Η ανακοίνωση της βρετανικής αεροπορικής εταιρείας Virgin Atlantic ότι δεν θα απαιτεί πλέον από τις αεροσυνοδούς να φορούν φούστες ή να είναι μακιγιαρισμένες, αποτέλεσε σημαντικό βήμα προς την ισότητα ανδρών και γυναικών αεροσυνοδών. Μπορεί η εταιρεία του Ρίτσαρντ Μπράνσον να έγραψε λοιπόν ιστορία καταρρίπτοντας τα σεξιστικά πρότυπα δεκαετιών για τις αεροσυνοδούς, όπως αναφέρει όμως ένα ενδιαφέρον δημοσίευμα του Quartzy, στις περισσότερες ασιατικές αερογραμμές, επικρατεί ακόμη Μεσαίωνας σε σχέση με την καταναγκαστική αψεγάδιαστη εμφάνιση των γυναικών.
Πολλές αερογραμμές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής, εξακολουθούν να χτίζουν τη φήμη τους πάνω σε σεξιστικές εικόνες νέων και ωραίων γυναικών αεροσυνοδών. Κάποιες, όπως και η Emirates με έδρα το Ντουμπάι, που είναι γνωστό πως απαιτεί πολύ έντονο μακιγιάζ για τις αεροσυνοδούς της, με σήμα κατατεθέν το κατακόκκινο κραγιόν και τα βαμμένα μάτια που παραπέμπουν σε βραδινές εμφανίσεις και όχι σε αεροπορικές πτήσεις.
Κάποιες άλλες εταιρείες, όπως η Jeju air της Νότιας Κορέας, επέτρεψαν μόλις πέρυσι στις υπαλλήλους της να φορούν γυαλιά οράσεως.
Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της χαμηλού κόστους βιετναμέζικης εταιρείας VietJet, που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις όταν γέμισε το αεροσκάφος με γυναίκες ντυμένες με… μπικίνι, προκειμένου να επιφυλάξουν πανηγυρική υποδοχή στην ποδοσφαιρική ομάδα της χώρας. Προφανώς, δεν είχε πάρει το μάθημά της από το 2012, όταν τιμωρήθηκε με πρόστιμο από τις αρχές Πολιτικής Αεροπορίας του Βιετνάμ , επειδή διοργάνωσε… χορό ημίγυμνων γυναικών σε ώρα πτήσης.
Οσο για την επίσης χαμηλού κόστους Nok Air με έδρα την Ταϊλάνδη, έδωσε σαφή δείγματα του πώς αντιλαμβάνεται τον ρόλο των γυναικών, εκδίδοντας ημερολόγιο του 2013 με ημίγυμνα μοντέλα. «Με το που το ανεβάσαμε στο Facebook, είχαμε περισσότερα από 200.000 likes. Είμαι πολύ χαρούμενος», είχε δηλώσει ο τότε διευθύνων σύμβουλος Πατέε Σαρασίν.
Οσο για την Singapore Airlines, από το 1970 ως σήμερα προωθεί ένα πιο συντηρητικό μεν πρότυπο γυναίκας, το οποίο όμως, όπως πιστεύουν πολλοί, ενισχύει τα στερεότυπα της υποτακτικής Ασιάτισσας, έτοιμης να (εξ)υπηρετήσει κάθε ανδρικό πρόσταγμα. Μέσα από το προσεκτικά φτιαγμένο brand τού «Singapore Girl», το κορίτσι από τη Σιγκαπούρη είναι η προσωποποίηση της ασιατικής φιλοξενίας, εκπέμποντας χάρη, ζεστασιά, αλλά και επαγγελματισμό. Μήπως όμως αυτή η εικόνα της τέλειας αεροσυνοδού παραείναι τέλεια και δημιουργεί ασφυκτική πίεση στα γυναικεία πρότυπα;
Οπως ανακοίνωσε άλλωστε εκπρόσωπος της συγκεκριμένης εταιρείας, δεν υπάρχει καμία πρόθεση να ακολουθηθεί το παράδειγμα της Virgin Atlantic που επιτρέπει στις αεροσυνοδούς να κυκλοφορούν αμακιγιάριστες στους διαδρόμους των αεροσκαφών.
Στην εταιρεία Cathay Pacific του Χονγκ Κονγκ, μπορεί οι αεροσυνοδοί να κέρδισαν μόλις πέρυσι ύστερα από σκληρούς αγώνες τη μάχη της φούστας, και πλέον μπορούν να φορούν και παντελόνι, οι νόμοι όμως του έντονου μακιγιάζ καλά κρατούν.
Εξακολουθεί λοιπόν να απαιτείται από τις αεροσυνοδούς να φορούν σκιά ματιών, κραγιόν, πούδρα και ρουζ, σε αποχρώσεις που έχουν εγκριθεί από το καταστατικό της εταιρείας. Οσο για τους άνδρες αεροσυνοδούς, σε εκείνους αντιθέτως απαγορεύεται ρητά να χρησιμοποιούν make-up, οφείλουν πάντως, να έχουν πάντα καθαρό δέρμα.
Στην εποχή του #MeToo, πολλοί είναι πλέον εκείνοι που δείχνουν προς τον ουρανό, τονίζοντας πως ήρθε η ώρα να μπει ένα τέλος στην… εναέρια σεξουαλική παρενόχληση και αντιμετώπιση της γυναίκας ως αντικείμενο που απλά χαμογελά πλατιά και δείχνει όμορφη.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News