728
Ο Δημήτρης Μητροπάνος χορεύει ζεϊμπέκικο. Τα χέρια ανοίγουν, η ψυχή πετά... |

Ζεϊμπέκικο και μπουζούκι στο Εθνικό Ευρετήριο Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2022, 17:38
Ο Δημήτρης Μητροπάνος χορεύει ζεϊμπέκικο. Τα χέρια ανοίγουν, η ψυχή πετά...
|

Ζεϊμπέκικο και μπουζούκι στο Εθνικό Ευρετήριο Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Protagon Team Protagon Team 20 Μαρτίου 2022, 17:38

«Το ζεϊμπέκικο δύσκολα χορεύεται. Δεν έχει βήματα· είναι ιερατικός χορός με εσωτερική ένταση και νόημα που ο χορευτής οφείλει να το γνωρίζει και να το σέβεται. Είναι η σωματική έκφραση της ήττας. Η απελπισία της ζωής. Το ανεκπλήρωτο όνειρο. Είναι το “δεν τα βγάζω πέρα”. Το κακό που βλέπεις να έρχεται. Το παράπονο των ψυχών που δεν προσαρμόστηκαν στην τάξη των άλλων.Το ζεϊμπέκικο δεν χορεύεται ποτέ στην ψύχρα ει μη μόνον ως κούφια επίδειξη. Ο χορευτής πρέπει πρώτα “να γίνει”, να φτιάξει κεφάλι με ποτά και όργανα, για να ανέβουν στην επιφάνεια αυτά που τον τρώνε»…

Τα λόγια του Διονύση Χαριτόπουλου στον «Μοναχικό Θρήνο» (εκδόσεις Αιγαίο) περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο το ζεϊμπέκικο. Τα 9/8, σαν τον χτύπο της καρδιάς, που συνοδεύουν το μοναχικό ταξίδι του καθενός, εντάσσονται στο Εθνικό Ευρετήριο Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς μαζί με την οικογένεια του μπουζουκιού, τρίχορδου (μαζί και τα μικρότερα “αδέλφια” του, τζουρά και μπαγλαμά) και τετράχορδου, του αυθεντικού εκφραστή της λαϊκής μας μουσικής.

«Ο ζεϊμπέκικος χορός, αλλά και το μπουζούκι με τα όργανα της οικογένειάς του, έχουν ταυτιστεί με την λαϊκή παράδοση και με την Ελλάδα. Εχουν πρωταγωνιστήσει στη διαμόρφωση της ελληνικής λαϊκής μουσικής στον 20ο αιώνα και στην αντίληψη που επικρατεί ευρύτερα για την ελληνική μουσική. Είναι αναμφισβήτητα, τα πλέον διακριτά ελληνικά μουσικά όργανα στο εξωτερικό» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη

«Σε ολόκληρο τον ελληνικό χώρο, καθώς και στις απανταχού κοινότητες του διασπορικού ελληνισμού» πρόσθεσε η υπουργός Πολιτισμού, «οι κινήσεις του ζεϊμπέκικου και ο ήχος του μπουζουκιού εκφράζουν αμιγώς το ελληνικό ρεπερτόριο, και στηρίζονται σε μια μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πρόσφατη θέσπιση Τομέα Παραδοσιακής Μουσικής από το ΥΠΠΟΑ στα δημοτικά και ιδιωτικά μουσικά εκπαιδευτήρια, καθώς και η σημερινή ένταξη του ζεϊμπέκικου και του μπουζουκιού στο Εθνικό Ευρετήριο Αυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς συμβάλλουν καθοριστικά στη μελέτη, τη διατήρηση και τη διαφύλαξη αυτών των σημαντικών στοιχείων που έχουν καθορίσει τον ελληνικό ήχο, τόσο μέσα στη χώρα, όσο και στο εξωτερικό».

