Στην καρδιά του χειμώνα και μέσα στο βαθύ σκοτάδι του σουηδικού Βορρά άνοιξε και πάλι φέτος τις πύλες της στο κοινό η ζεστή και φιλόξενη διεθνής έκθεση Σχεδιασμού Επίπλου και Φωτισμού της Στοκχόλμης. Εδώ και 70 χρόνια επαγγελματίες του κλάδου, νέα ταλέντα, και λάτρεις του σχεδιασμού από όλο τον κόσμο συγκεντρώνονται στη Στοκχόλμη κάτω από την ίδια στέγη, μία φορά το χρόνο γι’ αυτό το μοναδικό γεγονός. Και φέτος από τις 4 μέχρι τις 8 Φεβρουαρίου οι επισκέπτες της «Stockholm Furniture & Light Fair 2020» είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά τις κορυφαίες και πιο εντυπωσιακές μάρκες του κόσμου από τις οποίες το 80% είναι εταιρείες από τις σκανδιναβικές χώρες.
Mπορεί οι περισσότεροι επισκέπτες να έφθασαν στην Στοκχόλμη για να θαυμάσουν το σκανδιναβικό design, η επόμενη γενιά των ταλαντούχων σχεδιαστών από όλο τον κόσμο, όμως, φρόντισε να τους προβληματίσει και να τους παρακινήσει να είναι πιο υπεύθυνοι σε σχέση με το περιβάλλον.
Το «Greenhouse» είναι βασικός άξονας της έκθεσης από το 2003, που ξεκίνησε η συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Πρόκειται για μια διεθνή πλατφόρμα αφιερωμένη σε πολλά υποσχόμενους νέους designers από όλο τον κόσμο. Και φέτος κατά τη διάρκεια της 70ης έκθεσης, οι διοργανωτές πήραν τη γενναία απόφαση να τοποθετήσουν το «Greenhouse», μια βιτρίνα με προτάσεις φοιτητών και νέων ταλαντούχων designers, στο πιο πολυσύχναστο τμήμα της έκθεσης που βρίσκεται στην καρδιά του χώρου.
Το εντυπωσιακό περίπτερο σχεδιάστηκε από το αναγνωρισμένο δίδυμο του πειραματικού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού Wang & Söderström από την Κοπεγχάγη, στη λίστα πελατών των οποίων περιλαμβάνοντα οι πάντες, από την εταιρεία Nike μέχρι το θέατρο της πόλης του Μάλμο, και από το Röhsska Museum, Μουσείο Τέχνης, Ντιζάιν και Διακοσμητικών Τεχνών του Γκέτεμποργκ, μέχρι την φινλανδική εταιρεία Iittala.
Για τις ανάγκες της έκθεσης, η Αννα Γουάνγκ και ο Τιμ Σόντερστρομ σχεδίασαν ένα κλειστό περίπτερο μήκους 120 μ και ύψους 3,5 μ με ψηφιακές οθόνες και φωτογραφίες μεγάλων διαστάσεων.
Η ιδέα ήταν να προβάλλονται ψηφιακές απεικονίσεις φυσικών αντικειμένων, κινούμενες ακολουθίες, που δίνουν έμφαση στην άγρια φύση και στην ανάπτυξη. «Θέλαμε να είναι φανταστικό, αλλά και πραγματικό ταυτόχρονα. Να μην ορίζεται πλήρως. Ακριβώς όπως οι σχεδιαστές που εκθέτουν στο “Greenhouse”», δήλωσε ο Τιμ Σόντερστρομ.
Η φετινή κριτική επιτροπή του «Greenhouse» επέλεξε 37 ανεξάρτητους σχεδιαστές και 30 σχολές σχεδιασμού από διάφορες χώρες. Ο designer Γενς Φαγκερ, πρόεδρος τη κριτικής επιτροπής από το 2015, θεωρεί τη διεθνοποίηση ως μια σαφή τάση.
Φέτος υπήρξαν συμμετοχές από τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Κίνα, αλλά επίσης έγιναν αιτήσεις από τη Νότια Κορέα, μέχρι τη Βολιβία και τη Μογγολία, πράγμα που «εισάγει μια μεγαλύτερη αίσθηση διαφοροποίησης και δυναμισμού», δήλωσε ο Φάγκερ.
Τμήματα αρχιτεκτονικών σχολών αλλά και ανεξάρτητα ταλέντα από την Ουγγαρία μέχρι τη Νότια Κορέα επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στο ίδιο θέμα, που δεν είναι άλλο από τη βελτίωση του πλανήτη μας με πιο υπεύθυνο σχεδιασμό. Στο stand του πανεπιστημίου Linnaeus της Σουηδίας, για παράδειγμα, υπήρχε ένα πανό που έγραφε: «Ο κόσμος καίγεται κι εμείς ακόμα κατασκευάζουμε έπιπλα».
«Η έκθεση είναι ο τόπος όπου συναντώνται οι επιχειρήσεις, η βιομηχανία και το design, και αυτοί είναι οι άνθρωποι στους οποίους θέλαμε να απευθυνθούμε», δήλωσε ο Τζορτζ Μπσιρίνι, από το Πανεπιστήμιο Linnaeus.
Αναμφίβολα το μπράβο αξίζει στους διοργανωτές για τη διεξαγωγή συζητήσεων και αντιπαραθέσεων σε θέματα περιβάλλοντος, αξίζει όμως να τονιστεί ακόμη ότι η έκθεση έδειξε πως για να επιβιώσουν οι υπεύθυνοι designers θα πρέπει αλλάξουν κατεύθυνση σχεδιάζοντας τα προϊόντα τους.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News