Μόλις πριν από έξι μήνες, κρουαζιερόπλοια, που ανταγωνίζονταν μεταξύ τους σε πολυτέλεια, διέσχιζαν τις θάλασσες προσφέροντας μαγικά ταξίδια στους επιβάτες τους, που έβλεπαν κάθε μέρα ένα άλλο λιμάνι ή ακόμα και μια άλλη χώρα. Και μετά ήρθε ο κορονοϊός και τα ακινητοποίησε.
Τα ασφαλή λιμάνια του πλανήτη είναι πλέον γεμάτα με περισσότερα από 330 πλοία, άλλα δεμένα σε αποβάθρες και άλλα αγκυροβολημένα στα ανοικτά, μετά τις απαγορεύσεις απόπλου και κατάπλου που επιβάλλουν οι χώρες στα κρουαζιερόπλοια, προσπαθώντας να περιορίσουν τη διάδοση της Covid-19. Και τα 33 από αυτά είναι ακινητοποιημένα στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρουσιάζοντας ένα μελαγχολικό θέαμα στις ακτές της χώρας, γράφει η Telegraph.
Τις τελευταίες ημέρες, όλο και περισσότερες εταιρείες κρουαζιέρας ακυρώνουν ή αναβάλλουν τα ταξίδια τους για την επόμενη χρονιά, μερικές από αυτές, δε, αναστέλλουν τις επιχειρήσεις τους μέχρι τα τέλη της άνοιξης του 2021, με συνέπεια το ύψος των ζημιών του κλάδου να αυξάνεται με ανησυχητικό ρυθμό. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, η Carnival Cruise Lines, η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο, αναμένεται να ξοδεύει 650 εκατ. δολάρια μετρητά κάθε μήνα μέχρι το τέλος του έτους για να διατηρήσει ασφαλή τον στόλο της.
Πόσο εύκολο είναι άραγε να μείνουν ακινητοποιημένες αυτές οι αρμάδες των αδρανών πλοίων για παρατεταμένο διάστημα; Και το πιο σημαντικό, πώς μπορούν να διατηρηθούν «μάχιμα» και σε φόρμα τα κρουαζιερόπλοια ώσπου να αρχίσουν και πάλι τα ταξίδια τους;
Σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Δίκαιο, τα σκάφη έχουν το δικαίωμα να διέρχονται από τα χωρικά ύδατα άλλου κράτους (γνωστό ως αβλαβής διέλευση) και να αγκυροβολούν σε ασφαλείς περιοχές. Τα λιμάνια, όμως, έχουν περιορισμένο αριθμό ελλιμενισμών κάθε φορά, ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν πάντα διαθέσιμες θέσεις για κρουαζιερόπλοια, οπότε η εναλλακτική λύση είναι τα αγκυροβόλια αρόδο.
Ενας εκπρόσωπος του υπουργείου Μεταφορών της Βρετανίας (DfT) δήλωσε μεταξύ άλλων στην Telegraph: «Η διαχείριση όλων των πλοίων που ελλιμενίζονται στα ύδατα του Ηνωμένου Βασιλείου πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τη βρετανική νομοθεσία. Ακόμα κι αν τα πλοία είναι αγκυροβολημένα εκτός των χωρικών υδάτων του Ηνωμένου Βασιλείου, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, τα σκάφη πρέπει να έχουν πλήρωμα επί του σκάφους, που θα διασφαλίζει την ασφαλή λειτουργία και συντήρησή του, και πρέπει να διατηρείται η ευημερία του πληρώματος».
Η συντήρηση όμως των παροπλισμένων πλοίων δεν είναι καθόλου απλή υπόθεση.
