502
| REUTERS/Kai Pfaffenbach

Η Μέρκελ ρίχνει 9 δισ. ευρώ για να σώσει τη Lufthansa – οι αντιδράσεις

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2020, 09:21

Η Μέρκελ ρίχνει 9 δισ. ευρώ για να σώσει τη Lufthansa – οι αντιδράσεις

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2020, 09:21

Είναι μια «άσκηση» που καλούνται να κάνουν όλες οι χώρες –τουλάχιστον αυτές που θεωρούν ότι ένας αερομεταφορέας είναι απολύτως κρίσιμος για τις οικονομίες τους. Και υπό αυτήν την έννοια, η επί της αρχής συμφωνία στην οποία κατέληξε η κυβέρνηση Μέρκελ στη Γερμανία με την Lufthansa αποτελεί έναν οδηγό.

Το Βερολίνο δεν είχε πρόβλημα να ανοίξει τα θησαυροφυλάκιά του και να βοηθήσει με ένα σχέδιο ύψους εννέα δισ. ευρώ (!) την αεροπορική εταιρεία που υπέστη τρομακτικές ζημιές με την αναστολή της λειτουργίας της λόγω της πανδημίας του κορονοϊού.

Το σχέδιο για τη διάσωση του αερομεταφορέα παρουσίασε ο υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ το βράδυ της Δευτέρας σε ειδική συνέντευξη Τύπου στο Βερολίνο. Προβλέπει, μεταξύ άλλων, την απόκτηση μετοχικού μεριδίου 20% της Lufthansa από το κρατικό ταμείο σταθεροποίησης (WSF) μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου και τη δέσμευση της εταιρείας να μη δίνει μέρισμα στους μετόχους και να περικόψει τις αμοιβές των υψηλόβαθμων στελεχών. Οπως ανέφερε το Euronews, η τιμή εγγραφής για την αύξηση κεφαλαίου θα είναι 2,56 ευρώ ανά μετοχή. Η συμφωνία προβλέπει ότι δύο θέσεις στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας θα οριστούν σε συμφωνία με την κυβέρνηση, χωρίς δικαίωμα ψήφου εκτός από την περίπτωση εξαγοράς.

Μολονότι το σχέδιο σωτηρίας της Lufthansa το περίμενε η γερμανική οικονομία και ο τομέας των αερομεταφορών ως μάννα εξ ουρανού –η εταιρεία έχανε ένα εκατ. ευρώ την ώρα καθώς είχε προσγειώσει τα 700 από τα 760 αεροσκάφη της– δεν είναι όλοι ενθουσιασμένοι, καθώς η λέξη «κρατικοποίηση» τρομάζει. Ο πρωθυπουργός της Βαυαρίας Μάρκους Zέντερ επέμεινε ότι η κρατικοποίηση δεν είναι στο τραπέζι:

«Η πρόταση σημαίνει ότι μια εταιρεία που στο παρελθόν ήταν πολύ επιτυχημένη και πολύ σημαντική για τη Γερμανία κατέληξε να περνά κρίση χωρίς να είναι δικό της το φταίξιμο. Τώρα δέχεται σημαντική ενίσχυση και με αυτή τη σημαντική ενίσχυση η Lufthansa μπορεί να ξανασταθεί στα πόδια της χωρίς να κρατικοποιηθεί. Δεν πρέπει να είναι αυτός ο στόχος», είπε.

Οπως αναφέρουν οι Financial Times, κόμματα και περιβαλλοντικές οργανώσεις είχαν ζητήσει να επιβληθεί στην Lufthansa ο όρος για περιορισμό των εκπομπών αερίων, ως προϋπόθεση για να λάβει την κρατική βοήθεια, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.

Ο Αλτμάιερ εξήγησε πως «δεν θέλαμε να επιβάλουμε άλλες προϋποθέσεις πέρα από την ευρύτερη αρχή βιωσιμότητας, καθώς ο στόχος μας δεν είναι το κράτος να καθορίζει τη λειτουργική στρατηγική της εταιρείας».

Ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι στόχος είναι η κυβέρνηση να πουλήσει το μερίδιό της ως το τέλος του 2023.

Τώρα, η συμφωνία πρέπει να εγκριθεί από τη γενική συνέλευση των μετόχων της Lufthansa, αλλά και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Και εδώ υπάρχει ένας μεγάλος αστερίσκος: πώς σε μια κοινή αγορά που θέλει να αποκαλείται «ελεύθερη» ένα κράτος μέλος της ΕΕ βοηθά μια συγκεκριμένη εταιρεία, προφανώς εις βάρος του ανταγωνισμού;

Σύμφωνα με πληροφορίες του Spiegel, το θέμα της τήρησης των κανόνων ανταγωνισμού θα είναι μια μάχη με θύμα πιθανότατα τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης (σλοτ) στα αεροδρόμια της Φρανκφούρτης και του Μονάχου. Στελέχη της Κομισιόν έχουν ζητήσει να αφαιρεθούν τα προνομιακά σλοτ από την Lufthansa και να δοθούν σε άλλες εταιρίες, ως «αποζημίωση» για την κρατική βοήθεια που λαμβάνει η γερμανική εταιρεία.

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...