασκείται σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές της Γερμανίας «με μια δικτατορία», απάντησε ευθέως:
«Δεδομένης της εξάρτησης που έχουμε από τη Ρωσία, δεν βρήκα το ταξίδι στο Κατάρ πολύ δύσκολο. Πάντα αγοράζαμε πετρέλαιο και αέριο από χώρες με διαφορετικές αξίες. Και τώρα υπάρχει μια τόσο επιλεκτική ηθική που μου φαίνεται περίεργη. Να μην κάνουμε δουλειές με το Κατάρ, αλλά δεν έχουμε πρόβλημα με τη Σαουδική Αραβία;», δηλώνει και προσθέτει ότι το Κατάρ βοήθησε ιδιαίτερα στην απομάκρυνση ανθρώπων από το Αφγανιστάν. Ερωτώμενος ακόμη αν θα πρέπει υπό το βάρος της ανάγκης να αγνοηθούν τα ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, επεσήμανε π.χ. το γεγονός ότι το Κατάρ είναι η μοναδική αραβική χώρα που έχει θεσπίσει κατώτατο μισθό. «Δεν υπάρχει άσπρο ή μαύρο, μόνο γκρι. Και πάντα πιστεύω ότι αυτό που κάνουμε είναι καλύτερο από το να παραμένουμε στα νύχια του Πούτιν», τόνισε.
Σχετικά με τη συζήτηση για το ενδεχόμενο παράτασης της λειτουργίας των εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με πυρηνική ενέργεια, ο Ρόμπερτ Χάμπεκ επίπε ότι υπάρχουν πολλά μειονεκτήματα, κυρίως στα θέματα ασφάλειας, ενώ οι πυρηνικοί σταθμοί δεν χρησιμεύουν στη θέρμανση. «Αυξάνουμε τη χρήση άνθρακα, κάτι το οποίο πραγματικά με θλίβει. Κάνουμε μισό βήμα πίσω και αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον πρέπει να κάνουμε μεγαλύτερα βήματα μπροστά», καταλήγει ο υπουργός Οικονομίας.
Στο μεταξύ, όπως αποκάλυψε το Der Spiegel, το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας εξετάζει το ενδεχόμενο να μετατρέψει τμήματα του αγωγού αερίου Nord Stream 2 σε σύνδεση για έναν τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ακτή της Βαλτικής. Συγκεκριμένα το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να απαλλοτριώσει το τμήμα του συστήματος του αγωγού που βρίσκεται σε γερμανικό έδαφος και να το αποκόψει από τον υπόλοιπο αγωγό, όπως ανέφερε το Spiegel.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News