Κιάτο – Ροδοδάφνη με το τρένο και τώρα Αμβρακία – Άκτιο με το αυτοκίνητο. Ενα έργο που παραδόθηκε εντός χρονοδιαγράμματος και ένα έργο που “οδεύει”, επιτέλους προς την υλοποίησή του. Με κοινό παρονομαστή τον Όμιλο MYTILINEOS και τη δυναμική, όπως όλα δείχνουν, (επι)στροφή του στον κατασκευαστικό τομέα.
Στα μέσα Ιουλίου, παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών (Κ. Καραμανλής, Ι. Κεφαλογιάννης), εγκαινιάστηκε η μήκους 71 χλμ υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας του άξονα «Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα». Οι άνθρωποι της κατασκευάστριας MYTILINEOS μίλησαν τότε, καθόλου τυχαία, για “έργο βιώσιμο, με θετικό πρόσημο για όλους» και για την “ανάταση της εθνικής μας οικονομίας μετά και την δοκιμασία της πανδημίας (που) θα έλθει μέσα από την αναβίωση των μεγάλων έργων… τα οποία στηρίζονται στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης».
Λίγες ημέρες μετά, οι πληροφορίες από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών θέλουν τη MYTILINEOS ως μοναδική εταιρεία που υπέβαλε νέα, ανανεωμένη προσφορά, ύψους περίπου €150 εκατ., για το “ταλαιπωρημένο” έργο των 48,5 χλμ. που θα συνδέει το Άκτιο με την Αμβακία και την Ιονία Οδό. Την ίδια στιγμή, η εταιρεία MYTILINEOS μας ενημερώνει με Δελτίο Τύπου για τον μετασχηματισμό του Τομέα Έργων EPC – METKA “σε ένα νέο, σύγχρονο και καινοτόμο Business Unit”, το Sustainable Engineering Solutions (SES BU), ως αυτόνομη Γενική Διεύθυνση.
Είναι προφανές ότι ο Ομιλος του Ευ. Μυτιληναίου επιλέγει στρατηγικά την ανάπτυξή του στον κατασκευαστικό και ενεργειακό τομέα, αλλάζοντας τα δεδομένα και τις ισορροπίες στον χώρο. Η εξέλιξη του έργου “Άκτιο-Αμβρακία” είναι ενδεικτική των προθέσεών του αυτών.
10 χρόνια και -€120 εκατ.
Το έργο είχε ξεκινήσει το 2010, με τέσσερις εργολαβίες. Από αυτές κατασκευάστηκαν με δυσκολία μόνο τα 15 χιλιόμετρα, ενώ όλο αυτό το διάστημα των 10 ετών, το έργο έχει ήδη απορροφήσει δαπάνες ύψους €120 εκατ.! Ενώ μάλιστα το συνολικό κόστος και με την έκπτωση είχε προϋπολογιστεί στα 177 εκατ. ευρώ., η προηγούμενη κυβέρνηση (με την οποία ξεκίνησε το έργο) είχε προχωρήσει σε συμπληρωματική εργολαβία – “σκούπα” ύψους 150 εκ. ευρώ! Προκαλώντας μεταξύ άλλων και την αντίδραση του νυν υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κ. Αχ. Καραμανλή, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει το έργο “μνημείο κακού σχεδιασμού”.
Στον προ δύο ετών διαγωνισμό είχε αρχικά μειοδοτήσει η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ. Η διαδικασία όμως δεν προχώρησε, καθώς η Ιταλική GD Infrastrutture προσέφυγε στη Δικαιοσύνη κατά της ανάθεσης.
Ο Κώστας Καραμανλής είχε δεσμευθεί από τη Βουλή ότι το υπουργείο θα συνεχίσει τον διαγωνισμό για να ολοκληρωθεί το έργο ως το 2023, ώστε να μη χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση και μαζί τα κονδύλια για ένα σημαντικό έργο ανάπτυξης στη Δυτική Ελλάδα. Στις αρχές του 2020 επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός και κάλεσε τις εταιρείες να ανανεώσουν τις προσφορές τους. Οι άλλοι εργολάβοι (ΑΒΑΞ, Intrakat και GD Infrastrutture) δεν το έκαναν, σε αντίθεση με τη MYTILINEOS, στην οποία φαίνεται να καταλήγει το έργο.
