Το 30% – 40% των συρμών του μετρό δεν κυκλοφορεί εδώ και πολλούς μήνες εξαιτίας των σοβαρών ελλείψεων σε ανταλλακτικά. Αν προστεθεί και το λεγόμενο «Β’ Θερινό» ωράριο, που ισχύει από 22 Ιουλίου μέχρι τέλους Αυγούστου και προβλέπει περαιτέρω μείωση των δρομολογίων, τότε η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη. Ακόμα και σε ώρες αιχμής, οι συρμοί του μετρό διέρχονται από τους σταθμούς ανά 10 ή και 12 λεπτά, ενώ εξίσου αραιά (μέχρι και ανά 14 λεπτά) είναι και τα δρομολόγια του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου ο οποίος έχει ούτως ή άλλως εγκαταλειφθεί στην τύχη του!
Πρόκειται για συνθήκες που βιώνουν πλέον καθημερινά όσοι επιβάτες συνωστίζονται στις αποβάθρες του μετρό και αδυνατούν να εξηγήσουν γιατί δεν έχει λυθεί ακόμα το πρόβλημα με τα ανταλλακτικά. Γιατί, όπως παραδέχονται και στελέχη της ΣΤΑΣΥ αυτό είναι το σημαντικότερο πρόβλημα και όχι μόνο ο καθορισμός των καλοκαιρινών δρομολογίων χωρίς να ληφθούν υπόψη οι πραγματικές ανάγκες της πόλης.
Επισήμως από 22 Ιουλίου έως και Τετάρτη 14 Αυγούστου τα δρομολόγια στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο έχουν καθοριστεί ανά 10,5 λεπτά τις καθημερινές και ανά 12,5′ τα Σαββατοκύριακα. Χθες υπήρχε χρονικό διάστημα όπου οι συρμοί διέρχονταν ανά 14 λεπτά! Στις γραμμές 2 και 3 του μετρό η συχνότητα των δρομολογίων είναι επισήμως τα 7 λεπτά (από τις 06:30 μέχρι τις 22:00), όταν ακόμα και σε ώρες αιχμής η πραγματική συχνότητα είναι 10 – 12 λεπτά!
Μολονότι το ζήτημα των ανταλλακτικών είχε τεθεί εδώ και πολλούς μήνες, και με ερωτήσεις στην Βουλή, εξηγήσεις δεν έχει δώσει ούτε η διοίκηση της Σταθερές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΣΤΑΣΥ ΑΕ), ούτε οι επικεφαλής του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), ούτε η διοίκηση του Υπερταμείου που ελέγχει τους δύο οργανισμούς. Το μόνιμο επιχείρημα είναι πως «υπάρχει πρόβλημα με το θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες προμήθειες», χωρίς να εξηγείται γιατί έχουν περάσει τόσοι μήνες χωρίς να αντιμετωπιστεί.
Πού οφείλεται το πρόβλημα των ανταλλακτικών; Μπορεί να φαντάζει απίστευτο, αλλά μέχρι σήμερα η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Γιώργο Θωμόπουλο δεν θεώρησε χρήσιμο να δώσει λεπτομερείς εξηγήσεις. Δε γνωρίζουμε, βέβαια, τι γράφει στο ενημερωτικό σημείωμα που έστειλε αυτές τις ημέρες στη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και συγκεκριμένα στον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών Νίκο Σταθόπουλο.
Η νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ ακόμα προσπαθεί να βγάλει άκρη με τα ανταλλακτικά και τα δρομολόγια. Προς το παρόν, όμως, δεν έχει δυνατότητα παρέμβασης ούτε καν για τον καθορισμό των δρομολογίων. Παραδέχεται, βέβαια, πως η πυκνότητα των δρομολογίων στο μετρό και στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο δεν καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες μιας πόλης που δέχεται χιλιάδες τουρίστες αυτή την περίοδο. Στόχος της διοίκησης Ν. Αθανασόπουλου, που ανέλαβε πρόσφατα τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΑΣΑ, είναι να υπάρχει κεντρικός καθορισμός των δρομολογίων τόσο στην ΣΤΑΣΥ όσο και στην Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ ΑΕ) που διαχειρίζεται λεωφορεία και τρόλεϊ.
Ενδεικτικό της εγκατάλειψης στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο είναι το γεγονός πως χρειάστηκαν χρόνια προκειμένου να διευθετηθεί, πρόσφατα, διαμάχη μεταξύ της ΣΤΑΣΥ και εταιρειών του ομίλου Siemens για τη σύμβαση εκσυγχρονισμού της σηματοδότησης στη γραμμή 1. Στις αρχές Ιουνίου επετεύχθη συμβιβασμός για να σταματήσει η πολυετής δικαστική κόντρα και να προχωρήσουν τα έργα και να πυκνώσουν τα δρομολόγια και, κυρίως, να είναι ασφαλέστερη η μετακίνηση των επιβατών. Το σύστημα που περιμένουμε χρόνια να εγκατασταθεί, μεταξύ άλλων, αποκλείει την υπέρβαση των μέγιστων καθορισμένων ταχυτήτων.
Μπορεί να έκλεισε ένα μέτωπο της ΣΤΑΣΥ με προμηθευτές συστημάτων ή εξοπλισμού όπως η Siemens ή η Alstom, αλλά παραμένουν σοβαρές εκκρεμότητες που δηλητηριάζουν τις σχέσεις με σοβαρό αποτύπωμα στα θέματα ανταλλακτικών, κ.λπ. Αν στα προβλήματα με τους προμηθευτές προστεθούν και οι ελλείψεις προσωπικού (σε «μάχιμες» θέσεις π.χ. ηλεκτροδηγοί) τότε η κατάσταση γίνεται εκρηκτική.
Κερασάκι στην τούρτα φαίνεται πως αποτελεί η κατάσταση με τις τεχνικές υπηρεσίες. Ο πρώην υπουργός Χρ. Σπίρτζης είχε ανοίξει μέτωπο με τις τεχνικές υπηρεσίες της ΟΣΥ και είχε ανακοινώσει πως «στέλνει στοιχεία στον εισαγγελέα». Η τύχη της παρέμβασής του είναι άγνωστη. Άγνωστο είναι, επίσης, αν ασχολήθηκε καθόλου και με τις τεχνικές υπηρεσίες της ΣΤΑΣΥ…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News