Τον αποκαλούν «enfant terrible» της μόδας («τρομερό παιδί»), όχι άδικα. Σπάζοντας τα ταμπού, ο αντισυμβατικός Ζαν Πολ Γκοτιέ έσβησε τα όρια ανάμεσα στη μόδα και το θέαμα στα ντεφιλέ του, έντυσε τις γυναίκες με κορσέδες-κλουβιά και τους άνδρες με φούστες, ανέβασε στην πασαρέλα κανονικούς ανθρώπους, όπως αυτούς που βλέπουμε να περπατούν στους δρόμους, νέους και ηλικιωμένους, λευκούς και έγχρωμους, χοντρούς και αδύνατους.
Και μετά από 50 χρόνια στη μόδα, εντελώς αιφνιδιαστικά τον Ιανουάριο του 2020, αποχαιρέτησε τα ντεφιλέ και την haute couture με μια επίδειξη, που έμοιαζε περισσότερο με μεγάλο πάρτι με φίλους. Δεν αποχώρησε εντελώς βέβαια. Λίγες εβδομάδες αργότερα ο γάλλος μόδιστρος ανακοίνωσε ένα νέο project: αποφάσισε να κληροδοτήσει το έργο και την τεχνογνωσία του σε νεότερους συναδέλφους του. Πρόσφατα, λοιπόν, συνεργάστηκε με την ρωσίδα Λότα Βόλκοβα η οποία στα 17 της άφησε το Νοβοσιμπίρσκ όπου γεννήθηκε, για να σπουδάσει στο κολέγιο μόδας Central Saint Martins του Λονδίνου. Και πολύ γρήγορα εξελίχθηκε σε free lance designer, στιλίστρια μόδας και μοντέλο-μούσα του καλλιτεχνικού διευθυντή του οίκου Balenciaga Ντέμνα Γκβασάλια.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Το ελαστικό φόρεμα που έφτιαξε η Βόλκοβα σε συνεργασία με τον Γκοτιέ
Ο Γκοτιέ έδωσε στην Βόλκοβα πρόσβαση στο αρχείο του και εκείνη δημιούργησε μια ready-to-wear «συλλογή κάψουλα» με ιστορικά μοντέλα του οραματιστή μόδιστρου. Ανάμεσά τους φιγουράρει και το πολύ εκκεντρικό «naked dress» («γυμνό φόρεμα»), που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά περίπου το 1984.
Εν τω μεταξύ το «γυμνό ντύσιμο» έχει γίνει τάση τα τελευταία χρόνια, με την Κιμ Καρντάσιαν –φανατική οπαδό- να το τερματίζει στο φετινό MET gala, όπου εμφανίστηκε με το θρυλικό φόρεμα της Μέριλιν Μονρόε από τα γενέθλια του JFK. Στην ίδια εκδήλωση, η Κάρα Ντελεβίν, το σούπερ μόντελ από τη Βρετανία, προτίμησε μια ακόμα πιο ακραία γυμνή εμφάνιση, βάφοντας όλο της το σώμα από το λαιμό μέχρι τα πέλματα με χρυσή μπογιά με έμφαση στις ρώγες του στήθους.
Αλλο το κόκκινο χαλί βέβαια και άλλο το σούπερ μάρκετ… Και όμως! Eνα άλλο «enfant terrible», η Λόρα Πούλμαν, ανταποκρίτρια των Sunday Times στη Νέα Υόρκη, τόλμησε να βγει στους δρόμους του Λονδίνου με το εφαρμοστό φόρεμα της συλλογής «JPG x Lotta Vokova» αξίας 590 ευρώ (το οποίο, σημειωτέον εξαντλήθηκε αμέσως στο e-shop του οίκου), τα άσπρα All Star της και μια τσάντα για ψώνια στον ώμο.
Ντυμένη με το φόρεμα από ελαστικό ζέρσεϊ στο χρώμα του δέρματος και τρισδιάστατες εκτυπώσεις trompe l’ oeil μπρος πίσω, που είναι τόσο λεπτομερείς ώστε την έκαναν να μοιάζει ολόγυμνη -παρά το γεγονός ότι είναι μακρυμάνικο και μάξι- η Πούλμαν πήγε για ψώνια στο «John Lewis», ένα κατάστημα για αγοραστές της μεσαίας τάξης στην Οξφορντ Στριτ, περπάτησε στους δρόμους, μπήκε ακόμη και στο μετρό, και περιγράφει την εμπειρία της στους Times.
«Με τρόμαξες», της είπε μια γυναίκα γύρω στα 50, με την οποία διασταυρώθηκαν στο τμήμα με τα αρώματα, κοιτάζοντάς τη από πάνω μέχρι κάτω, φανερά ταραγμένη, «Είναι πολύ τρομακτικό», πρόσθεσε λέγοντας ακόμη ότι το έβρισκε «υπερβολικό». Και ένας ηλικιωμένος εξαφανίστηκε στο υπόγειο του μαγαζιού με τα μαγειρικά σκεύη, μουρμουρίζοντας «αηδιαστικό».
