Μία πρώτη, γρήγορη απάντηση είναι «ναι». Συμφέρει. Για δύο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με την τιμή του CNG (Compressed Natural Gas) που θα συναντήσετε σήμερα στα πρατήρια. Υπολογίστε, λοιπόν, στα €0,831 ανά kg – ξεχάστε τα λίτρα, εδώ έχουμε να κάνουμε με κιλά.
Και μόνο η σύγκριση αυτής της τιμής σε σχέση με τις σημαντικά πιο υψηλές τιμές πώλησης του ντίζελ και, ακόμα περισσότερο, της βενζίνης, είναι αρκετή για να τελειώσει το πρώτο ημίχρονο του «ματς».
Ένας δεύτερος λόγος είναι πως τα αυτοκίνητα με φυσικό αέριο (το οποίο, παρεμπιπτόντως, δεν πρέπει να το συγχέουμε με το διαδεδομένο υγραέριο), κατά κανόνα, είναι ιδιαίτερα οικονομικά. Για παράδειγμα, οδηγώντας το νέο Seat Aron TGI, συναντήσαμε μία μέση, ρεαλιστική κατανάλωση της τάξης των 5,8 kg/ χιλιόμετρο.
Στην πράξη πώς μεταφράζεται όλο αυτό στην τσέπη σας; Θεωρητικά μπορείτε να διανύσετε μέχρι 15.000 χιλιόμετρα με με περίπου €400 – και δεν χτύπησε ο δαίμων του πληκτρολογίου.
Επίσης, σε περίπτωση που δεν έχει τύχει να οδηγήσετε ένα αυτοκίνητο με φυσικό αέριο, αξίζει να ξέρετε πως δεν υπάρχει σχεδόν καμία διαφορά ως αίσθηση με ένα «κανονικό» βενζίνης ή ντίζελ. Τα CNG συνήθως έχουν δύο ντεπόζιτα, ένα για το φυσικό αέριο (ως κυρίως καύσιμο) και ένα για μερικά λίτρα βενζίνης (ως εφεδρικό καύσιμο).
Όταν εξαντληθεί το ντεπόζιτο με το CNG, ο κινητήρας συνεχίζει να λειτουργεί με τη βενζίνη. Τη μετάβαση, από το ένα καύσμο στο άλλο, δεν θα την αντιληφθείτε. Με τίποτα. Κι αυτό είναι θετικό, καθώς δεν αλλάζει η αίσθηση που εισπράττετε οδηγώντας το.
Υπάρχουν πολλά μοντέλα με CNG στην ελληνική αγορά. Ενδεικτικά, τα Fiat Panda (οι Ιταλοί έχουν παράδοση σε κινητήρες με φυσικό αέριο), Seat Ibiza, Skoda Kamiq και Scala, VW Polo και Up! Όπως είναι αντιληπτό, το γκρουπ της VW επενδύει σημαντικά στο φυσικό αέριο.
Αλλά… Πάντα υπάρχουν τα αλλά
Ωστόσο, ένα αυτοκίνητο με φυσικό αέριο, στην Ελλάδα τουλάχιστον, δεν είναι πάντα η συνολικά αποτελεσματική λύση.
Το πρόβλημα δεν έχει να κάνει με τα CNG μοντέλα διαφόρων κατασκευαστών αλλά με τη δυσκολία τού να βρείτε ένα πρατήριο που να διαθέτει φυσικό αέριο.
Αν «κατεβάσετε» κάποια από τις δημοφιλείς εφαρμογές που εμφανίζουν πρατήρια και τιμές, ίσως έκπληκτοι ανακαλύψετε πως υπάρχουν ελάχιστα που διαθέτουν το συγκεκριμένο καύσιμο.
Για την ακρίβεια, θα δείτε ότι υπάρχουν μόλις 17 σημεία ανεφοδιασμού σε όλη την Ελλάδα. Μόλις 8 σε όλη την Αττική – δύο στη Λάρισσα και από ένα σε Βόλο, Τρίκαλα, Λαμία και Ιωάννινα. Κανένα, για παράδειγμα, στην Πελοπόννησο. Ή σε όλο το εύρος της δυτικής Ελλάδας. Και, φυσικά σε κανένα νησί. Αυτά και τέλος.
Το πρόβλημα είναι αντιληπτό για κάποιον που θέλει να μετακινηθεί εκτός των ορίων της πόλης. Ή για κάποιον που δεν έχει κάποιο ανάλογο πρατήριο κοντά στις συνήθεις διαδρομές του.
Κάπως έτσι, το πιθανότερο είναι πως θα καταλήξει να βάζει συχνά βενζίνη στο μικρό ρεζερβουάρ με τη μικρή αυτονομία. Αλλά αν είναι να βάζει βενζίνη, παίρνει εξ αρχής ένα «κανονικό» βενζινοκίνητο. Νεσπά;
Συμπέρασμα
Για παράδειγμα, το Arona 1.0 TGI που λέγαμε, με μία τιμή πώλησης που ξεκινά στα €17,190 αποτελεί μία εξαιρετικά οικονομική σε λειτουργικό κόστος επιλογή.
Εκπέμπει μόλις 98 gr/100 km διοξειδίων άνθρακα, μπαίνετε ελεύθερα στο Δακτύλιο και με περίπου €20 (για γέμισμα CNG και βενζίνης) διανύετε περί τα 350 χιλιόμετρα. Συμφέρει τρελά.
Ωστόσο, τόσο η αυτονομία όσο και τα ελάχιστα πρατήρια που διαθέτουν το CNG περιορίζουν τις πολλές κατά τα άλλα δυνατότητές του. Προσωπικά, ένιωσα ένα σχετικό άγχος. Τόσο το άγχος της αυτονομίας -αν κινείσαι σε μεγαλύτερες της πόλης αποστάσεις- όσο και του εντοπισμού εκείνου του πολυπόθητου πρατηρίου που διαθέτει φυσικό αέριο.
Εκτός αν έχετε ένα τυπικό και λίγο-πολύ συγκεκριμένο δρομολόγιο εντός Αττικής. Ή Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Βόλου, Τρικάλων, Λαμίας και Ιωαννίνων. Εκεί, δηλαδή, που το λειτουργικό κόστος κατεβαίνει θεαματικά.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News