Ένα τραγικό τροχαίο δυστύχημα που συνέβη πριν μερικές ημέρες στο Βερολίνο και το οποίο στοίχισε τη ζωή σε τέσσερις ανθρώπους, ανάμεσά τους και σε ένα τρίχρονο αγοράκι, ανοίγει ξανά την συζήτηση _ τουλάχιστον στη Γερμανία_ σχετικά με τα αυτοκίνητα τύπου SUV και την κυκλοφορία τους στις σύγχρονες πόλεις.
Σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες, το δυστύχημα έγινε όταν η Porsche Macan που οδηγούσε ένας 42χρονος – στο αυτοκίνητο επέβαιναν επίσης μια 67χρονη γυναίκα κι ένα κοριτσάκι έξι ετών – εξετράπη από την πορεία της, προσέκρουσε σε φωτεινό σηματοδότη και κατόπιν παρέσυρε έναν 29χρονο Βρετανό, έναν 28χρονο Ισπανό, μία γυναίκα 64 ετών και το τριών ετών εγγόνι της.
Και τα τέσσερα θύματα, τα οποία στέκονταν στην άκρη διάβασης πεζών, έχασαν τη ζωή τους ακαριαία, επιτόπου, πριν προλάβει να τους παρασχεθεί η παραμικρή βοήθεια.
Όπως σημείωσε η εφημερίδα Bild, πραγματογνώμονες οι οποίοι εξέτασαν με ειδική τεχνολογία τρισδιάστατης αναπαράστασης τις συνθήκες του δυστυχήματος, διαπίστωσαν ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν προσπάθησε καν να διορθώσει την πορεία του ή να φρενάρει.
Αντιθέτως, λίγο πριν από την πρόσκρουση, επιτάχυνε, με πιθανότερο σενάριο να αντιμετώπισε ξαφνικό πρόβλημα υγείας, πιθανόν μια κρίση επιληψίας.
Όπως αναφέρει ο Guardian, «τα SUV αποτελούν ένα παράδοξο: ενώ πολλοί άνθρωποι τα αγοράζουν προκειμένου να αισθάνονται ασφαλέστεροι, είναι στατιστικά λιγότερο ασφαλείς σε σχέση τα κανονικά αυτοκίνητα, τόσο αν βρίσκονται εντός, όσο και εκτός του οχήματος. Είναι κατά 11% περισσότερο πιθανό να σκοτωθούμε από μια σύγκρουση μέσα σε ένα SUV απ’ ό,τι σε ένα κανονικό αυτοκίνητο. Οι μελέτες δείχνουν ότι οι οδηγοί των SUV στηρίζονται σε μια ψεύτικη και επίπλαστη αίσθηση ασφάλειας, γεγονός που τους κάνει να παίρνουν μεγαλύτερα οδηγικά ρίσκα. Επίσης, το ύψος των συγκεκριμένων οχημάτων τα κάνει δύο φορές πιο πιθανό να ντεραπάρουν και δύο φορές πιο πιθανό να σκοτώσουν πεζούς, προκαλώντας σοβαρά τραύματα στο άνω μέρος του σώματος και του κεφαλιού, σε αντίθεση με τραυματισμούς των κάτω άκρων, όπου οι άνθρωποι έχουν περισσότερες πιθανότητες να επιβιώσουν».
«Χρειαζόμαστε ανώτατο όριο για τα μεγάλα SUV στο κέντρο των πόλεων. Η καλύτερη λύση θα ήταν μια ομοσπονδιακή ρύθμιση, η οποία θα επέτρεπε στις πόλεις να θέτουν κάποια όρια μεγέθους», είπε σε δηλώσεις του στην εφημερίδα Tagesspiegel ο αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας των Πρασίνων, ο Όλιβερ Κρίσνερ.
«Τα μεγάλα αυτοκίνητα χρειάζονται ακόμη πιο ευρύχωρους χώρους στάθμευσης, όταν στις πόλεις ο χώρος γίνεται όλο και πιο σπάνιος. Αποτελούν ιδιαίτερο κίνδυνο για πεζούς και ποδηλάτες. Είναι επείγουσα ανάγκη να γίνει συζήτηση σχετικά με το πόσο μεγάλα θα πρέπει να είναι πλέον τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο κέντρο των πόλεών μας», συμπλήρωσε ο Κρίσνερ.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Στέφαν Ντέσελ, περιφερειακός δήμαρχος του Μίτε, μιας κεντρικής συνοικίας του Βερολίνου, που δήλωσε πως «τα SUV δεν ανήκουν στους δρόμους των κέντρων των πόλεων», χαρακτηρίζοντας τα ως «επικίνδυνα».
Για «SUV Τρέλα» έκανε λόγο και η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt.
Λίγο μετά το τραγικό δυστύχημα, η μη κυβερνητική οργάνωση «Γερμανική Βοήθεια για το Περιβάλλον» ανάρτησε ανακοίνωση στο Twitter: «Τα SUV δεν έχουν καμία δουλειά στις πόλεις μας! Τέσσερις νεκροί, ανάμεσά τους ένα μικρό παιδί, είναι ο απολογισμός του τρομερού δυστυχήματος με SUV Porsche στο Βερολίνο. Και σε ό,τι αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες, ένα στα δύο καινούργια αυτοκίνητα είναι SUV. Παλεύουμε ενάντια σε αυτό».
Το ζήτημα είναι πως αυτή τη στιγμή τα SUV μοντέλα είναι τα πιο περιζήτητα από αγοραστικό κοινό και αυτοκινητοβιομηχανίες.
Δεν είναι τυχαίο πως οι πωλήσεις έχουν μεγάλη αύξηση σε όλες τις χώρες, αφού η αγορά ζητά συνεχώς περισσότερα. Στην Γερμανία, για παράδειγμα, όπως προκύπτει από δεδομένα του Ινστιτούτου CAR του Πανεπιστημίου του Ντούισμπουργκ, θα κυκλοφορήσουν πάνω από 1 εκατομμύριο νέα SUV, αριθμός που αντιστοιχεί στο 1/3 των νέων αυτοκινήτων της χώρας.
Αλλά και η Greenpeace ζητάει την απαγόρευσή των SUV, για ξεκάθαρα οικολογικούς λόγους.
Η ακτιβιστική οργάνωση υποδέχτηκε προ ημερών ένα καράβι που ξεφόρτωνε SUV της BMW με το σύνθημα «klimakiller» («φονιάς του περιβάλλοντος»).
Ένας εκ των ακτιβιστών δήλωσε πως «τα SUV είναι μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές που αντιμετωπίζει το κλίμα. Τα αυτοκίνητα ευθύνονται για το 9% της παγκόσμιας ατμοσφαιρικής ρύπανσης και το 12% στην Ευρώπη, με τα SUV να είναι ο κύριος λόγος για αυτό. Μέχρι το 2025, το 40% της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου θα αποτελείται από μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας. Η μόνη λύση είναι ο εξηλεκτρισμός τους».
Οικολογικές οργανώσεις ζητούν να επιβληθούν σε πρώτη φάση κάποια απλά μέτρα, όπως η θέσπιση διοδίων για τα SUV.
Από την πλευρά της, η ακροδεξιά Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD) κατήγγειλε τις οργανώσεις οι οποίες «μισούν τα αυτοκίνητα» και αποπειρώνται να «εκμεταλλευθούν πολιτικά το δυστύχημα», μιλώντας για «άρματα μάχης στους σύγχρονους δρόμους».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News