Το 1983, κι έχοντας κάνει ήδη τη γνωριμία της με τα κόμικς, η νέα γενιά της Ελλάδας ανακάλυπτε στα περίπτερα τη «Λυσιστράτη». Επρόκειτο για μια έκδοση της κωμωδίας του Αριστοφάνη σε σκίτσα του γελοιογράφου Γιώργου Ακοκαλίδη και κείμενα του εκπαιδευτικού Τάσου Αποστολίδη. Θεσσαλονικείς και οι δυο, δούλεψαν με κέφι και μεράκι κι έφτασαν να δουν μέσα σε ένα μήνα το κόμικς τους να κάνει δυο εκδόσεις, πουλώντας 10.000 αντίτυπα. Συνέχισαν το έργο αυτό, διασκευάζοντας και τις 11 κωμωδίες του Αριστοφάνη και πουλώντας πολλές εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα σε όλη την Ελλάδα.
Ο Γιώργος Ακοκαλίδης είναι ένας πρωτοπόρος του είδους που αποκαλούμε graphic novel. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1946, όπου ζει και εργάζεται ως γελοιογράφος, δημιουργός κόμικς και γραφίστας. Σπούδασε γραφικές τέχνες στον Α.Τ.Ο.- Σχολή Δοξιάδη. Από το 1971 συνεργάστηκε ως πολιτικός γελοιογράφος με εφημερίδες της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Έχουν εκδοθεί 3 άλμπουμ με γελοιογραφίες του. Έχει εικονογραφήσει περισσότερα από 20 -κυρίως παιδικά- βιβλία, ενώ παράλληλα ασχολείται και με το διαφημιστικό έντυπο. Κατά καιρούς συνεργάστηκε με διάφορα θεατρικά σχήματα, φιλοτεχνώντας σκηνικά και κοστούμια για τις παραστάσεις τους.
Το 1981 πέρασε στον χώρο των κόμικς αρχίζοντας τη διασκευή των έντεκα κωμωδιών του Αριστοφάνη, με κείμενα Τάσου Αποστολίδη. Έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις γελοιογραφίας και κόμικς στην Ελλάδα και το εξωτερικό και έχει αποσπάσει αρκετές διακρίσεις.
Το 1991 και το 1994 εικονογράφησε δύο μυθιστορήματα του συγγραφέα Κρίτωνα Σαλπιγκτή στην σειρά “Ο Πουρός ΗΡΩΣ”, η οποία αποτελεί συνδυασμένη παρωδία της ελληνικής πολιτικής σκηνής και του Μικρού ΗΡΩΑ. Την διετία 2011-2012 συνεργάστηκε πάλι με τον Αποστολίδη, σχεδιάζοντας το graphic novel “Ομήρου Οδύσσεια”. Το 2012 εικονογράφησε την νουβέλα του Κρίτωνα Σαλπιγκτή “Τελευταίο Δρομολόγιο”, έκδοση αφιερωμένη στη μνήμη του Γιάννη Μαρή.
Ο «Ακόκ», όπως τον λέμε στη Θεσσαλονίκη, είναι μια πολύπλευρη προσωπικότητα. «Η προσωπικότητα αυτή, δεν εξαντλείται μόνο από τις πετυχημένες καρικατούρες που σχεδιάζει και το πολιτικό σχόλιο, που εμφανίζεται στις ατάκες των πρωταγωνιστών του. Τα σκίτσα του Ακοκαλίδη και ο εκάστοτε πετυχημένος σχολιασμός είναι η μια πλευρά του ταλέντου του. Γιατί η άλλη, η πιο ουσιαστική -κατά την άποψη μου- είναι η σφαιρική θεώρηση του πολιτισμού των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και η εκλαΐκευση των μηνυμάτων που μας έχουν κληροδοτήσει, ως αιώνιο θησαυρό και ως παντοτινή περιουσία του ελληνικού λαού», λέει στο Protagon ο δημοσιογράφος Νίκος Βολωνάκης, μέλος του ΔΣ του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΜΘ. «Φυσικά μιλώ για τις αρχαίες τραγωδίες που έχουν διασωθεί και εξακολουθούν να παίζονται απ άκρου εις άκρον της γης με την φρεσκάδα και τη ζωντάνια της πρώτης φοράς. Εκεί είναι η πρωτοπορία, το εύρημα που το ακολούθησαν και το ακολουθούν έκτοτε οι δεκάδες συγγραφείς-σχεδιαστές ανά τον κόσμο. Εκεί έγκειται η τόλμη, η υπομονή και η οξυδέρκεια του Ακοκαλίδη, που έφερε στην πρώτη γραμμή κατανόησης τον αρχαίο ελληνικό λόγο, από τον Αριστοφάνη μέχρι τον μυθικό Οδυσσέα».
Τα κόμικς των Ακοκαλίδη και Αποστολίδη έχουν βραβευτεί διεθνώς, έχουν δημοσιευθεί σε τεύχη της ομογένειας σε Ευρώπη, Αμερική και Αυστραλία, έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες με πρόσφατη την τουρκική. Η διεθνής απήχηση του έργου του, οι πάμπολλες επανεκδόσεις, η κατάκτηση και του Διαδικτύου υπογραμμίζουν το μέγεθος της επιτυχίας.
Και όμως, ο Γιώργος Ακοκαλίδης ξεκίνησε την καριέρα του ως γελοιογράφος. “Είναι μεγάλο βάσανο για μένα αυτά τα καρέ που επαναλαμβάνονται, οι φάτσες που σχεδιάζονται δεκάδες φορές, τα αντικείμενα στους χώρους, οι λεπτομέρειες στα αξεσουάρ που φορούν οι ήρωες, τα σπίτια, οι ναοί, τα εφέ, όλα”, έλεγε, όταν πρωτοξεκίνησε πριν 40 περίπου χρόνια. Αλλά σήμερα, «η σύζευξη της ιστορίας και της νεωτερικής έκφρασης της γραφιστικής αφήγησης αποτελεί σίγουρη συνταγή επιτυχίας, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε πως το ελληνικό κοινό είναι συνήθως δεκτικό σε ιστορικά θέματα», τονίζει ο κ. Βολωνάκης.
Γελοιογραφίες του Γιώργου Ακοκαλίδη, που ανακαλούν πάνω από τρεις δεκαετίες έργου σε εφημερίδες και περιοδικά, παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο “Παλιά σημερινά”, στο κτίριο της ΕΣΗΕΜ-Θ, Στρατηγού Καλλάρη 5. Οι επισκέπτες μπορούν να ακολουθήσουν τα σήματα μια γελοιογραφικής διαδρομής με χαρακτηριστικά που φωτίζουν τον πυρήνα της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας στην Ελλάδα και επαληθεύονται στο πεδίο της επικαιρότητας.
* Η έκθεση λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, 08.30-17.00
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News