Ενας πίνακας που ανήκει σε ρώσο ολιγάρχη και τον οποίο είδαν πάνω από 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι που επισκέφτηκαν μια έκθεση τέχνης-υπεραπαραγωγή στο Παρίσι, δεν θα επιστρέψει στη Ρωσία στο άμεσο μέλλον, όπως δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας.
Σύμφωνα με τους New York Times το έργο τέχνης του 1912 «Self-Portrait», του ρώσου ζωγράφου της αβάν γκαρντ, Πιοτρ Κοντσαλόφσκι, ανήκει στον Πιοτρ Αβεν, διευθυντή μιας από τις μεγαλύτερες τράπεζες της Ρωσίας. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο, ο Αβεν έγινε ένας από τους πρώτους ρώσους επιχειρηματίες που επλήγησαν από τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Εκπρόσωπος του υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας ανέφερε ότι ο πίνακας, του οποίου η κατάσχεση αναφέρθηκε για πρώτη φορά στις γαλλικές εφημερίδες το Σάββατο, «θα παραμείνει στη Γαλλία όσο ο ιδιοκτήτης του, ένας ρώσος ολιγάρχης, υπόκειται σε δέσμευση περιουσιακών στοιχείων».
Ενας άλλος πίνακας, το «Πορτρέτο του Τιμοφέι Σάβιτς Μοροζόφ» (1891), του Βαλεντίν Σερόφ, μπορεί επίσης να φυλάσσεται στη Γαλλία επειδή συνδέεται, επίσης, με κάποιον ολιγάρχη, ανέφερε το υπουργείο. Ο πίνακας του Σερόφ ανήκει στο Museum of Avant‑Garde Mastery.
Ο εκπρόσωπος αρνήθηκε, βέβαια, να πει πού κρατούνται οι πίνακες, «για προφανείς λόγους ασφαλείας».
Μέχρι τις 3 Απριλίου, οι δύο πίνακες εκτέθηκαν στο Ιδρυμα Louis Vuitton στο Παρίσι, ως μέρος της «Συλλογής Μοροζόφ: Icons of Modern Art», μιας τεράστιας έκθεσης έργων που κάποτε ανήκαν στους ρώσους μεγιστάνες της κλωστοϋφαντουργίας Ιβάν και Μιχαήλ Μοροζόφ. Η συλλογή τους, που περιλαμβάνει έργα των Γκογκέν, Βαν Γκογκ και Πικάσο, απαλλοτριώθηκε πριν από περίπου έναν αιώνα, μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και περιήλθε στην κρατική ιδιοκτησία.
Οι περισσότεροι πίνακες στην έκθεση προέρχονταν από ρωσικά κρατικά μουσεία, συμπεριλαμβανομένου του Κρατικού Μουσείου Ερμιτάζ, στην Αγία Πετρούπολη, και του Κρατικού Μουσείου Καλών Τεχνών Πούσκιν, στη Μόσχα. Σύμφωνα με έναν γαλλικό νόμο του 1994 που εφαρμόστηκε για να ενθαρρύνει τα διεθνή δάνεια τέχνης, αυτά τα έργα δεν μπορούν να κατασχεθούν από τις γαλλικές αρχές, επειδή δανείστηκαν από ξένη κυβέρνηση, όπως λέει η Φρέντα Ματάσα, σύμβουλος τέχνης που βοήθησε στην εφαρμογή παρόμοιου νόμου που αφορά τις κατασχέσεις στη Βρετανία. Ομως, διευκρίνισε η κυρία Ματάσα, ο γαλλικός νόμος δεν ισχύει για έργα που ανήκουν σε ιδιώτες.
Οι εκπρόσωποι του Αβεν, του Museum of Avant‑Garde Mastery, και του Ιδρύματος Louis Vuitton δεν θέλησαν να σχολιάσουν το ζήτημα, παρά τα σχετικά αιτήματα των ΝΥΤ.
Ακόμη και πριν από τις κατασχέσεις, ορισμένες εταιρείες αποστολής έργων τέχνης περίμεναν ότι τα έργα της συλλογής Μοροζόφ θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην επιστροφή στη Ρωσία, επειδή ο πόλεμος στην Ουκρανία διέκοψε τα κανονικά δρομολόγια για αεροπορικές και οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Η πιο άμεση διαδρομή προς τη Ρωσία από τη Δυτική Ευρώπη είναι τώρα μέσω της Φινλανδίας, ωστόσο την περασμένη εβδομάδα, οι φινλανδοί τελωνειακοί υπάλληλοι κατέσχεσαν τρεις αποστολές με έργα τέχνης, στα σύνορα μεταξύ των δύο χωρών, με την υποψία ότι παραβίαζαν τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Τα έργα αποδεσμεύτηκαν γρήγορα όταν έγινε φανερό ότι δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των κυρώσεων.
Το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού δήλωσε ότι διατηρεί, επίσης, έναν τρίτο πίνακα από τη συλλογή Μοροζόφ στο Παρίσι για λόγους ασφαλείας. Το «Πορτρέτο της Μαργαρίτα Κιρίλοβνα Μοροζόβα» (1910), του Σερόφ, ανήκει στο Μουσείο Τέχνης Ντνεπροπετρόβσκ, στην πόλη Ντνίπρο της ανατολικής Ουκρανίας, το οποίο αναμένεται σύντομα να αποτελέσει στόχο ρωσικής επίθεσης. Οι ουκρανικές αρχές ζήτησαν να παραμείνει ο πίνακας στο Παρίσι, έως ότου είναι ασφαλές να επιστραφεί, αναφέρει η αμερικανική εφημερίδα.
Πάντως, δεν είναι η πρώτη φορά που οι διασυνδέσεις του Πιοτρ Αβεν με τον κόσμο της τέχνης γίνονται είδηση από την έναρξη της εισβολής της Ρωσίας. Λίγες μέρες μετά την έναρξη του πολέμου, ο Αβεν παραιτήθηκε από διαχειριστής στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου, ένα από τα παλαιότερα μουσεία τέχνης της πόλης. Η Ακαδημία ανακοίνωσε επίσης ότι θα επιστρέψει τα χρήματα που πλήρωσε ο Αβεν για να χορηγήσει μια μεγάλη έκθεση ζωγραφικής του Φράνσις Μπέικον.
Ο Αβεν είπε στους Financial Times τον περασμένο μήνα ότι οι κυρώσεις εναντίον του ήταν αβάσιμες. «Αν το δικαστήριο αποφασίσει ότι είμαι διεφθαρμένος και υπάρχουν βρώμικα χρήματα, απολύτως κατανοητό», είπε. «Αλλά αυτό, απλώς, δεν το καταλαβαίνω».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News