«Βιώσιμη Ανάπτυξη»
Ολα αυτά κάτω από μια νέα στρατηγική για τον Ομιλο Μυτιληναίου, που ανακοίνωσε ότι “επενδύει στρατηγικά στον εθνικό και παγκόσμιο στόχο της ενεργειακής μετάβασης, θέτοντας όλες του τις δυνάμεις στην υπηρεσία της Βιώσιμης Ανάπτυξης”. Έτσι, ο Τομέας Έργων EPC – METKA αλλάζει σχήμα, κατεύθυνση και όνομα και γίνεται το Sustainable Engineering Solutions (SES BU), ως αυτόνομη Γενική Διεύθυνση.
Αυτό σημαίνει ότι, εκτός από την κατασκευή θερμικών σταθμών και τον σχεδιασμό και υλοποίηση επιλεγμένων κατασκευαστικών έργων, το νέο BU “μπαίνει” δυναμικά στην ανάπτυξη έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης (Sustainability), όπως διαχείριση στερεών και υγρών αποβλήτων, υβριδικά και off-grid ενεργειακά έργα, έργα ενεργειακής αναβάθμισης, καινοτόμα first-of-kind ενεργειακά έργα (π.χ., έργα υδρογόνου) κ.λπ.
Το Δελτίο Τύπου της εταιρείας μας ενημερώνει:
«Αντιλαμβανόμενη τις διεθνείς τάσεις, η MYTILINEOS προσαρμόζει τη μοναδική της τεχνογνωσία στις Λύσεις Βιώσιμης Ανάπτυξης και παράλληλα σχεδιάζει:
α) Να συνεχίσει να αξιοποιεί το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στην κατασκευή θερμικών μονάδων και να αναπτυχθεί περαιτέρω στο χώρο του Transmission & Distribution (T&D) και
β) Να αναπτυχθεί πολύ στοχευμένα στο χώρο των υποδομών, μέσω έργων ΣΔΙΤ και έργων που απαιτούν υψηλή τεχνογνωσία, εν όψει και των μεγάλων έργων που έχουν προαναγγελθεί στη χώρα μας στο πλαίσιο επανεκκίνησης της οικονομίας στην post Covid – 19 εποχή.
Για τη βέλτιστη υποστήριξη του Στρατηγικού μας Πλάνου, προχωρούμε επιπλέον σε αλλαγές στην οργανωτική δομή με έμφαση σε τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά:
- ευέλικτο και αποτελεσματικό σχήμα,
- έμφαση στην βελτιστοποίηση του κόστους εκτέλεσης έργων,
- διάκριση αρμοδιοτήτων και παρακολούθηση απόδοσης (performance management),
- μεγιστοποίηση συνεργειών με τους υπόλοιπους Τομείς Επιχειρηματικής Δραστηριότητας (Μεταλλουργίας – Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου – Ανάπτυξης Ανανεώσιμων και Αποθηκευτικών Έργων Ενέργειας) και βέβαια με τις υπόλοιπες Γενικές Διευθύνσεις Υποστήριξης (Legal, Treasury, HR, Finance, Communication και M & A).
Η MYTILINEOS, όπως άλλωστε έχει ορίσει και στην Επιχειρηματική της Αποστολή, δραστηριοποιείται στις τοπικές και διεθνείς αγορές, με ευρηματικότητα, αποτελεσματικότητα και σεβασμό για το περιβάλλον και την κοινωνία. Με τη συμβολή του νέου Τομέα Επιχειρηματικής Δραστηριότητας Sustainable Engineering Solutions, επιδιώκει να συνεχίσει να δημιουργεί αξία για τους μετόχους, τους εργαζόμενους, αλλά και για το σύνολο της Ελληνικής Οικονομίας».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News