1. Αγορές πανικού: Εκπαιδευμένοι πλέον από το πρώτο lockdown, υποδεχόμαστε το νέο κύμα panic buying, που, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, και μεγαλύτερη γκάμα θα καλύπτει και περισσότερο ευφάνταστο θα είναι.
Η αρχή έγινε ήδη με τα χάπια ιωδίου, ακολουθούν πιθανότατα το ηλιέλαιο και το καλαμποκέλαιο, ενώ η κατάσταση αναμένεται σε λίγο να επεκταθεί και στο υπόλοιπο, ήδη υπερφονικό (για να χρησιμοποιήσουμε την πυρηνική ιδιόλεκτο) καλάθι της νοικοκυράς.
Η σκέψη ότι το ελληνικό σουπερμάρκετ μπορεί σε λίγο να θυμίζει τουρκικό (με αντικλεπτικά στα τυριά και στον καφέ) ή ακόμα και ουκρανικό (ήτοι με εντελώς άδεια τα ράφια) δεν βοηθά ιδιαίτερα. Ισως να παρηγορεί λίγο ότι και οι ίδιοι Ρώσοι κάνουν ήδη ουρές για να προλάβουν να αγοράσουν ψυγεία, πλυντήρια και κουζίνες made in Europe.
2. Γλωσσικός πουτινισμός: Οχι, αυτό που ξέσπασε την 24η Φεβρουαρίου 2022 δεν είναι εισβολή, πόλεμος, επεκτατική απειλή. Είναι μια απλή «σπετσάλνε οπεράτσια» (ειδική στρατιωτική επιχείρηση). Οποιος δεν το αντιλαμβάνεται, στη Ρωσία τουλάχιστον, μπαίνει 15 χρόνια «στη στενή». Στην Ελλάδα, τα πράγματα είναι πιο θολά.
3. Doomscrolling: Η λέξη της χρονιάς για το 2020 δείχνει να μη φανερώνει απολύτως κανένα σημείο υποχώρησης. Πρόκειται για το φρενήρες σκρολάρισμα στις κακές ειδήσεις, το οποίο, έπειτα και από δύο χρόνια πανδημίας, έχει αφήσει το αποτύπωμά του στην ψυχική υγεία μας. Αλλοι ειδικοί σού δίνουν συμβουλές να το περιορίσεις, π.χ., υιοθετώντας μια ισορροπημένη «ενημερωτική δίαιτα», προκειμένου να μην γκώσεις από τη φρίκη. Αλλοι, πάλι, σε ενθαρρύνουν να παραδοθείς πλήρως σε αυτό, μπας και συμφιλιωθείς επιτέλους με τη σκληρή πραγματικότητα.
4. Ζ: Η συστηματική κακοποίηση των γραμμάτων του ελληνικού αλφαβήτου με τις μεταλλάξεις του κορονοϊού συνεχίζεται ανερυθρίαστα και με τον πόλεμο της Ουκρανίας. Τελευταίο κρούσμα το κεφαλαίο «Z» (ίδιο και στο λατινικό αλφάβητο· στο κυριλλικό είναι «З») που, ήθελε δεν ήθελε, ταυτίστηκε με τη ρωσική εισβολή.
Το βλέπεις παντού. Στα ρωσικά τανκς. Γραμμένο σε σπίτια ρώσων αντιφρονούντων. Σε T-shirts (η Amazon βρήκε τον μπελά της που τα πουλούσε σαν ζεστές τυρόπιτες). Στη φανέλα του ρώσου γυμναστή Ιβάν Κούλιακ στο Κατάρ. Κάποιοι ήδη το αποκαλούν «σβάστικα του Πούτιν». Μπορεί να σημαίνει: «zapad» («δυτικά», προς τα εκεί δηλαδή όπου οδεύουν οι Ρώσοι), «Ζelensky», «za» (στα ρωσικά «για», δηλαδή «για τη νίκη»), «ζαμάν φου» κ.ο.κ.
Οπως σημειώνει ο «Economist»: «Ενέχει μια κάποια ειρωνεία το να αναγάγεις ένα λατινικό γράμμα σε σύμβολο ενός πολέμου, ο οποίος σύμφωνα με τους ανυπόστατους ισχυρισμούς του Πούτιν, διεξάγεται, εν μέρει, εξαιτίας των κινδύνων που διατρέχει η ρωσική γλώσσα στην Ουκρανία».
