Ηταν ίσως η πιο δύσκολη βραδιά στην 45ετή ιστορία των βραβείων Σεζάρ, των επονομαζόμενων «γαλλικών Οσκαρ». Ο Ρομάν Πολάνσκι επρόκειτο να θριαμβεύσει με το εξαιρετικό φιλμ «Κατηγορώ», όπως και έγινε —αλλά δεν ήταν θρίαμβος, είχε αποδοκιμασίες και απουσίες.
Από την αρχή, από την ώρα που ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες —12, περισσότερες από κάθε άλλη ταινία εφέτος — ο Πολάνσκι και το έργο του έγιναν στόχος έντοντων επικρίσεων (εδώ). Τον 86χρονο σκηνοθέτη τον βαραίνει ένα μακρύ και σκοτεινό παρελθόν με καταγγελίες σεξουαλικής παρενόχλησης, ακόμα και βιασμών, ένα παρελθόν που στην εποχή του #MeToo διαβάζεται με μεγαλύτερη ένταση.
«Γιατί ο Πολάνσκι έχει ακόμα καριέρα;» έγραφε ένα πλακάτ έξω από το πανέμορφο «Salle Pleyel» στην οδό Φομπούργκ, όπου έγινε το βράδυ της Παρασκευής η 45η απονομή των βραβείων Σεζάρ. Ενα πυκνό πλήθος από φεμινίστριες —και όχι μόνο— συγκεντρώθηκε στους γύρω δρόμους για να διαμαρτυρηθούν για την επικείμενη βράβευση του γαλλοπολωνού σκηνοθέτη.
Λιγότερες από δύο ώρες πριν την έναρξη της τελετής, διαδηλωτές με καπνογόνα είχαν προσπαθήσει να προσεγγίσουν τον χώρο, αλλά εμποδίστηκαν από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις —άλλωστε είχαν τοποθετηθεί μεταλλικοί φράκτες.
Οι διαδηλωτές, που φώναζαν συνθήματα όπως «Φυλακίστε τον Πολάνσκι!» και «Ο Πολάνσκι βιαστής, ο κινηματογράφος ένοχος, το κοινό συνεργός», απωθήθηκαν τελικά από την αστυνομία.
Αλλά και στο εσωτερικό της αίθουσας υπήρξαν αντιδράσεις. Οταν το «Κατηγορώ» και ο Πολάνσκι τιμήθηκαν με το Σεζάρ Καλύτερης σκηνοθεσίας, πολλές γυναίκες που παρίσταντο στην τελετή αποχώρησαν σε ένδειξη διαμαρτυρίας.
Καταγγέλλοντας το δημόσιο λιντσάρισμά του ο ίδιος ο σκηνοθέτης είχε ανακοινώσει (εδώ) ότι δεν θα συμμετάσχει στην τελετή απονομής των Σεζάρ, όπως και όλοι οι συνεργάτες του στην ταινία, περιλαμβανομένου του διάσημου πρωταγωνιστή Ζαν Ντιζαρντέν.
Για την Ιστορία το Σεζάρ Καλύτερης Ταινίας πήρε το «Les Misérables» του Λατζ Λι.
Ο Πολάνσκι εξακολουθεί να καταζητείται από την αμερικανική δικαιοσύνη για τον βιασμό μιας 13χρονης πριν περίπου 40 χρόνια, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, κάτι που ο ίδιος αρνείται.
Μεταξύ των γυναικών που αποχώρησαν από την αίθουσα μετά την ανακοίνωση του βραβείου ήταν και η Γαλλίδα ηθοποιός Αντέλ Ενέλ, η οποία πέρυσι είχε αποκαλύψει ότι όταν ήταν παιδί την είχε κακοποιήσει σεξουαλικά ένας άλλος σκηνοθέτης, ο Κριστόφ Ρουτζιά.
Η Ενέλ είχε δηλώσει στους New York Times πριν την τελετή ότι η Γαλλία «έχασε το τρένο» του κινήματος #MeToo και επέκρινε την επιτροπή των Σεζάρ που αναγνώρισε τον Πολάνσκι.
Συνέκρινε μάλιστα ότι το γεγονός ότι η επιτροπή των βραβείων επέλεξε να ξεχωρίσει την ταινία του «με φτύσιμο στο πρόσωπο όλων των θυμάτων. Σημαίνει ότι δεν είναι κακό να βιάζεις γυναίκες».
Πέρσι, η γαλλίδα φωτογράφος Βαλεντίν Μονιέ κατηγόρησε τον Πολάνσκι ότι την βίασε το 1975, όταν ήταν 18 ετών και εργαζόταν ως μοντέλο και ηθοποιός. Ο ίδιος αρνήθηκε την κατηγορία.
Αυτή είναι η δεύτερη φορά σε διάστημα πέντε μηνών που μία βράβευση του Πολάνσκι, ο οποίος πέρυσι αποκλείστηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών που απονέμει τα Όσκαρ, προκαλεί αντιδράσεις.
Οι διοργανωτές του Φεστιβάλ της Βενετίας δέχθηκαν επικρίσεις επειδή περιέλαβαν το «Κατηγορώ» του Πολάνσκι στο πρόγραμμα. Η ταινία βραβεύθηκε με τον Αργυρό Λέοντα- Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News