Ενα από τα πράγματα που μάθαμε όλοι τη χρονιά που πέρασε, είναι ότι οι μικροί και κλειστοί χώροι είναι επικίνδυνοι για τη μετάδοση ασθενειών.
Σε νέα μελέτη αποκαλύπτεται πόσο σημαντικό είναι για τη μείωση της μεταδοτικότητας του κορονοϊού, τα παράθυρα στο αυτοκίνητο να παραμένουν ανοιχτά.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Μπράουν στο Ρόουντ Αϊλαντ των ΗΠΑ, χρησιμοποίησαν προσομοιώσεις σε υπολογιστικά συστήματα, ώστε να μελετήσουν την ακριβή ροή του αέρα μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου.
Στόχος τους ήταν να ανακαλύψουν τους καλύτερους τρόπους για τη μείωση του κινδύνου μετάδοσης αερομεταφερόμενων ιών μέσα στην καμπίνα του αυτοκινήτου και πραγματοποιήθηκε μέτρηση ιικού φορτίου με προσομοίωση, δηλαδή η διαδικασία μεταφοράς του ιικού φορτίου μεταξύ των επιβατών που δεν φορούν μάσκα σε πραγματικές συνθήκες.
Τα υπολογιστικά μοντέλα που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη βασίστηκαν σε ένα Toyota Prius, όπως γράφουν οι New York Times και δύο άτομα μέσα στην καμπίνα, τον οδηγό και ακόμη έναν που καθόταν στο πίσω κάθισμα και πίσω από τον συνοδηγό, δηλαδή είχαν μεταξύ τους τη μέγιστη δυνατή απόσταση.
Οι ειδικοί προσομοίωσαν τη ροή του αέρα στον υπολογιστή και παρακολούθησαν τη συγκέντρωση του αερολύματος (σταγονίδια από την ανάσα με τα οποία μεταδίδεται ο κορονοϊός) γύρω από τον οδηγό και τον συνεπιβάτη, όταν το αυτοκίνητο έτρεχε με 80 χιλιόμετρα την ώρα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όταν είναι ανοιχτά και τα τέσσερα παράθυρα είναι ό,τι καλύτερο για τη μείωση της μετάδοσης και ο τρόπος μέγιστης προστασίας, ενώ κλειστά παράθυρα και κλιματισμός ήταν η χειρότερη περίπτωση.
«Ακόμη και το άνοιγμα ενός ή δύο παραθύρων, μείωνε τη μεταδοτικότητα του ιού στην καμπίνα του αυτοκινήτου, σε σύγκριση με κλειστά παράθυρα και κλιματισμό», εξηγεί ο Ασιμανσούρ Ντας, ένας εκ των δύο υπεύθυνων της μελέτης.
Η έρευνα έδειξα ότι υπάρχει περισσότερη ασφάλεια όταν και τα τέσσερα παράθυρα είναι ανοιχτά, ακριβώς επειδή ο αέρας ανανεώνεται σε πολύ μικρότερο χρονικό διάστημα, κάτι που μειώνει τη συγκέντρωση αερολυμάτων, άρα και το ιικό φορτίο.
Μάλιστα, η πίεση του αέρα είναι πολύ πιο μεγάλη από τα πίσω παράθυρα, κάτι που σημαίνει ότι ο αέρας ανακυκλώνεται στην καμπίνα του αυτοκινήτου μπαίνοντας από τα πίσω παράθυρα και βγαίνοντας από τα μπροστινά.
Η έρευνα πιστοποίησε κάτι που μπορεί να υποθέταμε, αλλά δεν υπήρχαν επαρκή επιστημονικά δεδομένα.
Μέγιστη ασφάλεια
Η μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Science Advances, αναφέρει ότι είναι σημαντικό για τη μέγιστη προστασία μας στα ταξί, να φοράμε μάσκα ή ακόμη και να υπάρχει διαχωριστικό πλέξιγκλας μεταξύ οδηγού και επιβατών.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News