Χορευτικές Παραδόσεις του Ζεϊμπέκικου στην Ελλάδα: Ο ζεϊμπέκικος είναι αυτοσχεδιαστικός χορός παλαιότατης καταγωγής, που εξελίσσεται χωρίς διακοπή μέχρι σήμερα. Οι χορευτικές παραδόσεις του ζεϊμπέκικου αναπτύχθηκαν στα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας και κυρίως στα λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Σύρος, Θεσσαλονίκη, Βόλος, Χανιά, Ρέθυμνο, Καλαμάτα, Καβάλα κ.ά.), καθώς και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Συνδεδεμένος με τη μακραίωνη ελληνική χορευτική παράδοση, εντάσσεται στους κόλπους της λαϊκής παραδοσιακής, της αστικολαϊκής και της αστικής δημιουργίας, αποτελώντας τρόπο έκφρασης και πηγή έμπνευσης για τους σύγχρονους δημιουργούς.

Χορευτής ζεϊμπέκικου από το ανατολικό Αιγαίο

Ο ζεϊμπέκικος χορός συνιστά ζωντανό στοιχείο της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας δεδομένου ότι χορεύεται σε όλη την ελληνική επικράτεια (τοπικές κοινότητες και αστικά κέντρα), καθώς και στις κοινότητες των Ελλήνων της διασποράς. Είναι βαθιά ριζωμένος στην πολιτισμική μνήμη και ταυτότητα τοπικών κοινοτήτων, ενώ με τις διάφορες παραλλαγές του συνιστά σήμερα μια μετεξελιγμένη μορφή δημοφιλούς χορευτικής έκφρασης των Ελλήνων και των Ελληνίδων.

Τρίχορδο και τετράχορδο Μπουζούκι-Τζουράς-Μπαγλαμάς: Το τρίχορδο και το τετράχορδο μπουζούκι, ο τζουράς και ο μπαγλαμάς είναι νυκτά έγχορδα μουσικά όργανα, τα οποία κατά τα τελευταία 130 χρόνια έχουν τυποποιηθεί κατασκευαστικά και έχουν συνδεθεί άρρηκτα με την ελληνική λαϊκή μουσική. Στον απόηχο της αρχαιοελληνικής πανδουρίδας και της βυζαντινής θαμπούρας ή φάνδουρου αλλά και των παραδοσιακών τεχνικών οργανοποιίας, τα μουσικά αυτά όργανα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα του καθημερινού βίου του σύγχρονου ανθρώπου, εκφράζοντας τις χαρές και τις λύπες του.

Ο «πατριάρχης» του ρεμπέτικου, Μάρκος Βαμβακάρης, με το μπουζούκι του, στην αυλή του σπιτιού του…

Το κλασικό τρίχορδο μπουζούκι, όπως ονομάζεται συχνά, με ποικίλα κουρδίσματα και συνδυασμούς που σταθεροποιήθηκαν στο ρε-λα-ρε, επικράτησε στην επιτέλεση του ρεμπέτικου ρεπερτορίου, μέχρι περίπου τη δεκαετία του 1950.

Ο τζουράς είναι εξάχορδος και αποτελεί μια μικρογραφία του τρίχορδου μπουζουκιού, με μικρότερο σκάφος αλλά όμοιο μανίκι, με ήχο που παραπέμπει σε παραδοσιακό ύφος.

Ο μπαγλαμάς αποτελεί επίσης μικρογραφία του τζουρά με τρεις διπλές χορδές και οξύτερο ήχο.

Μπαγλαμάς
Τζουράς

Το τετράχορδο (και όχι “οχτάχορδο”) μπουζούκι ήταν κάτι που στριφογύριζε στο μυαλό του Χιώτη και τελειοποιήθηκε από τον κορυφαίο οργανοποιό, Ζοζέφ Τερζιβασιάν. Με κούρδισμα Ρε-Λα-Φα-Ντο, ένα τόνο χαμηλότερα από την κιθάρα, άνοιξε νέους δρόμους στους δεξιοτέχνες και στο λαϊκό τραγούδι.

Οι τεχνικές παιξίματος των οργάνων της οικογένειας του μπουζουκιού είναι παλαιές, παραδοσιακές, ενώ ακόμα και οι σύγχρονες εκφράζουν αμιγώς ελληνικό ρεπερτόριο, στηριζόμενες σε μακρά παράδοση άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...