Οι Ανιέλι (Αgnelli) και οι Πεζό (Peugeot) είναι οι δύο ευρωπαϊκές μεγαλοαστικές οικογένειες που έχουν σημαδέψει την αυτοκινητοβιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου περισσότερο από έναν αιώνα. Μιλάμε για πραγματικές δυναστείες του ευρωπαϊκού καπιταλισμού, γράφει η Repubblica, περιγράφοντας τους δεσμούς που τελικά οδήγησαν στο πάντρεμα των δύο επιχειρήσεων, δηλαδή στη συγχώνευση των ομίλων FIAT Chrysler Automobiles (FCA) και Peugeot Citroen.
Προ καιρού, ο Ρομπέρ Πεζό ομολόγησε στους δημοσιογράφους ότι με τον πρόεδρο της FCA, τον Τζον Ελκαν, «γνωρίζονται καλά» και ότι πάντα «είχαν ανοικτό κανάλι επικοινωνίας». Οι δύο άνδρες ουδέποτε διέκοψαν τις επαφές, σχολιάζει το ιταλικό φύλλο, ποτέ δεν σταμάτησαν να ονειρεύονται ένα κοινό μέλλον. Μάλιστα τον περασμένο Μάιο ο Ελκαν είχε κάνει μία φιλοφρονητική χειρονομία, είχε προσκαλέσει σε δείπνο τον επικεφαλής της γαλλικής φαμίλιας αυτοκινητοβιομηχάνων
Την εποχή που ο Τζοβάνι Ανιέλι, ο παππούς του Τζάνι, συγκροτούσε τη FIAT, ο Αρμάν Πεζό ανέπτυσσε και αυτός τη δική του παραγωγή αυτοκινήτων. Το 1899 ό,τι συνέβαινε στο Τορίνο συνέβαινε και στο Σοσό.
Πέρα από τα αυτοκίνητα και τους κινητήρες τους, οι διαφορές αφορούσαν τους ανθρώπους και τους χαρακτήρες τους: εξωστρεφείς ως Ιταλοί οι Ανιέλι, έγιναν γρήγορα πρόσωπα δημοσίου ενδιαφέροντος και κατέλαβαν τις κοσμικές στήλες όλων των εντύπων. Τη δεκαετία του ’70, στα πολιτικώς ταραχώδη και αιματηρά «χρόνια του μολυβιού», οι Ανιέλι, δίπλα σε επώνυμα άλλων ιταλών βιομηχάνων και πολιτικών, έγιναν ακόμη και… στίχος σε τραγούδια ιταλικών ακροαριστερών ομάδων που διατυμπάνιζαν φαντασιώσεις του στυλ «Ανιέλι, Πιρέλι και Κολόμπο, οι κουβέντες τέλος, καιρός για βροχή από σφαίρες»…
Η εποχή του θρυλικού «δικηγόρου»
Το μεγάλο όνομα της οικογενείας Ανιέλι ήταν αναμφίβολα ο Τζάνι Ανέλι, εγγονός του ιδρυτή της FIAT. Ο Τζάνι έγινε πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας το 1966 και δημιούργησε εργοστάσια σε πολλά μέρη, ακόμη και στη Σοβιετική Ενωση. Εδωσε στην εταιρεία τη νοοτροπία του σύγχρονου επιχειρηματία, ανοικτού σε συνεργασίες χωρίς ταμπού. Συνέδεσε το όνομά του με την πολιτική αλλά και με το ιταλικό ποδόσφαιρο, καθώς υπήρξε ιδιοκτήτης της Γιουβέντους. Η οικογένειά του ελέγχει ακόμη τη δημοφιλή πρωταθλήτρια Ιταλίας.
Τον φώναζαν «Ο δικηγόρος» λόγω των σπουδών του, και απέβη ο σημαντικότερος οικονομικός παράγων στο μεταπολεμικό ιταλικό βιομηχανικό «θαύμα». Οι διασυνδέσεις του ήταν διεθνείς και στο υψηλότερο πολιτικο-οικονομικό επίπεδο. Παρέδωσε τον οικογενειακό έλεγχο της FIAT στον εγγονό του Τζον Ελκαν, τον μεγαλύτερο γιο της κόρης του Μαργκερίτα.
Χωρίς τα φώτα της δημοσιότητας
Αντιθέτως, εσωστρεφείς ως Γάλλοι οι Πεζό, προφύλαξαν καλά τον ιδιωτικό βίο τους. Οι ιστορικοί και οι βιογράφοι των Πεζό υπογραμμίζουν τη μυστικοπάθειά τους, εξαίροντας και πράξεις τους ιδιαίτερες, όπως την εσκεμμένη δολιοφθορά του εργοστασίου τους κατά τη διάρκεια της Κατοχής, ώστε να μη χρησιμοποιηθεί η παραγωγή από τους Γερμανούς, ή τη χρηματοδότηση των Μακί, των γάλλων αντιστασιακών. Η απελευθέρωση της Γαλλίας από τους Γερμανούς βρήκε ξανά την εταιρεία Πεζό στην αφετηρία του επιχειρείν. Και πάντα μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.
«Ζούμε ευτυχείς εν κρυπτώ» και «Με το επώνυμό σας, έχετε περισσότερα καθήκοντα παρά δικαιώματα» είναι δύο συνθήματα με τα οποία γαλουχήθηκαν όλες οι γενιές των Πεζό. Χαρακτηριστικό της νοοτροπίας τους είναι το γεγονός ότι οι προσλήψεις μελών της οικογενείας στην εταιρεία της οικογενείας γίνονται ακόμη και σήμερα με αυστηρά κριτήρια, μάλιστα σε βαθμό υποβολής… βιογραφικού!
Ο 69χρονος Ρομπέρ Πεζό κρατά σήμερα τα ηνία της εταιρείας. Πριν από έξι χρόνια η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου έβαλε συνεταίρους στην εταιρεία των Πεζό το γαλλικό κράτος αλλά και το κινεζικό κράτος μέσω της κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας Dongfeng.
Να και ένας άλλος δεσμός μεταξύ των Πεζό και των Ανιέλι: οι διευθυντές του γαλλικού αυτοκινητοκατασκευαστή γνωρίζουν πολύ καλά το Τορίνο. Για μεγάλο χρονικό διάστημα ο σχεδιασμός των μοντέλων της γαλλικής εταιρείας είχε ανατεθεί στη φημισμένη ιταλική εταιρεία σχεδιασμού οχημάτων Pininfarina.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News