Η διέλευση της Διώρυγας του Σουέζ δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση και μάλιστα θεωρείται από τις δυσκολότερες δοκιμασίες για έναν καπετάνιο, ειδικά όταν το πλοίο του είναι μεγαθήριο.
Αυτό είπε στη Wall Street Journal, ο Γιάννης Σγούρας, πλοίαρχος σε τάνκερ, που έχει περάσει τη διώρυγα δεκάδες φορές. Οπως εξήγησε, συνήθως, δύο ντόπιοι πλοηγοί ανεβαίνουν στο πλοίο και συμβουλεύουν τον καπετάνιο στη διάρκεια της διέλευσης, όμως η τελική ευθύνη βαραίνει τον ίδιο. «Το Σουέζ είναι πολύ δύσκολο και με αγχώνει πάντα». Οταν φυσούν ισχυροί άνεμοι, όπως συνέβη στην περίπτωση του «Ever Given», «πρέπει να κρατήσεις το πλοίο απόλυτα σταθερό. Και μία μοίρα να στρίψει κατά λάθος, μπορεί να το χάσεις», είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Πάντως, όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα, το πλοίο-μαμούθ, που σφήνωσε επί μέρες στη διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας βραχυκύκλωμα στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα, έχει ιστορικό ατυχημάτων.
Συγκεκριμένα, το 2019, μόλις ένα χρόνο μετά την ναυπήγησή του, το μήκους 400 μέτρων φορτηγό είχε ατύχημα στη Γερμανία, όταν συγκρούστηκε με ένα τουριστικό πλοιάριο, μήκους 22 μέτρων, στον ποταμό Ελβα, στην έξοδο του λιμανιού του Αμβούργου.
Στο πλοιάριο δεν υπήρχαν επιβάτες, όμως τραυματίστηκε ελαφρά ο καπετάνιος του. Στην αστυνομική έρευνα που είχε γίνει για τα αίτια της σύγκρουσης, δεν είχαν αποδοθεί ευθύνες στο πλήρωμα του «Ever Given», αλλά στους ισχυρούς ανέμους που «ξάφνιασαν» τον καπετάνιο.
Η Wall Street Journal δεν μπόρεσε να μάθει αν ήταν ο ίδιος με τον σημερινό, και η πλοιοκτήτρια ιαπωνική εταιρεία δεν απάντησε στα ερωτήματα.
Πάντως, όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος, είναι ασυνήθιστο για ένα πλοίο να έχει δύο ατυχήματα τόσο κοντά το ένα στο άλλο. Στη διάρκεια επιθεωρήσεων ρουτίνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης, έχουν βρεθεί μικρές παραβάσεις σε θέματα ασφαλείας.
Στην περίπτωση του Σουέζ, οι αιγυπτιακές αρχές εξετάζουν τις συνθήκες του ατυχήματος, αν πρόκειται για μηχανική βλάβη ή ανθρώπινο σφάλμα. Φαίνεται πως οι ισχυροί άνεμοι έβγαλαν το πλοίο εκτός πορείας και ένας πλοηγός έκανε λάθος υπολογισμό στην προσπάθειά του να τη διορθώσει. Η τελική ευθύνη, όμως, βαρύνει τον πλοίαρχο.
Η έρευνα διεξάγεται από την Αίγυπτο, την Ταϊβάν (επειδή η ταϊβανέζικη εταιρεία Evergreen διαχειρίζεται το πλοίο) και τον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας. Οι ερευνητές θα εξετάσουν το ιστορικό ασφαλείας του πλοίου, τις πρόσφατες επιθεωρήσεις της μηχανής και μηχανικά μέρη, όπως το πηδάλιο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News