Ωστόσο, δεν αντιδρούν όλοι το ίδιο. Στο τμήμα με τα ανδρικά είδη η Πούλμαν εντοπίζει τον ηθοποιό Τομ Χίντλστον (αρραβωνιαστικό της επίσης ηθοποιού Ζάουι Αστον, η οποία μοιάζει με την δημοσιογράφο των Times), που εκδηλώνει αμέσως τον θαυμασμό του: «Δεν θα μπορούσα να εγκρίνω κάτι περισσότερο από αυτό. Είσαι υπέροχη», της λέει. «Λατρεύω την προσωπική έκφραση και το ό,τι το συνδύασες απλά με casual [αξεσουάρ]. Σε είδα και σκέφτηκα: “Ναι, αυτή είναι μια πρόκληση για να είμαι κι εγώ περισσότερο o εαυτός μου την επόμενη φορά που θα πάω για ψώνια στο John Lewis”».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Εφαρμοστό «γυμνό» μπλουζάκι από τη συλλογή της Βόλκοβα
Η Πούλμαν πρόλαβε να αγοράσει πρωί-πρωί στο Selfridges ένα από τα τελευταία κομμάτια του φορέματος από 80% polyamide και 20% elastane της συλλογής του 70χρονου γάλλου μόδιστρου και της εξίσου εκκεντρικής 38χρονης ρωσίδας στιλίστριας, που ξεπούλησε αμέσως μόλις εμφανίστηκε στο e-shop του οίκου τη δεύτερη ημέρα.
Στο ίδιο στιλ, που κάνει τα κεφάλια να γυρίζουν, πωλούνται επίσης «γυμνά» μπλουζάκια και μπικίνι (αυτά, μην ανησυχείτε, υπάρχουν ακόμα). Βασίζονται στο trompe l’oeil, μια τεχνική που αγαπούσε πολύ ο Γκοτιέ τη δεκαετία του 1990, και η οποία χρησιμοποιεί ρεαλιστικές εικόνες για να δημιουργήσει οπτικές ψευδαισθήσεις.
«Σου πετάγονται τα μάτια έξω με αυτό το φόρεμα», λέει στην Πούλμαν ένας άνδρας με χαμόγελο λύκου. Ωστόσο στην Οξφορντ Στριτ καθώς η δημοσιογράφος κατευθύνεται αγέρωχη σε μια έκθεση φωτογραφίας, οι αντιδράσεις είναι πιο θετικές. Γυναίκες όλων των ηλικιών της χαμογελούν, της φωνάζουν «μπράβο» και της λένε ότι είναι «γενναία», ενώ κάποιοι άγνωστοι προσπαθούν να τη φωτογραφίσουν με τα smartphone τους: «Με έκαναν να νιώθω σαν διασημότητα δεύτερης διαλογής», γράφει.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Φωτογραφία από την καμπάνια για τη συλλογή της Λότα Βόλκοβα
Στον δρόμο τη σταματάει μια 73χρονη για να της ρίξει μια καλύτερη ματιά: «Στην εποχή μου, θα σε έσφαζαν αν το φορούσες», της λέει, «Αλλά καταλαβαίνω ότι οι καιροί αλλάζουν» προσθέτει.
Οταν τα σώματα των γυναικών αποτελούν, για άλλη μια φορά, πεδίο λυσσαλέας πολιτικής διαμάχης, και η συντηρητική πλειοψηφία του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ είναι έτοιμη να ανατρέψει την απόφαση ορόσημο του 1973, της υπόθεσης «Roe v Wade», που καθιέρωσε το ομοσπονδιακό συνταγματικό δικαίωμα στον τερματισμό της κύησης, «νιώθω παράξενα δυνατή περπατώντας με σιγουριά στην [βρετανική] πρωτεύουσα με τις “θηλές” έξω και το κεφάλι ψηλά», γράφει η Πούλμαν.
Μια φιλική –και αστεία- παρατήρηση γειώνει την Πούλμαν: «Οι θηλές σου δεν ευθυγραμμίζονται», της φωνάζει η Τζούλι Γουόλτον, από το Ντόνκαστερ, η οποία πήγε στο Λονδίνο με τις φίλες της για να δουν το «Tina: The Tina Turner Musical». Εχει δίκιο, γράφει η θαρραλέα δημοσιογράφος: «Οι θηλές του φορέματος είναι μερικά εκατοστά πιο ψηλά από τις δικές μου».
Από την άλλη πλευρά, μια φεμινίστρια αντιμετωπίζει το θέμα πιο σοβαρά: «Σίγουρα δεν συμβαδίζει με αυτό που ήλπιζα ότι θα βλέπαμε στον σύγχρονο αιώνα που υποτίθεται ότι βρισκόμαστε», δήλωσε σχετικά στη Sun, η δικηγόρος και ακτιβίστρια Σάρλοτ Πράουντμαν, η οποία ειδικεύεται στην έμφυλη βία και πρόσθεσε: «Γιατί χρειάζεται να αντικειμενοποιούμε τις γυναίκες με αυτόν τον τρόπο; Οι γυναίκες αντικειμενοποιούνται αρκετά όπως είναι. Οπως και να επιλέξει κάποια να ντυθεί, μας κοιτάζουν με βάση το σώμα μας και όχι με βάση τις ιδέες μας και εδώ πρόκειται για έναν εξαιρετικά ακριβό, περιζήτητο σχεδιαστή, που ενθαρρύνει τις γυναίκες να αντικειμενοποιούνται οι ίδιες με αυτόν τον τρόπο».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News