Το καλοκαίρι του 2020, η Κιάρα Φεράνι, η δημοφιλέστερη influencer στο ιταλικό Instagram, στήθηκε μπροστά στη Γέννηση της Αφροδίτης του Μποτιτσέλι και ανέβασε τη φωτογραφία στον λογαριασμό της.
Το επόμενο Σαββατοκύριακο, οι επισκέπτες σε ένα από τα διασημότερα μουσεία του κόσμου, αυξήθηκαν κατά 27%. Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, ανήκαν στα εκατομμύρια ακόλουθους της Φεράνι και είχαν δει τη φωτογραφία της, την οποία μάλιστα αναπαρήγαγε και η ίδια η Γκαλερί Ουφίτσι στον δικό της λογαριασμό.
Ενα χρόνο αργότερα, ίσως και λόγω της έντονης κριτικής που δέχθηκε το μουσείο για την αναπαραγωγή της φωτογραφίας, φαίνεται πως έχει αλλάξει τακτική απέναντι στους influencers του Διαδικτύου, καθώς θεωρεί ότι εκμεταλλεύονται τις πλούσιες συλλογές του και ανεβάζουν τις φωτογραφίες στα social media «για να πουλήσουν τζιν».
Μία ταμπέλα στην είσοδο προειδοποιεί τους επισκέπτες ότι οι φωτογραφίες στο εσωτερικό του προορίζονται μόνο για προσωπική και ιδιωτική χρήση.
Μηνιαίο αντίτιμο!
Η Σάρα Ινοτσέντι, ξεναγός και blogger με 20.000 ακόλουθους στο Instagram, αποκάλυψε ότι το μουσείο της ζήτησε ένα μηνιαίο αντίτιμο για να της επιτρέπεται να ανεβάζει τις φωτογραφίες που βγάζει στο εσωτερικό του, μπροστά σε διάσημα έργα τέχνης του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, του Καραβάτζιο, του Μικελάντζελο και του Τιτσιάνο.
«Δεν κάνω πλάκα, είναι αλήθεια. Ο διευθυντής του Ουφίτσι θέλει να απαγορέψει τις φωτογραφίες και τα βίντεο που αναρτώνται σε blogs σαν το δικό μου. Αυτή είναι η δουλειά μου, αλλά είναι δουλειά μέχρι ένα σημείο, γιατί είναι δωρεάν. Ενθαρρύνω τον κόσμο να ξαναγυρίσει στα μουσεία. Συνεισφέρω στα μουσεία. Γιατί να πληρώσω το Ουφίτσι για να διαφημίσω το Ουφίτσι; Δεν είναι παράλογο;», έγραψε η ίδια, όπως αναφέρει οι Times.
Εκπρόσωπος του Ουφίτσι επισήμανε ότι υπάρχει μία λεπτή γραμμή που χωρίζει την διαφήμιση του μουσείου από τη διαφήμιση των προϊόντων που προωθούν οι bloggers.
«Αν ποζάρεις μπροστά σε έναν πίνακα για να προωθήσεις το προφίλ σου, δεκτό, αλλά αν το κάνεις για να πουλήσεις ένα προϊόν, τότε θα πληρώσεις το αντίτιμο. Αν θέλεις να ποζάρεις μπροστά στη Γέννηση της Αφροδίτης του Μποτιτσέλι για να πουλήσεις τζιν, θα πληρώσεις το αντίτιμο», είπε.
Ο λογαριασμός της Ινοτσέντι στο Instagram συνδέεται με ένα σάιτ πώλησης ενδυμάτων.
Η Vogue πλήρωσε για τη Φεράνι!
Απαντώντας σε ερώτηση για διακρίσεις ανάμεσα σε διάσημους και λιγότερο γνωστούς bloggers, ο εκπρόσωπος του μουσείου είπε ότι πέρυσι, η Vogue πλήρωσε το Ουφίτσι για να φωτογραφηθεί στους χώρους του η Φεράνι, η οποία έχει 23 εκατομμύρια ακόλουθους.
Ο Αϊκε Σμιντ, διευθυντής του μουσείου, εξήγησε: «Πρόκειται για την ιταλική νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων, που είναι ξεκάθαρη. Η καλλιτεχνική χρήση των εικόνων είναι δωρεάν, αλλά αν τις χρησιμοποιήσεις για εμπορικούς σκοπούς, πληρώνεις ένα αντίτιμο».
Η Σέσιλι Χόλμπεργκ, διευθύντρια της Galleria dell’Accademia, που φιλοξενεί τον περίφημο Δαβίδ του Μικελάντζελο, συμφωνεί: «Οταν μας ζητούν άδεια οι bloggers, κρίνουμε κατά περίσταση. Οταν πρόκειται για το Ιντερνετ, πάντα βγάζουν χρήματα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News