Η παγκόσμια ναυσιπλοΐα αναζητεί τις τελευταίες δεκαετίες τρόπους για να περιορίσει τη ρύπανση που προκαλεί στο περιβάλλον. Κατασκευάζονται νέα πλοία που χρησιμοποιούν καινοτόμες τεχνολογίες για να εκπέμπουν όσο το δυνατόν λιγότερους ρύπους. Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμά τους οι Times, μια νέα ιδέα που πέφτει στο τραπέζι είναι να μετατραπούν τα φορτηγά πλοία σε… ιστιοφόρα.
Το Ινστιτούτο Μηχανολόγων Μηχανικών στη Βρετανία αναφέρει ότι η τοποθέτηση τεράστιου μεγέθους ιστίων στα φορτηγά πλοία μπορεί να μειώσει κατά 30% την εκπομπή ρύπων των πλοίων. Αν μάλιστα το φορτηγό πλοίο με τα ιστία κινηθεί με χαμηλότερες ταχύτητες από αυτές που έχει δυνατότητα να πιάσει, η μείωση των εκπομπών ρύπων θα φτάσει το 40%.
Αυτή τη στιγμή η ναυσιπλοΐα συμβάλλει στην εκπομπή ρύπων στον πλανήτη σε ποσοστό 3%. Όμως οι προβλέψεις δείχνουν ότι το ποσοστό αυτό μπορεί να εκτοξευθεί τα επόμενα χρόνια και να φτάσει το 20% τις επόμενες τρεις δεκαετίες, επειδή άλλοι ρυπογόνοι τομείς της οικονομίας κινούνται ταχύτερα στην εγκατάσταση φιλικών προς το περιβάλλον συστημάτων παραγωγής ενέργειας.
Υπάρχει σε εξέλιξη η προσπάθεια αντικατάστασης των μηχανών ορυκτών καυσίμων των πλοίων με μηχανές που χρησιμοποιούν υδρογόνο ή άλλου είδους φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα. Όμως πρόκειται για μια υψηλού κόστους μετατροπή και οι αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον μία δεκαετία για να κυκλοφορεί στις θάλασσες ένας μεγάλος στόλος πλοίων που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα.
Ερευνητικές ομάδες και εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει την προσπάθεια ανάπτυξης συστημάτων παραγωγής αιολικής ενέργειας για τα πλοία.
Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες προσπάθειες παρουσιάστηκε πριν από λίγους μήνες από τη σουηδική ναυπηγική εταιρεία Wallenius Marine, που παρουσίασε τα σχέδια ενός επαναστατικού φορτηγού πλοίου. Το «Oceanbird», όπως ονομάζεται το σκάφος, θα έχει μήκος 200 μ., πλάτος 40 μ. και θα μπορεί να μεταφέρει 7.000 αυτοκίνητα από την ευρωπαϊκή ήπειρο στην αμερικανική. Το σκάφος θα διαθέτει πέντε τεράστια κάθετα κατάρτια που μοιάζουν με τα φτερά των μεγάλων αεροπλάνων. Το κάθε κατάρτι θα έχει ύψος 80 μ., ανεβάζοντας το συνολικό ύψος του πλοίου από την επιφάνεια της θάλασσας στα 105 μέτρα.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News