Η Ρωσία μπορεί να είναι και πάλι έτοιμη να συγκρουστεί με τη Δύση (για το ουκρανικό ζήτημα, ας πούμε), όμως ένας απόστρατος ναύαρχος του Ναυτικού της έστρεψε τον προβολέα σε μία υποτιθέμενη σύγκρουση υποβρυχίων πριν από 21 χρόνια. Το 2000, ως γνωστόν, οι Ρώσοι υπέστησαν ηχηρότατη στρατιωτική καταστροφή, όταν βυθίστηκε στην παγωμένη Θάλασσα Μπάρεντς το 14.000 τόνων πυρηνικό υποβρύχιό τους «Κουρσκ», το «καμάρι του Βόρειου Στόλου» τους.
Τότε είχαν σκοτωθεί και οι 118 ναυτικοί του και ως αιτία της βύθισής του είχε παρουσιαστεί έκρηξη στο τμήμα τορπιλών του. Το δυστύχημα είχε συμβεί κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής άσκησης. Στο Κρεμλίνο η βύθιση του «Κουρσκ» είχε κοστίσει, πέρα από τις απώλειες των ανθρώπων, σε κύρος και σε χρήμα: ξαφνικά στον βυθό κατέληξε ένα διαφημιζόμενο σαν «αβύθιστο» υποβρύχιο, συμπαρασύροντας και τις αστρονομικές δαπάνες κατασκευής του (1 δισ. δολάρια).
Ο Βιάτσεσλαβ Ποπόφ, ο οποίος ηγήθηκε του ρωσικού Βόρειου Στόλου από το 1999 έως το 2001, ισχυρίστηκε ότι ένα υποβρύχιο του ΝΑΤΟ παρακολουθούσε το «Κουρσκ» πριν από την καταστροφή. Μάλιστα είπε ότι το δυτικό υποβρύχιο μπορεί να «πλησίασε πολύ» το ρωσικό κατά τη διάρκεια καταιγίδας. Ο Ποπόφ, 75 ετών πια, είπε ότι πάντα ήταν κατά 90% σίγουρος για τη ΝΑΤΟϊκή ταυτότητα του υποβρυχίου, ωστόσο δεν μπορούσε να κομίσει αποδεικτικά στοιχεία. «Ηταν εκεί, στην περιοχή» δήλωσε στο ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο RIA Novosti.
Εννοείται ότι και το Ναυτικό της Βρετανίας και το αμερικανικό Πεντάγωνο έχουν αρνηθεί ότι υποβρύχια σκάφη τους έπλεαν στην περιοχή του συμβάντος. Ο Ποπόφ είναι σήμερα σύμβουλος του κόμματος Ενωμένη Ρωσία, του προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν. Ο απόστρατος διατείνεται ότι το SOS που ειδοποίησε τους διασώστες για το συμβάν εστάλη από το υποβρύχιο του ΝΑΤΟ και όχι από το «Κουρσκ», και συμπλήρωσε ότι και το ξένο υποβρύχιο υπέστη και αυτό ζημιές στη σύγκρουση.
Η ιστορία της σύγκρουσης δεν είναι καινούργια, ωστόσο είναι η πρώτη φορά που ο Ποπόφ κατηγορεί ευθέως το ΝΑΤΟ. Το 2000, αμέσως μετά τη βύθιση του «Κουρσκ», ο Βλαντίμιρ Κουροέντοφ, ο διοικητής του ρωσικού Ναυτικού, είχε δηλώσει ότι το κύτος του υποβρυχίου έφερε εμφανέστατα σημάδια «εκτεταμένης και σοβαρής σύγκρουσης με ξένο σκάφος». Κυκλοφόρησε ακόμη και η εκδοχή περί σύγκρουσης με νάρκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Και οι δύο αυτές εξηγήσεις έχουν κριθεί ελλιπείς από τους ειδικούς.
Η τραγωδία του «Κουρσκ» συνέβη κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της θητείας του Πούτιν, ο οποίος δέχθηκε έντονη κριτική επειδή δεν επέστρεψε αμέσως από τις διακοπές του στη Μαύρη Θάλασσα για να αναλάβει τον έλεγχο της επιχείρησης διάσωσης. Σημειώνεται ότι τότε οι Ρώσοι είχαν επιτρέψει σε βρετανική ομάδα διάσωσης να εισέλθει στην περιοχή της βύθισης του «Κουρσκ» πέντε ημέρες μετά το γεγονός.
Υστερα από το περιστατικό του «Κουρσκ» έγιναν άλλα τέσσερα δυστυχήματα σε ρωσικά υποβρύχια, με 45 θανάτους ναυτικών συνολικά. Η πιο πρόσφατη ναυτική καταστροφή για τη Ρωσία έγινε το 2019, όταν 19 ναύτες έχασαν τη ζωή τους στο πυρηνικό υποβρύχιο «Λοσαρίκ» κατά τη διάρκεια πυρκαγιάς.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News