Μπορεί στο εσωτερικό ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν να βρίσκεται αντιμέτωπος με την κατάρρευση της λίρας και με τον καλπασμό του πληθωρισμού, όμως δεν παραλείπει να ταξιδεύει στην Αφρική με σκοπό να ενισχύσει τις πολιτικές και εμπορικές σχέσεις της Τουρκίας με τα αφρικανικά έθνη. Πρόκειται για στρατηγική που ο τούρκος πρόεδρος έχει χαράξει και ακολουθεί από το 2005, με σημαντικά, ως φαίνεται, αποτελέσματα.
Μέσα σε αυτά τα 16 χρόνια, όπως έγραψε η Repubblica, πραγματοποιήθηκαν 15 τουρκικές κρατικές αποστολές σε 30 αφρικανικές χώρες, ενώ ο όγκος του τουρκοαφρικανικού εμπορίου αυξήθηκε από 5,4 δισ. δολάρια το 2003 σε 25,3 δισ. δολάρια το 2020. Ενδεικτικό στοιχείο του φόρτου εργασιών είναι ότι η Turkish Airlines, ο κρατικός αερομεταφορέας της Τουρκίας, πραγματοποιεί πλέον πτήσεις σε 39 κράτη της Μαύρης Ηπείρου. Και το αρμόδιο «γραφείο συνεργασίας» της Τουρκίας διαθέτει περισσότερα από 30 κέντρα συντονισμού εκεί.
Μπίζνες, διπλωματία, σχολεία
Η ώθηση για μπίζνες δόθηκε στο πολιτικό προσωπικό της Τουρκίας από τους ίδιους τους ανταγωνιστές της, αφού το «σκληρό ευρώ» κατέστησε παντού ανταγωνιστικά τα τουρκικά προϊόντα εξαγωγής. Μάλιστα πλέον, πέρα από φθηνά, τα made in Turkey προϊόντα θεωρούνται και καλύτερης ποιότητας από τα αντίστοιχα κινεζικά.
Αλλά και σε διπλωματικό επίπεδο η Τουρκία σημείωσε επιτυχίες: το 2009 είχε μόλις 12 πρεσβείες στην Αφρική, σήμερα έχει 43. Τα δε σχολεία που διοικούνται από τουρκικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, όπως το Maarif, έχουν πληθύνει, έτσι περισσότεροι από 17.000 αφρικανοί μαθητές σε 25 χώρες δέχονται σήμερα την εκπαίδευση που προσφέρει η Αγκυρα.
Παράλληλα με όλα αυτά η Τουρκία στέλνει και ανθρωπιστική βοήθεια στις μωαμεθανικές χώρες της Αφρικής, στο πλαίσιο των δεσμών της με την ακραία φονταμενταλιστική ισλαμιστική ομάδα «Αδελφοί Μουσουλμάνοι». Προσωπικώς ο ίδιος ο Ερντογάν είναι υπέρμαχος της πολιτικής συνδυασμού της στρατιωτικής ισχύος με την ισλαμική πίστη.
Αιχμή η πολεμική βιομηχανία
Αυτές τις ημέρες, ενόψει της τρίτης συνόδου κορυφής Τουρκίας-Αφρικής που θα γίνει τον προσεχή Δεκέμβριο, ο τούρκος πρόεδρος πραγματοποιεί αφρικανική περιοδεία συνοδευόμενος από στελέχη της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας του. Το ιταλικό Μέσο απαριθμεί τις χώρες που έχουν ήδη εξοπλιστεί με τουρκικά drones, την Τυνησία, το Μαρόκο, τη Λιβύη, και υπαινίσσεται ότι το πελατολόγιο μπορεί να διευρυνθεί. Γιατί; Διότι τα τουρκικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη έχουν καταστεί συμφέρουσα λύση για τα φτωχά έθνη, καθώς τα αντίστοιχα αμερικανικά αεροπλανάκια και είναι ακριβότερα και συνεπάγονται δεσμεύσεις.
Οι Ιταλοί, που διατηρούν πάντα αμείωτο το επενδυτικό ενδιαφέρον τους για τη Λιβύη, έγραψαν ότι, πέραν της Λιβύης, η παρουσία των Τούρκων είναι αισθητή και στην Ανατολική Αφρική, στο λεγόμενο Κέρας, δηλαδή στη Σομαλία – εκεί έχουν εγκαταστήσει τη σημαντικότερη στρατιωτική βάση τους εκτός Τουρκίας. Δίπλα ακριβώς, στην Αιθιοπία, οι Τούρκοι τα πηγαίνουν περίφημα στο εμπορικό σκέλος: είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της χώρας μετά τους Κινέζους.
Το Κέρας και το Σαχέλ
Οι διεθνείς αναλυτές εκτιμούν ότι το τωρινό ταξίδι του Ερντογάν είναι μέρος ευρύτερου σχεδιασμού περί στρατηγικής διεύρυνσης στην Υποσαχάρια Αφρική, αφού ο ίδιος ο Ερντογάν διαβλέπει περιθώρια κίνησης έπειτα από τη μερική αποχώρηση των Γάλλων από το Σαχέλ. Οσον αφορά το Κέρας, αποτελεί παραδοσιακό πεδίο ανταγωνισμού μεταξύ της Τουρκίας αφ’ ενός και των Εμιράτων και της Σαουδαραβίας αφ’ ετέρου.
Από τη Λουάντα της Ανγκόλας ο Ερντογάν επετέθη στη Γαλλία, χαρακτηρίζοντας την αποικιοκρατία της στην Αφρική «σκληρή». Ωστόσο, με τα οικονομικά προβλήματα στο εσωτερικό της Τουρκίας να οξύνονται, είναι ζήτημα κατά πόσον οι αφρικανικές φιλοδοξίες της θα εκπληρωθούν. Υπάρχουν τα λεφτά ώστε να στηριχθούν τα πρότζεκτ; Και αυτοί οι σχεδιασμοί, που φέρουν την Τουρκία σε αντιπαλότητα με τη Γαλλία και με την Κίνα, είναι όντως ωφέλιμοι για τους Τούρκους ή μήπως όχι;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News