Η σκηνή ενός πολεμικού αεροσκάφους δίπλα στο πιλοτήριο ενός επιβατικού αεροπλάνου, την ώρα της πτήσης, δεν είναι καθόλου συνηθισμένη και εγκυμονεί πολλούς κινδύνους. Αυτό συνέβη την Κυριακή, στη Λευκορωσία, με την αεροπειρατεία της πτήσης της Ryanair.
Τι πρέπει να κάνει όμως ο πιλότος του επιβατικού αεροσκάφους που βλέπει δίπλα του ένα MiG-29;
«Αν σε προσεγγίσει στον αέρα ένα μαχητικό αεροσκάφος και σου δώσει εντολές, υπακούς», λέει βρετανός πιλότος στο BBC, και προσθέτει ότι η ενέργεια των Λευκορώσων ήταν τρομερά ριψοκίνδυνη.
Το διπλωματικό επεισόδιο της Κυριακής ήταν τόσο σοβαρό, που οι πηγές του BBC είπαν ότι δεν θυμούνται κάτι παρόμοιο στα χρονικά.
Τι ισχύει όμως, στην περίπτωση αυτή;
Οταν ένα αεροπλάνο βρίσκεται στον αέρα, θεωρείται ότι ανήκει στη χώρα όπου είναι εγγεγραμμένο. Στην περίπτωση αυτή, το αεροσκάφος της Ryanair είναι καταχωρισμένο στην Πολωνία, στην εταιρεία Ryanair Sun, θυγατρική της ιρλανδικής αεροπορικής. Αυτό σημαίνει ότι οπουδήποτε και αν βρίσκεται, ανήκει στην Πολωνία.
«Αρα, η παρέμβαση άλλης χώρας στο αεροσκάφος θεωρείται διπλωματικό επεισόδιο με την χώρα στην οποία ανήκει», σημείωσε πηγή του BBC.
Πρόκειται για παραβίαση πολλών διεθνών συνθηκών, πρόσθεσε ένας πιλότος.
Η συνθήκη που επιτρέπει στα αεροπλάνα να πετούν πάνω από χώρες χωρίς να χρειάζεται να προσγειωθούν, ονομάζεται η «Πρώτη Ελευθερία του Αέρα» και διασφαλίζει την απρόσκοπτη κυκλοφορία των αεροσκαφών από τη μία χώρα στην άλλη.
Ο εξαναγκασμός του αεροσκάφους της Ryanair να προσγειωθεί στο Μινσκ αντί για το Βίλνιους, παραβιάζει αυτή τη συνθήκη, για αυτό και θεωρείται κρατική αεροπειρατεία. Ομως, αξίζει να σημειωθεί ότι η Λευκορωσία δεν έχει υπογράψει τη συμφωνία.
Πότε θεωρείται δικαιολογημένη η παρουσία μαχητικών αεροσκαφών;
Η συνοδεία πολεμικών αεροσκαφών προβλέπεται για λόγους ασφαλείας σε ορισμένες περιπτώσεις, όταν οι επιβάτες βρίσκονται σε κίνδυνο ή ο πληθυσμός στο έδαφος.
Αν ο Πύργος Ελέγχου χάσει την επαφή μέσω ασυρμάτου με το αεροσκάφος και οι τεχνικοί δεν μπορούν να την ανακτήσουν, τότε μπορεί να σταλεί πολεμικό τζετ για να διαπιστώσει τι συμβαίνει.
«Το μαχητικό αεροσκάφος έρχεται για να τραβήξει την προσοχή σου και να δηλώσεις τι συμβαίνει -για να σιγουρευτεί ότι δεν υπάρχει αεροπειρατεία και δεν πρόκειται να ρίξεις το αεροπλάνο σε κατοικημένο έδαφος. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου, το προσωπικό του Πύργου Ελέγχου είναι πολύ ανήσυχο όταν χάνει την επικοινωνία με ένα αεροπλάνο», εξήγησε στο BBC ένας πιλότος.
Ο πιλότος μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιους γνωστούς κωδικούς μέσω ασυρμάτου για να δηλώσει ότι βρίσκεται σε κίνδυνο και να ζητήσει την συνοδεία πολεμικού αεροσκάφους. Οι κωδικοί αυτοί υπάρχουν για να χρησιμοποιηθούν σε διάφορα σενάρια, όπως μηχανικό πρόβλημα ή η παρουσία κάποιου κινδύνου στο αεροσκάφος.
Τι συμβαίνει κατά τη συνοδεία αεροπλάνου της Πολεμικής Αεροπορίας;
Τα πολεμικά παίρνουν θέση δίπλα στο πιλοτήριο του επιβατικού αεροσκάφους, σε λογική απόσταση ασφαλείας. Αν είναι μόνο ένα, πετά δίπλα στην αριστερή πλευρά του πιλοτηρίου, όπου κάθεται πάντα ο πιλότος. Αν είναι δύο, το δεύτερο πετά στη δεξιά μεριά του πιλοτηρίου ή πίσω από το αεροπλάνο.
Ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους θα προσπαθήσει να επικοινωνήσει με το επιβατικό μέσω της Διεθνούς Συχνότητας Εκτάκτου Ανάγκης. Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα λόγω βλάβης στα συστήματα επικοινωνιών, υπάρχουν προκαθορισμένα σινιάλα, δηλαδή μανούβρες, με τις οποίες δίνονται εντολές.
«Αν είναι νύχτα, αναβοσβήνουν τα φώτα. Αν είναι ημέρα, κουνούν τα φτερά, που σημαίνει “ακολούθησέ” με», εξήγησε ο πιλότος.
Δεν υπάρχει περίπτωση να μην υπακούσεις στο πολεμικό αεροσκάφος, πρόσθεσε. «Δεν έχεις επιλογή. Είναι σαν να σου λέει η αστυνομία στον δρόμο να σταματήσεις».
Κάθε πιλότος δίνει το σχέδιο πτήσης στην Eurocontrol με όλες τις λεπτομέρειες. Ομως, όταν παρέμβει πολεμικό αεροσκάφος, το σχέδιο μπορεί να ακυρωθεί.
«Η παρουσία ενός μαχητικού αεροσκάφος προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους πιλότους. Δεν ξέρουν τι και γιατί συμβαίνει. Δεν ξέρουν πού κατευθύνονται, αν το αεροδρόμιο είναι ασφαλές, αν ο καιρός είναι καλός και πολλά άλλα», πρόσθεσε ο πιλότος μεγάλης βρετανικής αεροπορικής στο BBC.
Ετσι, ο κίνδυνος για όλους είναι μεγάλος. «Δεν έχεις πια τον έλεγχο του σχεδίου πτήσης και της ασφάλειας των επιβατών και του πληρώματος και οι πιθανότητες ασφαλούς προσγείωσης μειώνονται».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News