Τρία πλοία του στόλου της Marella Cruises, τα Marella Explorer, Marella Discovery και Marella Explorer 2, είναι αγκυροβολημένα στο Γουέιμουθ Μπέι από τις αρχές Ιουλίου. Μιλώντας στην Telegraph ο Κρις Χάκνεϊ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή σε κάθε πλοίο έχουν «περίπου 90 άτομα, αξιωματικούς και πλήρωμα». Εξήγησε, ακόμη, ότι οι υλικοτεχνικές απαιτήσεις είναι περίπλοκες και περιλαμβάνουν «επιθεώρηση, προστασία και συντήρηση των τεχνικών συστημάτων του πλοίου καθώς και των χώρων των επιβατών». Και τόνισε ότι «η συντήρηση των πλοίων μας σε εχθρικό θαλάσσιο περιβάλλον με μειωμένο αριθμό πληρωμάτων απαιτεί λεπτομερή και επίπονη προετοιμασία».
Γύρω από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι αγκυροβολημένοι –και προς το παρόν συντηρούνται συστηματικά– ολόκληροι στόλοι. Αλλά με την προοπτική τα ταξίδια να αρχίσουν μετά από πολλούς μήνες, η παγωνιά του χειμώνα προβλέπεται δυσοίωνη για αυτά τα πλοία-φαντάσματα. Ολόκληρος ο στόλος της Azamara Club Cruises είναι αγκυροβολημένος κατά μήκος του ποταμού Κλάιντ, που διασχίζει τη Γλασκώβη και σίγουρα θα προσφέρει λίγη χριστουγεννιάτικη χαρά στους κατοίκους της. Μια παρόμοια εικόνα βλέπει κανείς και στο λιμάνι του Ροσάιθ, στον κόλπο του Φορθ στη Σκωτία, όπου έχει σταθμεύσει μελαγχολικά ολόκληρος ο στόλος του Fred Olsen Cruise Lines.
Τα έρημα κρουαζιερόπλοια, που είναι αγκυροβολημένα στο Γουέιμουθ Μπέι και στο Πουλ Μπέι, ήταν φέτος το καλοκαίρι η τουριστική ατραξιόν του Ντόρσετ. Εφθασε, όμως, το φθινόπωρο, και ο στολίσκος των μικρών πλοιαρίων, που πρόσφεραν μίνι «κρουαζιέρες» σε όσους ήθελαν να τα δουν από κοντά, επιστρέφει στη βάση του, εγκαταλείποντας τους μεγαλοπρεπείς Τιτάνες στο έλεος των στοιχείων της φύσης.
Τι θα τους συμβεί σε περίπτωση που η περιοχή πληγεί από μια σφοδρή κακοκαιρία, ακόμα χειρότερα αν επαναληφθεί η Μεγάλη Καταιγίδα του Νοεμβρίου του 1987 που αφάνισε τη νότια Αγγλία; Να θυμίσουμε ότι σε εκείνη τη θύελλα 18 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στη Βρετανία και ξεριζώθηκαν 15 εκατ. δέντρα.
Ο Κρις Χάκνεϊ και η ομάδα του το έχουν σκεφτεί: «Τα κρουαζιερόπλοιά μας διαθέτουν προηγμένο λογισμικό πρόβλεψης καιρού. Οι ομάδες μας υποστηρίζονται από το προσωπικό των κεντρικών γραφείων μας και μπορούν να κάνουν ακριβή και ασφαλή σχέδια έκτακτης ανάγκης για την αντιμετώπιση οποιωνδήποτε δυσμενών καιρικών συνθηκών, τα οποία κυμαίνονται από τη μετεγκατάσταση σε εναλλακτικά αγκυροβόλια και λιμάνια, μέχρι το ταξίδι στα ανοικτά».
Ακόμα και οι πιο αισιόδοξοι ειδήμονες του ταξιδιωτικού κλάδου, πάντως, προβλέπουν ότι ο ερχόμενος χειμώνας θα είναι μακρύς. Και ειδικά για τον τομέα της κρουαζιέρας, οι επόμενοι μήνες θα είναι γεμάτοι απόγνωση.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News