5. «Κουλτούρα της ακύρωσης»: Η cancel culture των εγχώριων κοινωνικών δικτύων βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες στο απόγειό της. Μόνο που έχει αναμφίβολα άλλη βαρύτητα το ότι ο στόχος δεν είναι πια ένα πρόσωπο ή ένα brand, αλλά μια ολόκληρη χώρα. Και σε αυτή την περίπτωση η απατηλή αίσθηση ισχύος που προσδίδει, «ξεθυμαίνει» πολύ γρήγορα.
6. Κρύο χιούμορ για την ενεργειακή ακρίβεια: Οχι πάντα υψηλής ποιότητας (Λουί Μπιτόν, Eau de Gasoline και τα συναφή), προσφέρει, αν μη τι άλλο, μια μικρή εκτόνωση στις προδιαγεγραμμένες οικιακές «τραγωδίες» που μας επιφυλάσσουν οι επόμενες ημέρες. Σημασία έχει ότι το έχουμε πάρει πλέον για τα καλά απόφαση. Από κάθε άποψη, ο πόλεμος του Πούτιν θα κοστίσει.
7. Νοσταλγία για την πανδημία: Ακόμα και τότε που πασάλειβες με αντισηπτικό τις σακούλες από το σουπερμάρκετ, τα πράγματα έμοιαζαν καλύτερα. Πώς να μην αναπολείς τη γλυκιά ανυπαρξία της καραντίνας, όταν βρίσκεσαι να παρακολουθείς in real time την «ταχύτερα εξελισσόμενη προσφυγική κρίση από τον Β’ Παγκόσμιο»;
8. Tik Tok πόλεμος (ο Α’): Στον «υγειονομικό πόλεμο», βλέπαμε νοσοκόμες στις ΜΕΘ να χορεύουν στους ρυθμούς του «Δυνατά (τα- τα- τα)». Στις 12 Φεβρουαρίου, ένας ουκρανός στρατιώτης με πλήρη εξάρτυση έκανε moonwalking, με φόντο το «Smooth Criminal» του Μάικλ Τζάκσον (αποσπώντας 12 εκατομμύρια likes). Σήμερα, μια νεαρή ουκρανή φωτογράφος αποτυπώνει και παρωδεί τη ζωή μέσα στο καταφύγιο. Τα δικά της likes έχουν αγγίξει τα 20 εκατομμύρια.
Ο πόλεμος που εμείς βιώνουμε έχει εξελιχθεί σε content. Οπως συνοψίζει αριστοτεχνικά ένας Tik Toker στο caption του: «Βλέπω στη σειρά σέξι φωτογραφίες, πλάνα από εγκλήματα πολέμου και μια διαφήμιση για ενυδατική κρέμα, όλα σε απόσταση δευτερολέπτων το ένα από το άλλο. Πείτε μου τώρα ότι αυτό δεν προκαλεί μη αναστρέψιμη εγκεφαλική βλάβη».
9. ΤV αντίδοτα: «Ο υπηρέτης του λαού» προβάλλεται ήδη (από τον AΝΤ1) και ενδεχομένως κάποιους να τους βοηθήσει να αποκρυπτογραφήσουν το «αίνιγμα Ζελένσκι». Βέβαια, τώρα που η σατανική σαγήνη του Κρεμλίνου έχει την τιμητική της, δεν αποκλείεται να γνωρίσει νέες δόξες και η θρυλική σειρά του FX «Τhe Americans» (δεν το λέω τυχαία, λαθράκουσα, προ ημερών, πηγαδάκι νεαρών να την εκθειάζει). Πρόκειται για την ιστορία των Τζένιγκς, ενός ζεύγους «illegals», όπως λέγονται οι εν υπνώσει, πλήρως «αμερικανοποιημένοι» πράκτορες της Μόσχας. Ζουν στις ΗΠΑ και το πολώνιο-210 το σερβίρουν για πρωινό.
10. Χάρτης της Ουκρανίας: Ακόμα και ο πλέον αγεωγράφητος τη γνωρίζει σήμερα σαν την παλάμη του χεριού του. Πού είναι οι «Λαϊκές Δημοκρατίες» Ντονέτσκ και Λουγκάνσκ, πόσο απέχει το Λβίβ από τα σύνορα με την Πολωνία, η Αζοφική Θάλασσα είναι η πιο ρηχή στον κόσμο κ.ο.κ. Φυσικά, τέτοιες ημέρες πρέπει να προσέχεις εκείνους που ενημερώνονται με ταχύτητα οπλοπολυβόλου. Διότι «άλλο η πόλη Ντνίπρο και άλλο ο ποταμός Δνείπερος», όπως θα σε ενημερώσει με περισσό στόμφο –χωρίς ποτέ να ερωτηθεί– ο κατέχων κάθε πιθανή πλευρά του ουκρανικού ζητήματος αθηναίος οδηγός ταξί.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News